İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algılarının incelenmesi: Sultanbeyli ilçesi örneği / Researching primary school students' perception about school safety: Sample of Sultanbeyli
Yükleniyor...
Tarih
2010
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırma sosyo-ekonomik düzeyi düşük çevrelerdeki ilköğretim okullarında öğrenim gören 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin okul güvenliği algılarını bazı değişkenlere göre incelemeyi amaçlamaktadır. Betimsel tarama (survey) modeliyle yapılan bu araştırmanın bağımsız değişkenleri cinsiyet, sınıf, anne ve baba eğitim durumu, sınıf öğretmeninin cinsiyeti, okulun eve uzaklığı ve okulda kardeş/akraba olup olmamasıdır. Araştırmanın evrenini İstanbul İli, Sultanbeyli İlçesindeki ilköğretim okulları, örneklemini ise bu okullar arasından tesadüfi olarak seçilen 10 ilköğretim okulunun 4. ve 5.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Öğrenciler Okul Güvenliği Ölçeği ile toplanmıştır ve ulaşılan öğrenci sayısı 819'dur. Elde edilen veriler için kullanılan test istatistikleri frekans ve yüzde değerleri, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), normallik dağılımlarını belirlemek amacıyla Kolmogorov-Smirnov Testi ve Levene homojenlik testi ve posthoc Sheffe (anlamlı farklar) testidir. Yapılan istatistiksel analizler sonunda elde edilen bulgulardan bazıları şu şekilde özetlenebilir: Cinsiyet değişkenine göre, kız öğrenciler, okullarında öğrencilere yaklaşımı, erkek öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha olumlu algılamakta iken; erkek öğrenciler, okullarındaki fiziksel yapı ve kontrolü, kız öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yeterli olarak algılamaktadırlar. Sınıf değişkenine göre 4.sınıf öğrencileri, 5.sınıf öğrencilerine göre okullarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha güvenli bir iklimin olduğunu düşünmekte iken, 4.sınıf öğrencileri, 5.sınıf öğrencilerine göre okullarında öğrencilere yaklaşımı istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha olumlu algılamaktadırlar ve 4.sınıf öğrencileri, öğrenim gördükleri okulu, 5.sınıf öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha güvenli olarak algılamaktadırlar. Annenin eğitim durumu değişkenine göre ise annesi okur-yazar olan öğrenciler, okul güvenliği açısından okuldaki güvenli iklimi, annesi ilkokul ve ortaokul mezunu öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yetersiz algılamaktadırlar. Babanın eğitim durumu değişkenine göre babası okur-yazar olmayan öğrenciler, okul güvenliği açısından okuldaki güvenli iklimi, babası ilk, ortaokul ve lise (ve üstü) mezunu öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yetersiz algılamaktadırlar. Okulda kardeş/akraba olup olmaması değişkenine göre okulda kardeşi/akrabası olan öğrenciler, okul güvenliği açısından, okulda kardeşi/akrabası olmayan öğrencilere göre okullarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde çok güvenli bir iklim olduğunu düşünmektedirler. Sınıf öğretmeninin cinsiyeti değişkenine göre, sınıf öğretmeni erkek olan öğrenciler, sınıf öğretmeni kadın olan öğrencilerine göre okullarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha güvenli iklime sahip olduğunu düşünmektedirler. Okulun eve mesafesi değişkenine göre oturduğu ev okula uzak (10 dakikadan fazla yürüme mesafesi) olan öğrenciler, okul güvenliği açısından, evi okula yakın (10 dakikadan az yürüme mesafesi) olan öğrencilerine göre okullarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha çok risk faktörü olduğunu düşünmektedirler. Son bir yılda yaşadıkları en önemli güvenlik problemlerine öğrencilerin verdikleri cevaplarda ilk üç sıralama ise şu şekildedir: 1. Okulda yaşça büyük ya da fiziksel olarak güçlü bazı öğrencilerin diğer öğrencilere sözlü ya da fiziksel saldırıda (hakaret, küfür, dövme) bulunması (öğrencilerin % 76, 9'u); 2. Okulda bazen değerli eşya ya da para çalınması (öğrencilerin % 61, 5'i); Okula okulla ilgisi bulunmayan insanların okul sınırları içine girmesi (tinerci vb.)( öğrencilerin % 60'ı)
The aim of this study is to analyse the perception of safety in the 4th and 5th grade primary school students according to some variables in lower socio-economic environments. The independent variables of this research made through descriptive survey are the gender, class, education level of parents and the gender of the class teacher and the distance between the school and home and whether having a brother/sister or a relative at school. The primary schools in Sultanbeyli, İstanbul are included as the place of the survey and the samples of the survey involve the 4th and 5th grade students from 10 different schools which are randomly chosen. The data of the survey is collected through "Individual Information Form" and "Students School Safety Scale" and the number of the students involved in the survey is 819. The statistical criterias of the test that are used for the data obtained from the research are frequency, percent values, independent group t-test, one way variance analysis (Anova); Kolmogorov-Smirnov Test and Levene homogeneity test, post-hoc Sheffe test. Some of the findings acquired as a result of the statistical analysis can be listed as following: In terms of sex variable, while female students, on statistically significant level, have more positive perception about the attitude towards the students in their schools than male students; male students ,on statistically significant level, perceive the physical structure and authority as more sufficient than do the female students. In terms of grade variable, the 4th grade students, on statistically significant level, think there is a safer school climate than 5th grade students do; compared to the 5th grade students, the 4th grade students, on statistically significant level, perceive the attitude towards students more positive; the 4th grade students, on statistically significant level, regard their school safer than the 5th grade students do. In terms of mother's education level variable, the students with