İlköğretim okul yöneticilerinin bilgi yönetimi yeterlilikleri

dc.contributor.advisorÖlçüm Çetin, Münevver
dc.contributor.authorKocadağ, Ali Sururi
dc.date.accessioned2024-07-12T22:18:31Z
dc.date.available2024-07-12T22:18:31Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı Kocaeli ve ilçelerinde görev yapan okul müdürleri ve müdür yardımcılarını görev yaptıkları eğitim örgütlerinde bilgi yönetiminin bilginin edinilmesi, bilginin paylaşılması, bilginin kullanılması ve bilginin depolanmasına yönelik kendilerini nasıl değerlendirdiklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2009-2010 eğitim öğretim yılında Kocaeli ili ve ilçelerinde görev yapmakta olan 345 okul müdürü ve 690 müdür yardımcısından oluşmaktadır. Örneklem seçilirken eğitim bölgelerinde çalışan yöneticilerin katılımının sağlanmasına özen gösterilmiştir. Her ilçede örneklem yoluna gidilerek, 13 merkezi okul seçilip araştırma bu okullarda görev yapan 152 okul müdürü ve 231müdür yardımcılarına anket uygulanarak yapılmıştır. Araştırmada İkram Çınar'ın "Eğitim Yöneticilerinin Bilgi Yönetimi Yeterlilikleri" için uygulanan anket esas alınmıştır. Araştırma için Çınar'dan anket formlarına ilişkin bilgilerin aynen uygulanması için gerekli izin alınmak suretiyle kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPSS istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin istatistiksel çözümlemeleri için; frekans ve yüzdelik analizler, ilişkisiz grup "t" testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tek yönlü varyans analizinde anlamlı farklılaşma bulunduğu durumlarda post-hoc, varyansların homojen olduğu durumlarda Scheffe testi ve hetorojen olduğu durumlarda tamhane istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yöneticilerin, bilginin paylaşılması özelliğine yüksek düzeyde katıldıklarını, müdürlerin bilginin depolanması, bilginin elde edilmesi özelliğine yüksek düzeyde, bilginin kullanılması özelliğine ortalama düzeyde katıldıklarını göstermektedir. Kadın ve erkek yöneticilerin bilginin elde edilmesi, bilginin paylaşılması, bilginin kullanılması ve bilginin depolanması ve genel bilgi yönetimi konusundaki görüşleri birbirine eşit olduğu, Bilginin paylaşılması alt boyutunda fen öğretmenleri bilgiyi daha fazla paylaştığı, kendi doğup büyüdüğü şehirde çalışan ve çalışmayan yöneticilerin genel bilgi yönetimi konusundaki görüşleri birbirine eşit, konu ile ilgili hizmet içi eğitim almış olan yöneticilerde, almamış olanlara göre bilgiyi daha etkin kullandıkları, okul yöneticileri içinde müdür pozisyonunda olanların bilginin elde edilmesi alt boyutunda ve toplam bilgi yönetimindeki yetkinlikleri, müdür yardımcısı pozisyonundaki meslektaşlarından anlamlı derecede daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine the principals and assistant principals who work in Kocaeli and its districts point of view in how they see themselves in getting information,sharing information,the usage of information and storing information.General scanning method is used in this research.The universe of this research consists of 345 school principals and 690 assistant principals who work in Kocaeli and its districts in 2009-2010 academic year. While choosing this example attention is taken in participation of principals who work in education districts .Examplifiying method is used in every district.Research is done by choosing 13 central schools and applying questionnare to 152 principals and 231 assistant principals who work in these schools.In this research the questionnare "Suffeciency of Information Management of Education Directors" which is applied to İkram Çınar is taken basely.For this research, the necessary permission to apply the information exactly about questionnare forms is taken from Mr.Çınar .The obtained data in the results of this research are analysed in the computer environment using SPSS statistics programme.For the statistical analyses;frequencies and percentage analyses, unrelated group"t" test,one way varitation analysis (ANOVA), post.hoc in situtations when finding meaningful differentation in one way varitation analysis,Scheffe test when variations are homogen and full place statistical tecniques when heterogen are used.In the result of this research, it is seen that directors agree highly with the characterstic of sharing information ,highly in characteristic of getting information,in avarage level to characteristic of using the information.It is appointed that female and male directors? point of view are equal to each other in getting the information,usage of the information,storing the information and in general information managemet point,In the subdimension of sharing information that science teachers share information more,the point of view of the directors who work or dont work in towns where they were born are equal to each other on general information management,that the directors who took in-service training use information more effectively than who didn?t took in-service training ,and between school directors who are in the position of principal are meaningfully more high level than their colleagues who are in the position of assistant principal in the subdimension of getting information and their efficiency in aggregate information management.en_US
dc.identifier.citationKocadağ, A. S. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin bilgi yönetimi yeterlilikleri / Competences of elementary school administrators on knowledge management (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10507
dc.institutionauthorKocadağ, Ali Sururien_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0534en_US
dc.subjectBilgien_US
dc.subjectBilgi türlerien_US
dc.subjectBilgi yönetimien_US
dc.subjectInformationen_US
dc.subjectInformation kindsen_US
dc.subjectInformation managementen_US
dc.titleİlköğretim okul yöneticilerinin bilgi yönetimi yeterliliklerien_US
dc.title.alternativeCompetences of elementary school administrators on knowledge managementen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar