Yazar "Ergene, Mehmet Ramazan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Otomotiv sektöründe tedarik zinciri yapılanması(Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Ergene, Mehmet Ramazan; Tanyaş, Mehmet20.yüzılın başında hayatımıza giren Otomotiv Sektörü, yarattığı katma değer, sağladığı istihdam ve uluslararası ticaretten almakta olduğu pay ile günümüzde dünyanın en önemli sektörlerinden bir tanesidir. Otomotiv sanayii, demir-çelik, petro-kimya, cam ve lastik gibi temel sektörlerdeki sürükleyici etkisiyle dünyadaki tüm sanayileşmiş ülkelerde ekonomilerin lokomotif sektörü olarak kabul edilmektedir. Otomotiv sanayinin doğuşu Almanya ve Fransa’nın öncülüğünde Avrupa’da doğmuş olmasına rağmen dünyanın en büyük endüstri ülkelerinden biri olan ABD’de gelişerek güçlenmiştir. II.Dünya Savaşı sonrasında gerçekleşen Japon Mucizesi sonrasında Japonya otomotiv sanayiinde öne çıkmaya başlamıştır. İlerleyen zamanda Japonya’nın yanında başta Çin olmak üzere Hindistan ve Güney Kore gibi Asya ekonomilerinin hızla büyümesi ve otomotiv sanayi yatırımlarının gerek global gerekse de Asya ülkelerindeki sermaye gruplarının yatırımlarının hız kazanması sonucunda otomotiv sanayinin merkezi batıdan doğuya doğru kaymıştır. Günümüzde dünya otomotiv üretiminin yarıdan fazlası Asya kıtasında yapılmakta olup Çin tek başına dünya üretiminin %25ini gerçekleştirmektedir. Dünyadaki gelişen ve gelişmekte olan tüm ekonomiler açısından anahtar konumundaki otomotiv sanayii, Türkiye için de en kritik sektörlerden birisi olma özelliğini uzun yıllardır korumaktadır. Özellikle Gümrük Birliği sonrasında hız kazanan yeni model yatırımları sonucunda Türk otomotiv sanayii dünya otomotiv üretiminde 15.sıraya kadar yükselmiştir. Ana otomotiv sanayiinin dışında günümüzde birçok Türk otomotiv yan sanayi firması özellikle Avrupa’daki otomotiv devlerine yönelik yüksek kaliteli orijinal ekipman üretimi yapmakta ve yan sanayiinin Avrupa’ya ihracatı her geçen yıl hızla artmaktadır. Küreselleşen dünyada mal ve hizmetlerin tüketildikleri coğrafyada üretilmeleri zorunluluğu ortadan kalkması sonucunda işletmeler farklı iş yapış şekilleri ile çalışma durumunda kalmışlardır. Rekabet ortamında ortaya çıkan bu yeni şartlar çerçevesinde tüm sürecin bir bütün olarak yürütülmesini, daha iyi maliyetlerle çalışılabilmesi amacıyla tedarikçilerden son müşteriye kadar olan zincirin bir bütün olarak ele alınmasını ve firmaların ortak performans göstermelerini sağlayan Tedarik Zinciri kavramı ortaya çıkmıştır. Dünyanın küreselleşmesi ve müşteri isteklerinin sürekli olarak farklılaşmaya devam etmesi sonucunda her geçen gün artan rekabet, şirketleri kısa teslimat süreli, esnek, düşük maliyetli, yüksek kalitede ve müşteri memnuniyetini en üst seviyede tutacak şekilde ürünler ve servisler ortaya çıkarmaya zorlamaktadır. Bu meydana gelen şartlar sonucunda artık şirketler tek başlarına değil tedarik zinciri olarak güçlerini birleştirerek kıyasıya rekabette var olabilmek için çalışmaktadırlar. iii Günümüzde dünyanın en büyük sektörlerinden olan otomotiv sanayii küresel rekabetin en sert yaşandığı sektörlerden biri konumundadır. Dünyada birçok gelişime öncülük eden otomotiv sanayii Tedarik Zinciri Yönetiminin uygulanması konusunda öncü rol oynamış ve bu konuda birçok sektöre ilham kaynağı olmuştur. Günümüzde Tedarik Zinciri Yönetimi dünyanın farklı bölgelerinde bulunan otomotiv sektöründeki birçok firma tarafından başarıyla uygulanmakta ve Tedarik Zinciri Yönetimini daha da ileri götürecek yenilikler otomotiv sektörü tarafından hayata geçirilmektedir. Bu çalışmada Otomotiv Sektörünün 19.yüzyıl sonlarında doğuşu, Avrupa, ABD, Asya ve Türkiye’deki gelişim süreci ile günümüzde global ölçekteki durumu, Tedarik Zinciri Yönetiminin doğuşu, gelişimi, stratejileri, maliyet yapısı ve temel performans göstergeleri çeşitli yerli ve yabancı kaynaklardan araştırılmıştır. Dünyadaki birçok yeniliğe öncülük eden Otomotiv Sektöründe kullanılan çeşitli Tedarik Zinciri Yönetimi uygulamalar ile birlikte Türkiye’de Otomotiv Sektörünün iki önemli firması olan Ford Otosan ve Tofaş’taki Tedarik Zinciri Yönetimi yapısı ve uygulamaları organizasyon dahil farklı başlıklar altında incelenmiş, birbiriyle karşılaştırılmış ve sonuç olarak da mevcut uygulamaların iyileştirilmesine yönelik çözüm önerilerinde bulunulmuştur.