İlkokul yöneticilerinin algılanan iletişim becerileri ile sınıf öğretmenlerinin örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişki
Küçük Resim Yok
Tarih
2019-02
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklemi 2017-2018 eğitimöğretim yılında İstanbul ilinin Sancaktepe ilçesinde görev yapan 265 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, Şimşek (2003) tarafından geliştirilen “ İletişim Becerileri Ölçeği” ve Kahveci ve Demirtaş (2013) tarafından geliştirilen “Örgütsel Sessizlik Ölçeği” ile toplanmıştır. Ayrıca katılımcıların cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi ve hizmet süresi bilgilerine ulaşmak için “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Analizlerde, betimsel istatistikler, t-testi, Anova, Tukey Post Hoc testi, Pearson Korelasyon ve Regresyon Analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; ilkokul yöneticilerinin algılanan iletişim becerileri ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri yüksek olduğu saptanmıştır. İlkokul yöneticilerinin iletişim becerileri arttıkça öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri azalmaktadır. Algılanan iletişim becerilerini alt boyutlarından biri olan bilgi aktarımının, örgütsel sessizliğin alt boyutları olan okul ortamı, duygu, sessizliğin kaynağı ve yönetici boyutlarını etkilediği ve seviyelerini azalttığı belirlenmiştir. Algılanan iletişim becerilerinin alt boyutu olan empatik düşünme örgütsel sessizliğin alt boyutu olan izolasyonu azaltmakta, diğer yandan algılanan iletişim becerilerinin alt boyutu olan planlama ise izolasyonu arttırmaktadır. İlkokul yöneticilerinin algılanan iletişim becerileri hizmet süresi, yaşa, cinsiyete, eğitim düzeyine ve medeni duruma göre farklılaşmamaktadır. Benzer şekilde, katılımcıların örgütsel sessizlik düzeyleri cinsiyete, medeni duruma ve eğitim düzeyine göre farklılaşma göstermezken yaşa ve hizmet süresine göre farklılık göstermektedir. Yine öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin iletişim becerilerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin örgütsel sessizlik düzeylerinin yüksek olmasının, okulların gelişmesi ve öğretimin iyileştirilmesi açısından olumsuz bir durum olduğu düşünülmektedir. Bu durumun değiştirilmesi amacıyla sessizliğe neden olan faktörlerin araştırılması ve öğretmenlerin sessizlik düzeylerinin düşürülmesine yönelik uygulamalar yapılması önerilmektedir.
The purpose of this study is to determine the relationship between school principals' communication skills and organizational silence levels of teachers according to teachers’ perceptions. In this survey model study, the sample of the study consists of 265 classroom teachers working in the Sancaktepe district of Istanbul in the academic year 2017-2018. The data were collected by “Communication Skills Scale” which was developed by Şimşek (2003) and “Organizational Silence Scale” by Kahveci and Demirtaş (2013). In addition, the “Personal Information Form” was used to reach the participants' gender, age, marital status, education level and duration of service informations details. In the analysis, descriptive statistics, t-test, Anova, Tukey Post Hoc test, Pearson Correlation and Regression Analysis were used. According to the findings; the primary school administrators’ perceived communication skills and teachers' organizational silence level were high. While communication skills of primary school administrators increase, organizational silence levels of teachers decrease. It has also been found that information transfer, which is one of the sub-dimensions of perceived communication skills, causes to decrease the level of variables such as the school environment, emotion, source of silence and executive dimensions which are sub-dimensions of organizational silence. Empathic thinking, which is the subdimension of the perceived communication skills, reduces isolation, which is the subdimension of organizational silence; while planning, which is the sub-dimension of perceived communication skills, increases isolation. Primary school administrators’ perceived communication skills do not differ according to age, gender, education level and marital status. The participants’ level of organizational silence, does not differ according to gender, marital status and education level. On the other hand it is different according to age, duration of service. Since the level of communication skills of the school administrators is high according to the teachers' perceptions, it is recommended to improve the current situation. In addition, the high level of organizational silence of classroom teachers is a negative situation for school development and enhancement of instruction, so it is recommended to investigate the factors causing silence and have the necessary measures to decrease the silence levels of teachers.
The purpose of this study is to determine the relationship between school principals' communication skills and organizational silence levels of teachers according to teachers’ perceptions. In this survey model study, the sample of the study consists of 265 classroom teachers working in the Sancaktepe district of Istanbul in the academic year 2017-2018. The data were collected by “Communication Skills Scale” which was developed by Şimşek (2003) and “Organizational Silence Scale” by Kahveci and Demirtaş (2013). In addition, the “Personal Information Form” was used to reach the participants' gender, age, marital status, education level and duration of service informations details. In the analysis, descriptive statistics, t-test, Anova, Tukey Post Hoc test, Pearson Correlation and Regression Analysis were used. According to the findings; the primary school administrators’ perceived communication skills and teachers' organizational silence level were high. While communication skills of primary school administrators increase, organizational silence levels of teachers decrease. It has also been found that information transfer, which is one of the sub-dimensions of perceived communication skills, causes to decrease the level of variables such as the school environment, emotion, source of silence and executive dimensions which are sub-dimensions of organizational silence. Empathic thinking, which is the subdimension of the perceived communication skills, reduces isolation, which is the subdimension of organizational silence; while planning, which is the sub-dimension of perceived communication skills, increases isolation. Primary school administrators’ perceived communication skills do not differ according to age, gender, education level and marital status. The participants’ level of organizational silence, does not differ according to gender, marital status and education level. On the other hand it is different according to age, duration of service. Since the level of communication skills of the school administrators is high according to the teachers' perceptions, it is recommended to improve the current situation. In addition, the high level of organizational silence of classroom teachers is a negative situation for school development and enhancement of instruction, so it is recommended to investigate the factors causing silence and have the necessary measures to decrease the silence levels of teachers.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
iletişim becerisi, örgütsel sessizlik, sınıf öğretmeni, yönetici, skill of commucation, organizational silence, clas teacher, manager
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Uzman, Zeliha (2019). İlkokul yöneticilerinin algılanan iletişim becerileri ile sınıf öğretmenlerinin örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişki / The relationship between class teachers' levels of organizational silence and primary school managers' skills of perceived communicatin (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.