Ergenlerde psikolojik dayanıklılık ile duygusal özerklik arasındaki ilişkinin incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2021
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Psikolojik dayanıklılık, bireylerin yaşamları boyunca karşılaştıkları olumsuzluklarla baş edebilmesi, yeni şartlara uyum sağlayabilmesi, zor durumlardan sonra bireylerin hayata tutunmalarını ve başarıyı tekrar yakalayabileceklerine olan inanç ve yetenektir. Duygusal özerklik ise, ergenlik dönemi içerisinde ergen bireylerin duygusal anlamda arkadaşlarından ve ailesinden bağımsız olmasıdır. Araştırmada, ergenlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri ve duygusal özerklik düzeyleri arasında ne tür bir ilişki olduğunun; duygusal özerklik puanları ile psikolojik dayanıklılık puanlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, algılanan sosyo-ekonomik düzey, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu açısından anlamlı bir ilişki olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubu 2019 - 2020 öğretim yılında Gaziantep ilindeki 800 (453 kadın, 347 erkek) lise öğrencisinin katılımı ile yapılmıştır. Araştırmada Bulut, Altundağ ve Doğan (2013) tarafından geliştirilen "Ergen Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” ile Deniz, Çok ve Duyan (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan "Duygusal Özerklik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde normallik varsayımını karşıladığı için parametrik yöntemlerden yararlanılmasına karar verilmiştir. Psikolojik dayanıklılık ve duygusal özerkliğin bağımsız değişkenler arasındaki analizinde T Testi ve Anova Testi kullanılmıştır. Psikolojik dayanıklılık ile duygusal özerklik arasındaki ilişkinin analizinde ise Pearson Korelasyon Testi kullanılmıştır. Araştırmada, psikolojik dayanıklılık puanları cinsiyet, sınıf, algılanan sosyoekonomik düzey, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Duygusal özerklik puanları incelendiğinde cinsiyet, algılanan sosyo-ekonomik düzey ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre farklılaşmadığı; sınıf düzeyi ve anne eğitim durumu değişkenlerine göre ise farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Ergen psikolojik dayanıklılığı ile duygusal özerklik değişkenleri arasında orta derecede negatif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir.
Psychological resilience is the ability and belief that individuals can cope with the negativity they face throughout their lives, adapt to new conditions, hold on to life after difficult situations, and re-capture success. Emotional autonomy, on the other hand, is that adolescent individuals during adolescence are emotionally independent of their friends and family. In the study, it was aimed to investigate that psychological resilience and emotional autonomy of adolescents is the relationship between the levels of endurance levels; emotional autonomy scores of psychological resilience scores with gender, grade level, perceived socio-economic level, mother's educational status in terms of father education and to examine whether there is significant relationship. The research is a research in relational survey model. The study group of the research was conducted with the participation of 800 students in Gaziantep province in the 2019-2020 academic year. The "Adolescent Resilience Scale" developed by Bulut, Altundağ and Doğan (2013) and the "Emotional Autonomy Scale" adapted into Turkish by Deniz, Çok and Duyan (2013) were used in the study. It was decided to use parametric methods because it meets the normality assumption in the analysis of research data. The T-test and Anova test were used in the analysis of psychological resilience and emotional autonomy among independent variables. The Pearson correlation test was used to analyze the relationship between psychological resilience and emotional autonomy. In the study, it was concluded that psychological resilience scores did not differ according to the variables of gender, class, perceived socio-economic level, mother's education level and father's educational status. When the emotional autonomy scores were examined, it was found that they did not differ according to the variables of gender, perceived socio-economic level and educational status of the father; it was concluded that it differs according to class level and maternal education level variables. A moderately negative significant relationship was found between adolescent resilience and emotional autonomy variables.
Psychological resilience is the ability and belief that individuals can cope with the negativity they face throughout their lives, adapt to new conditions, hold on to life after difficult situations, and re-capture success. Emotional autonomy, on the other hand, is that adolescent individuals during adolescence are emotionally independent of their friends and family. In the study, it was aimed to investigate that psychological resilience and emotional autonomy of adolescents is the relationship between the levels of endurance levels; emotional autonomy scores of psychological resilience scores with gender, grade level, perceived socio-economic level, mother's educational status in terms of father education and to examine whether there is significant relationship. The research is a research in relational survey model. The study group of the research was conducted with the participation of 800 students in Gaziantep province in the 2019-2020 academic year. The "Adolescent Resilience Scale" developed by Bulut, Altundağ and Doğan (2013) and the "Emotional Autonomy Scale" adapted into Turkish by Deniz, Çok and Duyan (2013) were used in the study. It was decided to use parametric methods because it meets the normality assumption in the analysis of research data. The T-test and Anova test were used in the analysis of psychological resilience and emotional autonomy among independent variables. The Pearson correlation test was used to analyze the relationship between psychological resilience and emotional autonomy. In the study, it was concluded that psychological resilience scores did not differ according to the variables of gender, class, perceived socio-economic level, mother's education level and father's educational status. When the emotional autonomy scores were examined, it was found that they did not differ according to the variables of gender, perceived socio-economic level and educational status of the father; it was concluded that it differs according to class level and maternal education level variables. A moderately negative significant relationship was found between adolescent resilience and emotional autonomy variables.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Psikolojik dayanıklılık, Özerklik, Duygusal özerklik, Ergenler, Psychological resilience, Autonomy, Emotional autonomy, Adolescents
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Güler, O. (2021). Ergenlerde psikolojik dayanıklılık ile duygusal özerklik arasındaki ilişkinin incelenmesi / Investigating the relationship between psychological endurance and emotional autonomy in adolescents (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.