Okul öncesi eğitim alan 66-72 aylık çocukların baba katılımı ile erken dönem matematik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Yükleniyor...
Dosyalar
Tarih
2018-09
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
İnsanların en hızlı gelişim gösterdiği dönem olarak bilinen okul öncesi dönemde çocuğun geleceğini etkileyecek kazanımlar elde edilmektedir. Erken matematik becerileri de bu kazanımlardan biridir. Bireylerin erken dönem matematik becerilerini etkileyen faktörlerden biri aile katılımıdır. Aile katılımı özellikle de baba katılımı son senelerde üzerinde çalışılan konulardan biri olarak alan yazında ele alınmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı okul öncesi eğitimi alan 66-72 aylık çocukların baba katılımlarının erken dönem matematik becerileriyle ilişkisini incelemektir. Bu araştırmada ayrıca baba katılımının bazı demografik değişkenlere ( babanın eğitim seviyesi, babanın aylık gelir düzeyi, kardeş sayısı, kardeşler arası doğum sırası, çocuğun aktif olarak kullandığı el) göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Üsküdar ilçesinde bulunan 8 farklı anaokulunda okuyan 211 anaokulu öğrencisi oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin erken dönem matematik becerileri Metropolitan Okul Olgunluğu testinin sayılar bölümü ile baba katılım ise babalara uygulanan Baba Katılım ölçeği ile ölçülmüştür. Ayrıca babalara demografik bilgi formu da uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda 66-72 aylık çocukların erken dönem matematik becerileriyle baba katılımları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Baba eğitim düzeyi ve çocuğun anaokulu eğitimi alma süresi ile çocuğun erken dönem matematik becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Baba eğitim düzeyinin yükselmesinin ve çocuğun aldığı okul öncesi eğitim süresinin artmasının çocuğun erken dönem matematik beceri puanlarının lehine olduğu görülmüştür.
During the pre-school period known as the time that human beings make the fastest progress, attainments to shape a child’s future are expected to be gained. Early math skills is one of these attainments. The family involvement is one of the factors that affect a person’s early math skills. The family involvement, especially the father involvement, as a subject studied in recent years, is discussed in the scope of this study. The primary aim of this study is to deal with the relation of the father involvement on 66-72 months old children and the early math skills. This study also examines if the father involvement differs considering some demographic variances (the educational level of the father, the level of income of the father, the number of the siblings, the birth order of the siblings, the hand actively used by the child). The working group of the study involves 211 pre-school students from eight kindergartens in Üsküdar province. The early math skills of these students are measured with the numbers part of Metropolitan School Maturity test and the father involvement is measured with the Father’s Involvement scale. Moreover, demographic information form is also applied. As a result of the performed analyses, it is found out that between the 66-72 months old children’s early math skills and the father involvement there is not a significant correlation. It is ascertained that the educational level of the father and the period that the child attends the pre-school is significantly correlated with the child’s early math skills.
During the pre-school period known as the time that human beings make the fastest progress, attainments to shape a child’s future are expected to be gained. Early math skills is one of these attainments. The family involvement is one of the factors that affect a person’s early math skills. The family involvement, especially the father involvement, as a subject studied in recent years, is discussed in the scope of this study. The primary aim of this study is to deal with the relation of the father involvement on 66-72 months old children and the early math skills. This study also examines if the father involvement differs considering some demographic variances (the educational level of the father, the level of income of the father, the number of the siblings, the birth order of the siblings, the hand actively used by the child). The working group of the study involves 211 pre-school students from eight kindergartens in Üsküdar province. The early math skills of these students are measured with the numbers part of Metropolitan School Maturity test and the father involvement is measured with the Father’s Involvement scale. Moreover, demographic information form is also applied. As a result of the performed analyses, it is found out that between the 66-72 months old children’s early math skills and the father involvement there is not a significant correlation. It is ascertained that the educational level of the father and the period that the child attends the pre-school is significantly correlated with the child’s early math skills.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
baba katılım, erken dönem matematik becerileri, anaokulu eğitimi, father involvement, early math skills, pre-school educatio
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Özdemir, Ayşe Fulya (2018). Okul öncesi eğitim alan 66-72 aylık çocukların baba katılımı ile erken dönem matematik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi / Investigation of the relationship between father participation and early mathematical skills of 6672 months of pre-school education. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.