literate mothers, on statistically significant level, perceive the safe climate at school less sufficient than the students with mothers who left school at primary or secondary grade. In terms of father?s education level, those with illiterate fathers, on statistically significant level, regard the safe climate in school less sufficient than the students whose fathers finished primary school, secondary school, high school or university. In terms of having a brother / sister or a relative variable, those who have a brother/sister or a relative at school, on statistically significant level, think that there is a much safer school climate at school than those without a brother/sister or a relative at school. In terms of class teacher's sex variable, those who have a male class teacher, on statistically significant level, think there is a safer climate in their school than do the students who have a female class teacher. In terms of the distance between school and home variable, the ones living far from their school (walking more than ten minutes), on statistically significant level , think there are more risk factors in their school than the students living around their school (walking less than ten minutes). The students' responses as to the most serious safety problem that they have experienced in the last year are the followings: some of the older and stronger students attack the other students verbally or physically (such as affronting, swearing and beating) (the 76.9% of the students), sometimes money or valuable things are stolen at school (61.5 % of the students), those who have no relation with the school break into the school territories (drug users or so) (60% of the students
The aim of this study is to analyse the perception of safety in the 4th and 5th grade primary school students according to some variables in lower socio-economic environments. The independent variables of this research made through descriptive survey are the gender, class, education level of parents and the gender of the class teacher and the distance between the school and home and whether having a brother/sister or a relative at school. The primary schools in Sultanbeyli, İstanbul are included as the place of the survey and the samples of the survey involve the 4th and 5th grade students from 10 different schools which are randomly chosen. The data of the survey is collected through "Individual Information Form" and "Students School Safety Scale" and the number of the students involved in the survey is 819. The statistical criterias of the test that are used for the data obtained from the research are frequency, percent values, independent group t-test, one way variance analysis (Anova); Kolmogorov-Smirnov Test and Levene homogeneity test, post-hoc Sheffe test. Some of the findings acquired as a result of the statistical analysis can be listed as following: In terms of sex variable, while female students, on statistically significant level, have more positive perception about the attitude towards the students in their schools than male students; male students ,on statistically significant level, perceive the physical structure and authority as more sufficient than do the female students. In terms of grade variable, the 4th grade students, on statistically significant level, think there is a safer school climate than 5th grade students do; compared to the 5th grade students, the 4th grade students, on statistically significant level, perceive the attitude towards students more positive; the 4th grade students, on statistically significant level, regard their school safer than the 5th grade students do. In terms of mother's education level variable, the students with literate mothers, on statistically significant level, perceive the safe climate at school less sufficient than the students with mothers who left school at primary or secondary grade. In terms of father?s education level, those with illiterate fathers, on statistically significant level, regard the safe climate in school less sufficient than the students whose fathers finished primary school, secondary school, high school or university. In terms of having a brother / sister or a relative variable, those who have a brother/sister or a relative at school, on statistically significant level, think that there is a much safer school climate at school than those without a brother/sister or a relative at school. In terms of class teacher's sex variable, those who have a male class teacher, on statistically significant level, think there is a safer climate in their school than do the students who have a female class teacher. In terms of the distance between school and home variable, the ones living far from their school (walking more than ten minutes), on statistically significant level , think there are more risk factors in their school than the students living around their school (walking less than ten minutes). The students' responses as to the most serious safety problem that they have experienced in the last year are the followings: some of the older and stronger students attack the other students verbally or physically (such as affronting, swearing and beating) (the 76.9% of the students), sometimes money or valuable things are stolen at school (61.5 % of the students), those who have no relation with the school break into the school territories (drug users or so) (60% of the students
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Security, Güvenlik, Okul güvenliği, School safety, Öğrenci algısı, Students perceptions, İlköğretim, Primary education, İlköğretim okulları, Primary education schools, İlköğretim öğrencileri, Primary education students, İstanbul-Sultanbeyli
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Yılmaz, K. G. (2010). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algılarının incelenmesi: Sultanbeyli ilçesi örneği / Researching primary school students' perception about school safety: Sample of Sultanbeyli (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.