PEIRCE VE BARTHES'IN GÖSTERGEBİLİM MODELLERİNİN REKLAM ARAŞTIRMALARINDA KULLANIMI

dc.contributor.authorKireçci, Ayşe Nil
dc.date.accessioned2024-07-12T22:04:31Z
dc.date.available2024-07-12T22:04:31Z
dc.date.issued2023en_US
dc.description.abstractGörsel öğelerin kültürdeki etkisi 1900’lerin ikinci yarısından itibaren artmış ve bu durum göstergebilimin geleneksel çalışma alanının, görsel göstergeleri de kapsayacak şekilde genişlemesine sebep olmuştur. Aynı dönemde, markalar, giderek kalabalıklaşan bir pazarda rekabet etmek üzere, reklamlarda anlam aktarımının nitelikli yollarının keşfetmeye çalışmıştır. Bu gelişmelerin sonucunda, 1960’larda göstergebilim yönteminin kullanıldığı ilk reklam araştırmaları ortaya çıkmıştır. Günümüzde reklamlar, ağırlıklı olarak görsel göstergelerin kullanımı aracılığıyla ilettiği mesajlarla tüketicilerin zihninde markalara ilişkin anlamlar yaratan kültürel öğeler olarak kabul edilmektedir. Bu yönüyle reklamlar, göstergebilim araştırmalarının da merkezinde yer almaya devam etmektedir. Bu çalışmanın amacı, görsel göstergelerin tanımlanması ve çözümlenmesini olanaklı kılan göstergebilim yaklaşımlarına öncülük eden Peirce ve Barthes’ın göstergebilim modellerini kullanan reklam araştırmaları üzerine bir inceleme gerçekleştirmektir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmanın ilk bölümünde göstergebilim ve temel çalışma alanı olan gösterge kavramları tanımlanmıştır. Takip eden bölümde, reklam ve göstergebilimin kesişen yolları ile göstergebilim yaklaşımlarının kullanıldığı reklam araştırmalarına dair tarihsel bir değerlendirilmeye yer verilmiştir. Peirce ve Barhes’ın göstergebilim modellerinin reklam araştırmalarında kullanımına dair bir bakış açısı sunmak üzere yarı-yapılandırılmış inceleme yöntemi kullanılmıştır.en_US
dc.identifier.doi10.19145/e-gifder.1343211
dc.identifier.endpage1747en_US
dc.identifier.issn2146-3301
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage1725en_US
dc.identifier.trdizinid1201371en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.19145/e-gifder.1343211
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1201371
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/9781
dc.identifier.volume11en_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizin
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofGümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY05190
dc.titlePEIRCE VE BARTHES'IN GÖSTERGEBİLİM MODELLERİNİN REKLAM ARAŞTIRMALARINDA KULLANIMIen_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar