Üniversitede sağlık eğitimi alan kız öğrencilerin sağlık sorumluluğunun jinekolojik sorunlara ilişkin tutum ve davranışlarına etkisi

dc.authorid0000-0002-7212-9140en_US
dc.authorid0000-0003-4096-7964en_US
dc.contributor.authorDemirel Bozkurt, Özlem
dc.contributor.authorHadımlı, Aytül
dc.contributor.authorÖztürk Can, Hafize
dc.contributor.authorŞenol, Selmin
dc.date.accessioned2024-07-12T21:07:53Z
dc.date.available2024-07-12T21:07:53Z
dc.date.issued2012en_US
dc.departmentFakülteler, Tıp Fakültesien_US
dc.description.abstractKız öğrenciler sıklıkla bir jinekolojik sorunla karşılaştıklarında, utanma, kızlık zarı bozulacağı korkusu ile jinekolojik muayeneden korkma ve bilinmezlik nedeniyle doktora gitmek yerine kendi kendilerine ilaç kullanmayı tercih edebilmektedirler. Özellikle sağlıkla ilgili bölümlerde okuyan kız öğrencilerin hem bir birey olarak hem de meslek yaşamına başladığı zaman sağlığın geliştirmesinden sorumlu bir eleman olarak sağlık davranışlarının değerlendirilmesinde yarar vardır. AMAÇ: Üniversitede sağlık eğitimi alan kız öğrencilerin sağlık sorumluluğunun jinekolojik sorunlara ilişkin tutum ve davranışlarına etkisini belirlemektir. YÖNTEM: Bu araştırma, Sağlık Yüksekokulu'nda okuyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden (n=304) öğrenciler ile yapılan kesitsel bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine, jinekolojik sorun yaşama ve jinekolojik muayene ile ilgili tutumlarına ilişkin soruları içeren görüşme formu ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II (SYBDÖ-II) (Health Promotion Life-Style Profile=HPLP-II)'nin “Sağlık Sorumluluğu” alt boyutu kullanılmıştır. Veri analizleri SPSS 16.0 bilgisayar istatistik paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Veri analizlerinde tanımlayıcı istatistikler ortalama, Student t test, Mann Whitney U, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testleri kullanılmıştır. BULGULAR: Araştırmaya katılan öğrencilerin %65.1'i 22 yaş ve altında, yaş ortalaması 21.88±1.66 (Min:18.0, Max:29.0) olarak bulunmuştur. Öğrencilerin %28.0'i dördüncü sınıfta, %81.6'sı Ebelik, %16.4'ü Hemşirelik ve %2.0'si Sağlık Memurluğu bölümlerinde eğitim görmektedir. Öğrencilerin tamamına yakını (%97.7) bekâr olup %51.0'i düz lise mezunudur. Öğrencilerin annelerinin %73.4'ü okuryazar/ ilkokul mezunu ve babalarının ise %51.0'i okuryazar/ ilkokul mezunu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %41.4'ü son üç ay içinde jinekolojik sorun yaşadığını belirtmiştir. Yaşanan jinekolojik sorunlar; %46.9 adet problemleri, %14.6 akıntı ve %9.6 ile üriner sistem sorunlarıdır. Öğrenciler jinekolojik sorunu olduğunda; %66.7 doktora gittiğini, %19.8'i hiçbir şey yapmadan, kendi kendine geçmesini beklediğini, %9.5'i kendi kendine ilaç kullandığını belirtmiştir. Jinekolojik sorunu olmasına rağmen muayene olmayan öğrencilerin (%81.6), neden muayene olmadıkları sorulduğunda; yanıt verenler içinden %42.4'ü “gerek görmediğini” ifade etmiştir. Araştırmaya katılan kız öğrencilerin “Sağlık Sorumluluğu” puan ortalaması 23.28±4.25 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin jinekolojik sorun yaşama ve muayene olma durumu ile sağlık sorumluluğu alma davranışları arasında anlamlı fark elde edilmiştir (p<0.05). Jinekolojik sorun yaşayan ve muayene YÖNTEM: Bu araştırma, Sağlık Yüksekokulu'nda okuyan ve olan öğrencilerin sağlık sorunluluğu puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur. SONUÇ: Kız öğrencilerin sağlık yüksekokulunda eğitim alıyor olmalarına rağmen sağlık sorumluluklarının yeterli düzeyde olmadığı söylenebilir. Geleceğin sağlık çalışanı olacak bu öğrencilere sağlık davranışları kazandırmada eğitim verenlere önemli görevler düşmektedir. Öğrencilere verilen eğitimler içerisinde, jinekolojik problemlerde ve özellikle adet düzensizliklerinde erken tanının önemi ve vakit geçirilmeden doktora gidilmesi gerektiği, jinekolojik muayenenin sağlığı korumak veya var olan bir soruna açıklık getirmek açısından önemli bir uygulama olduğu vurgulanmalıdır. Öğrencilere olumlu sağlık davranışlarının, sağlığı koruma, sürdürme ve geliştirme bilincinin kazandırılabilmesi için okulların müfredat programlarında sağlığı geliştirmeye yönelik derslerin olması önerilebilir. en_US
dc.identifier.citationDemirel Bozkurt, Ö., Hadımlı, A., Öztürk Can, H. ve Şenol, S. (2012). Üniversitede sağlık eğitimi alan kız öğrencilerin sağlık sorumluluğunun jinekolojik sorunlara ilişkin tutum ve davranışlarına etkisi. Maltepe Tıp Dergisi. 4(4), s. 19.en_US
dc.identifier.endpage19en_US
dc.identifier.issn1308-8661
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.startpage19en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/maltepetipderg/issue/52266/683789
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/4037
dc.identifier.volume4en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofMaltepe Tıp Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Editör Denetimli Degide Makaleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.snmzKY02357
dc.subjectKız öğrencileren_US
dc.subjectSağlıklı sorumluluğuen_US
dc.subjectJinekolojik sorunlaren_US
dc.titleÜniversitede sağlık eğitimi alan kız öğrencilerin sağlık sorumluluğunun jinekolojik sorunlara ilişkin tutum ve davranışlarına etkisien_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Üniversitede sağlık eğitimi alan kız öğrencilerin sağlık....pdf
Boyut:
517.29 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text