Üniversite öğrencilerinde mükemmeliyetçilik, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve kaygı arasındaki ilişkiler

dc.contributor.advisorArcan, Kuntay
dc.contributor.authorZengin, Merve
dc.date.accessioned2024-07-12T22:27:16Z
dc.date.available2024-07-12T22:27:16Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırmada üniversite öğrencilerinde mükemmeliyetçilik, bilişsel duygu düzenleme stratejileri, akademik erteleme ve kaygı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi 360 üniversite öğrencisinden (210 kadın, 150 erkek) oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama amacı ile Kişisel Bilgi Formu, Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (ÇBMÖ), Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği (BDDÖ), Akademik Erteleme Ölçeği (AEÖ) ve Kaygı Anketi (KA) kullanılmıştır. Gönüllü katılımcılara ölçek ve araştırma ile ilgili bilgilendirme internet üzerinden yapılmış ve ölçekler online olarak www.surveey.com adresi üzerinden doldurulmuştur. Yapılan bağımsız örneklem T-testi analizleri sonucunda, erkek katılımcıların kadın katılımcılara kıyasla çok boyutlu mükemmeliyetçilik ölçeğinin toplam puanından, sosyal olarak belirlenen mükemmeliyetçilik alt boyutundan, bilişsel duygu düzenleme ölçeğinin pozitif tekrar odaklanma ve diğerlerini suçlama alt boyutlarından anlamlı derecede daha yüksek puan aldıkları görülmüştür. Kadın katılımcıların erkek katılımcılara kıyasla bilişsel duygu düzenleme ölçeğinin ruminasyon alt boyutundan ve kaygı anketi puanlarından anlamlı derecede daha yüksek puan aldıkları bulunmuştur. Araştırma değişkenleri arasındaki korelasyon analizleri sonucunda da kendine yönelik mükemmeliyetçilik alt boyutu ile kendini suçlama ve ruminasyon stratejileri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkilere, sosyal olarak belirlenen mükemmeliyetçilik ile kendini suçlama ve felaketleştirme stratejileri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkilere ulaşılmıştır. Son olarak kaygı toplam puanının yordanmasına ilişkin yürütülen hiyerarşik regresyon analizi sonucunda, akademik ertelemenin, sosyal olarak belirlenen mükemmeliyetçilik alt boyutunun ve plana tekrar odaklanma, felaketleştirme ve diğerlerini suçlama stratejilerinin kaygı puanlarıyla anlamlı derecede ilişkili olduğu bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular ilgili literatür bilgileri ışığında tartışılmış, araştırmanın sınırlılıkları ve gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.en_US
dc.description.abstractIn this study, the relationships between perfectionism, cognitive emotion regulation strategies, academic achievement and anxiety were investigated. The sample of the study consisted of 360 üniversity students (210 females and 150 males). In order to collect data, Demographic Information Form, Multidimensional Perfectionism Scale, Cognitive Emotion Regulation Scale, Academic Procrastination Scale and Anxiety Questionnaire were used. The volunteer participants were informed about the research via internet and the scales were completed online at www.surveey.com. The results of the independent samples T-test analysis have revealed that the male participants had significantly higher scores on the total of the multidimensional perfectionism scale and socially prescribed perfectionism sub-scale compared to the female participants. The male participants also had significantly higher scores on the positive re-focusing and blaming others sub-scales of the cognitive emotion regulation scale. It was also found that the female participants had significantly higher scores on the rumination sub-scale of the cognitive emotion regulation scale and anxiety questionnaire compared to male participants. According to the results of the correlation analysis which was conducted to estimate the associations among research variables, positive associations were found between self-oriented perfectionism and self-blame and rumination strategies. Also, significant and positive associations were found between socially prescribed perfectionism and self-blame and catostrophizing strategies. Finally, as a result of the hierarchical regression analysis it was found that academic procrastination, socially prescribed perfectionism, cognitive emotion regulation strategies of re-focusing, catastrophizing and blaming others scores were significantly associated with anxiety scores. The findings of the research were discussed in the frame of the relevant literature and the strengths, limitations and suggestions for future researches were presented.en_US
dc.identifier.citationZengin, M. (2019). Üniversite öğrencilerinde mükemmeliyetçilik, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve kaygı arasındaki ilişkiler / The relationships between perfectionism, cognitive emotion regulation strategies and anxiety university students (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/11574
dc.institutionauthorZengin, Merveen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT1612en_US
dc.subjectÜniversite öğrencilerien_US
dc.subjectMükemmeliyetçiliken_US
dc.subjectBilişsel duygu düzenleme stratejilerien_US
dc.subjectAkademik ertelemeen_US
dc.subjectKaygıen_US
dc.subjectUniversity studentsen_US
dc.subjectPerfectionismen_US
dc.subjectCognitive emotion regulation strategiesen_US
dc.subjectAcademic procrastinationen_US
dc.subjectAnxietyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde mükemmeliyetçilik, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve kaygı arasındaki ilişkileren_US
dc.title.alternativeThe relationships between perfectionism, cognitive emotion regulation strategies and anxiety university studentsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Merve_Zengin_141106170.pdf
Boyut:
1.32 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format