Çalışanların ve yöneticilerin sosyal istenirlik ve özgünlük düzeylerinin karşılaştırılması
Loading...
Date
2012
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Access Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Sosyal istenirlik, sosyal bilimler için oldukça önemli bir bilgi alma yöntemi olan öz-bildirim yönetiminin güvenirliğini olumsuz etkileyen bir durumdur. Katılımcıların kendi tutum, davranış ve fikirlerine yönelik bilgi verirken dürüst olmamaları, kendilerini daha iyi, daha tercih edilir gösterilme arzularını kapsar. Çalışmaların sonuçlarının güvenirliğini önleyen bu durum oldukça önemlidir. Bu doğrultuda, sosyal bilimlerin sosyal istenirliği kontrol altına alması, özgünlüğü etkileyen faktörlere önem vermesi gereklidir. Bu çalışmada özgünlük ve sosyal istenirlik kavramları birbirleri ile ilişkilendirilmiştir. Bu ilişkiye bakıldığında öz-yabancılaşma ve özgünlük kavramlarının negatif etkiye sahip olduğu görülmüştür. Çalışma sonuçlarının daha sağlıklı bir şekilde değerlendirilmesi ve kıyaslanması için muadil çalışmalar gereklidir. Literatürde konunun önemine rağmen eksik kaynak dikkat çekici ölçüdedir.
Social desirability is a situation affecting negatively the reliability of self-report which is an important method of taking information about social sciences. The behavior about not being honest of participants while giving information about their attitudes, ideas and behaviors covers the demands of showing themselves better and more preferable. In this manner, it is required that social desirability should be undercontroled by social sciences and social sciences should give the importance to the factors affecting authenticity. In this work, authenticity is associated with social desirability. On looking into this relationship, it is seen that the concepts of self-estrangement and authenticity have negative effects. To evaluate the results of this work much more healthy, such works should be done. Although it is an important issue in the literature, lack of source about this issue is at invincible levels.
Social desirability is a situation affecting negatively the reliability of self-report which is an important method of taking information about social sciences. The behavior about not being honest of participants while giving information about their attitudes, ideas and behaviors covers the demands of showing themselves better and more preferable. In this manner, it is required that social desirability should be undercontroled by social sciences and social sciences should give the importance to the factors affecting authenticity. In this work, authenticity is associated with social desirability. On looking into this relationship, it is seen that the concepts of self-estrangement and authenticity have negative effects. To evaluate the results of this work much more healthy, such works should be done. Although it is an important issue in the literature, lack of source about this issue is at invincible levels.
Description
Keywords
Sosyal istenirlik, Özgünlük, Social desirability, Authenticity, Self-report, Öz-bildirim yöntemi
Journal or Series
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
SAğlam, A. (2012). Çalışanların ve yöneticilerin sosyal istenirlik ve özgünlük düzeylerinin karşılaştırılması / The level compare of social desirability and authenticity of employees and managers (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.