Okul yöneticilerinin karar verme stillerinin demografik özellikler açısından incelenmesi / Examination of the decision-making styles of school administrators in terms of demographic characteristics

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin karar verme stillerinin bazı demografik özelliklere göre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın yürütülmesinde ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 Eğitim Öğretim Yılı’nda İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan resmi okul yöneticileri oluşturmuştur. Örneklemini ise Sultanbeyli, Pendik, Sancaktepe, Kartal, Maltepe, Ümraniye, Ataşehir, Beykoz, Tuzla, Üsküdar ve Kadıköy ilçelerinde görev yapan 76 okul müdürü, 12 müdür başyardımcısı, 209 müdür yardımcısı olmak üzere toplam 297 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla Genel Karar Verme Stilleri Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre okul yöneticileri en fazla rasyonel karar verme stilini, en az olarak kaçınma karar verme stilini benimsedikleri ortaya çıkmıştır. Okul yöneticileri kaçınmadan, düşünerek ve başkalarının görüşlerini önemseyerek karar verdikleri belirlenmiştir. Araştırmada okul yöneticilerinin karar verme stillerinde medeni durum, eğitim durumu, unvan, yöneticilik kıdem yılı ve çalışılan okulun türü değişkenlerinde anlamlı farklılıklar bulunurken; cinsiyet, yaş, branş, mesleki kıdem yılı, okulun bulunduğu ilçe, okulun mevcudu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmamıştır. Araştırmada okul yöneticilerine alan bilgilerini geliştirebilecekleri, etkili ve doğru karar verme stillerini geliştirebilecekleri eğitim ve seminerler verilmesi önerilmiştir. Ayrıca yönetici sınavlarında doğru ve etkili karar verme becerilerini belirlemeye yönelik ölçeklerin eklenmesi tavsiyesinde bulunulmuştur.

The aim of this research is to determine whether there is a significant difference in the decision-making styles of school administrators based on certain demographic characteristics. A correlational screening model was used to conduct the research. The population of the study consisted of official school administrators in the Anatolian side of Istanbul during the 2022-2023 academic year. The sample included a total of 297 school administrators, comprising 76 principals, 12 deputy principals, and 209 assistant principals, working in Sultanbeyli, Pendik, Sancaktepe, Kartal, Maltepe, Ümraniye, Ataşehir, Beykoz, Tuzla, Üsküdar, and Kadıköy districts. The General Decision-Making Styles Scale and Personal Information Form were used to collect data. The findings revealed that school administrators most frequently adopted the rational decision-making style and least frequently used the avoidance decision-making style. It was determined that school administrators made decisions by avoiding, thinking, and considering the opinions of others. The research found that there were significant differences in the decision-making styles of school administrators according to their marital status, educational level, title, years of administrative experience, and the type of school they worked in; however, no significant differences were found based on gender, age, branch, years of professional experience, the district where the school was located, or the school's enrollment. "Research suggests that school administrators should be provided with training and seminars to enhance their domain knowledge and develop effective and accurate decision-making styles. Additionally, it is recommended that assessments for administrative exams include scales aimed at identifying decision-making skills."

Açıklama

Tam Metin / Full Text

Anahtar Kelimeler

Okul yöneticileri, Karar verme, Karar verme sitilleri, Demografik özellikler, School administrator, Decision making, Decision making style, Demographic chaacteristics.

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Memiş, S. (2024). Okul yöneticilerinin karar verme stillerinin demografik özellikler açısından incelenmesi / Examination of the decision-making styles of school administrators in terms of demographic characteristics. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.