Lise öğrencilerinin stres ile başa çıkma becerilerinin aile içi iletişim kalıpları açısından incelenmesi
Yükleniyor...
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışma ile lise öğrencilerinin stres ile başa çıkma becerilerinin aile içi iletişim kalıpları açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya 2021-2022 eğitim ve öğretim yılında, Şanlıurfa İlinde faaliyet gösteren devlet ve özel liselerinde öğrenime devam eden 178’i kadın ve 194’ü erkek toplam 372 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin, aileleriyle olan iletişim düzeylerini belirlemek üzere Erdoğan ile Anık (2018) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan Aile İletişim Kalıpları Ölçeği, stresle başa çıkma düzeylerini belirlemek üzere ise Türküm (2002) tarafından geliştirilen Stresle Başa Çıkma Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin, demografik özelliklerine göre ölçek puanlarında farklılaşma olup olmadığını görmek üzere t-testi ve ANOVA analizi yapılmıştır. Öğrencilerin, aile iletişim kalıpları yönelimleri ile stresle başa çıkma düzeyleri arasındaki ilişkileri araştırmak üzere korelasyonu katsayıları, öğrencilerin, aile iletişim kalıpları yönelimlerinin stresle başa çıkma düzeyleri üzerindeki etkisini incelemek üzere ise çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analizlerin sonucunda; öğrencilerin aileleriyle olan iletişimlerinde hem diyalog hem de uyum düzeylerinin orta düzeyde ve birbirine son derece yakın olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin, diyalog yönelimi düzeyleri kardeş sayısı, babanın eğitim durumu ve aile gelirine göre farklılık gösterirken, uyum yönelimi düzeyleri aile geliri dışındaki diğer tüm demografik özelliklerine göre farklılaşmaktadır. Öğrencilerin, stresle en çok problem odaklı, daha sonra kaçınma ve en son sosyal destek arama yoluyla başa çıktıkları bulunmuştur. Fark analizlerine göre öğrencilerin, stresle başa çıkma yollarından kaçınmayı kullanma düzeyleri, anne-babanın eğitim durumu dışında diğer tüm demografik özelliklere göre anlamlı fark göstermektedir. Öğrencilerin, stresle başa çıkma yollarından problem odaklı başa çıkmayı kullanma düzeyleri sadece kardeş sayısı ve babanın eğitim durumuna göre farklılaşmaktadır. Öğrencilerin, stresle başa çıkma yollarından sosyal desteği arama/kullanma düzeyleri de sadece cinsiyeti ve annenin eğitim durumuna göre farklılaşmaktadır. Öğrencilerin aile iletişim kalıplarından sadece diyalog boyutu ile stresle başa çıkma yollarından problem odaklı başa çıkma ve sosyal destek arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki vardır. Öğrencilerin, aile iletişim kalıpları yönelimleri düzeylerinin birlikte onların stresle başa çıkma yollarından kaçınma düzeylerini anlamlı bir şekilde yordamadığı bulunmuştur. Öğrencilerin, aile iletişim kalıpları yönelimleri düzeylerinin birlikte onların stresle başa çıkma yollarından problem odaklı başa çıkma ve sosyal destek arama düzeylerini anlamlı bir şekilde yordadığı bulunmuş ancak uyum boyutunun bu yordamada anlamlı bir katkısı olmadığı görülmüştür.
With this study, it was aimed to examine the stress coping skills of high school students in terms of family communication patterns. A total of 372 students, 178 female and 194 male, attending public and private high schools operating in Şanlıurfa Province in the 2021-2022 academic year participated in the study. The Family Communication Patterns Scale, which was adapted into Turkish by Erdoğan and Anık (2018) to determine the communication levels of the students with their families, and the Stress Coping Scale developed by Türküm (2002) to determine the levels of coping with stress were used. T-test and ANOVA analysis were performed to see if there was any difference in the scale scores of the students according to their demographic characteristics. Correlation coefficients were used to investigate the relationships between students' family communication patterns orientations and their levels of coping with stress, and multiple linear regression analysis was used to examine the effect of students' family communication patterns orientations on their levels of coping with stress. As a result of the analysis; it was found that both the dialogue and conformity levels of the students in their communication with their families were moderate and extremely close to each other. While students' levels of dialogue orientation differ according to the number of siblings, father's educational status and family income, adjustment orientation levels differ according to all demographic characteristics except family income. It was found that students cope with stress mostly through problem focused, then avoidance and finally social support seeking. According to the difference analysis, the level of students' use of avoiding ways of coping with stress shows a significant difference according to all demographic characteristics except the education level of the parents. The level of students' use of problem-focused coping, one of the ways of coping with stress, differs only according to the number of siblings and the educational status of the father. The level of seeking/using social support, which is one of the ways to cope with stress, differs only according to the gender and educational status of the mother. There is a significant and positive relationship between only the dialogue dimension, which is one of the family communication patterns of the students, and problem-focused coping and social support, which is one of the ways of coping with stress. It was found that the students' family communication patterns together did not significantly predict their avoidance levels of coping with stress. However, it was found that together students' family communication patterns levels significantly predicted their levels of problem-focused coping and seeking social support, but the conformity dimension did not make a significant contribution to this prediction.
With this study, it was aimed to examine the stress coping skills of high school students in terms of family communication patterns. A total of 372 students, 178 female and 194 male, attending public and private high schools operating in Şanlıurfa Province in the 2021-2022 academic year participated in the study. The Family Communication Patterns Scale, which was adapted into Turkish by Erdoğan and Anık (2018) to determine the communication levels of the students with their families, and the Stress Coping Scale developed by Türküm (2002) to determine the levels of coping with stress were used. T-test and ANOVA analysis were performed to see if there was any difference in the scale scores of the students according to their demographic characteristics. Correlation coefficients were used to investigate the relationships between students' family communication patterns orientations and their levels of coping with stress, and multiple linear regression analysis was used to examine the effect of students' family communication patterns orientations on their levels of coping with stress. As a result of the analysis; it was found that both the dialogue and conformity levels of the students in their communication with their families were moderate and extremely close to each other. While students' levels of dialogue orientation differ according to the number of siblings, father's educational status and family income, adjustment orientation levels differ according to all demographic characteristics except family income. It was found that students cope with stress mostly through problem focused, then avoidance and finally social support seeking. According to the difference analysis, the level of students' use of avoiding ways of coping with stress shows a significant difference according to all demographic characteristics except the education level of the parents. The level of students' use of problem-focused coping, one of the ways of coping with stress, differs only according to the number of siblings and the educational status of the father. The level of seeking/using social support, which is one of the ways to cope with stress, differs only according to the gender and educational status of the mother. There is a significant and positive relationship between only the dialogue dimension, which is one of the family communication patterns of the students, and problem-focused coping and social support, which is one of the ways of coping with stress. It was found that the students' family communication patterns together did not significantly predict their avoidance levels of coping with stress. However, it was found that together students' family communication patterns levels significantly predicted their levels of problem-focused coping and seeking social support, but the conformity dimension did not make a significant contribution to this prediction.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Aile, Aile içi iletişim, Stres, Stresle başa çıkma yolları, Family, Family communication patterns, Stress, Ways of coping with stress
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Bulut Barkın, A. (2022). Lise öğrencilerinin stres ile başa çıkma becerilerinin aile içi iletişim kalıpları açısından incelenmesi / Investigation of high school students' coping skills with stress in terms of family communication patterns. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.