Risk factors contributing to road traffic crashes in a fast-developing country: the neglected health problem

dc.authorid0000-0002-8335-1927en_US
dc.contributor.authorBurgut, Hüseyin Refik
dc.contributor.authorBener, Abdulbari
dc.contributor.authorSidahmed, Heba
dc.contributor.authorAlbuz, Rama
dc.contributor.authorSanya, Rahima
dc.contributor.authorKhan, Waleed Ali
dc.date.accessioned2024-07-12T21:04:08Z
dc.date.available2024-07-12T21:04:08Z
dc.date.issued2010en_US
dc.departmentFakülteler, Tıp Fakültesien_US
dc.description.abstractBACKGROUND The main objective of this study was to explore the patterns of road traffic crashes (RTCs) among drivers in Qatar and to examine the contributing factors involved. METHODS This study was a cross-sectional survey conducted from February to June 2009 at the Primary Health Care Centers in the State of Qatar. A random sample of 1675 Qatari drivers were approached, and 1228 of them responded and agreed to participate in this study, with a response rate of 74.6%. Face to face interview was conducted by well-trained research assistants based on a questionnaire covering sociodemographic information, driving history, type of vehicle, driver behavior, details of crashes, and accident pattern. RESULTS The study revealed that 26.6% of the studied Qatari drivers were involved in RTCs. 69.4% of the drivers with a history of RTCs were male. Drivers in the age group 25-34 years showed a higher risk of having a crash (31.2%). Drivers of cars (45.6%) and 4WD/SUVs (23.5%) were more frequently involved in RTCs. 23.5% of drivers who had RTC did not always wear their seat belt while driving. 37.9% of the drivers with RTC were engaged in eating and drinking and 41.9% were using their mobile phones while driving. More than half of the drivers with RTCs had traffic violations (57.2%), with 25.7% exceeding the speed limit. A highly significant difference was observed between the two groups (drivers with and without RTC) in terms of presence of traffic violation (<0.001) and exceeding the speed limit (<0.001). Most of the crashes happened during sunny days (84.7%) with fewer crashes on holidays (5.5%) and weekends (12.5%). Overturn skid (17.7%), angle collision (14.3%) and rear-end hit (10.7%) were the most frequently reported patterns of RTCs. CONCLUSION The study findings revealed the high risk of RTCs among drivers in the State of Qatar. Among the sociodemographic factors, male drivers and young drivers aged 25-34 years were found to have a higher accident involvement. Human behavior was identified as the main contributing factor of all RTCs, especially presence of traffic violations.en_US
dc.description.abstractAMAÇ Bu çalışmanın başlıca amacı, Katar’daki sürücüler arasındaki karayolu trafik kazalarının (KTK) paternini araştırmak ve KTK ile ilişkili faktörleri incelemektir. GEREÇ VE YÖNTEM Bu çalışma, Şubat-Haziran 2009 tarihleri arasında Katar Devleti Sağlık Merkezlerinde yürütülen kesitsel çalışmadır. Rastgele yöntemle seçilen 1675 Katarlı sürücüden oluşan grupla çalışıldı. Sürücülerin 1228’i %74,6’lık bir yanıt oranıyla soruları yanıtlayıp bu çalışmaya katılmayı kabul etti. İyi eğitimli araştırma asistanları tarafından yüz yüze görüşülerek; sosyodemografik bilgi, sürücülük öyküsü, araç tipi, sürücü tutumu, kazaların ve kaza şeklinin ayrıntılarını kapsayan bir anket yapıldı. BULGULAR Bulgular şöyleydi: Çalışma, Katarlı sürücülerin %26,6’sının KTK’ya karıştığını gösterdi. KTK öyküsü bulunan sürücülerin %69,4’ü erkek idi. 25-34 yaş grubundaki sürücüler, daha yüksek kaza riskini (%31,2) gösterdi. Arazi taşıtı ve spor amaçlı taşıt özelliğe sahip araçlarla (%23,5) sürücüleri (%45,6), KTK’dan daha fazla etkilendi. Kaza geçiren sürücülerin %23,5’i, araç sürerken her zaman emniyet kemeri kullanmıyodu. Sürücülerin yarısından daha azı, araç sürerken yeme ve içme (%37,9) ve cep telefonu kullanmakta (%41,9) idi. Sürücülerin yarısından daha fazlası, trafik kuralı ihlali (%57,2) ve hız sınırını aşma (%25,7) ile trafik kazasına karıştı. Her iki grup (trafik kazası geçiren ve geçirmeyen sürücüler) arasında trafik kuralı ihlali (<0,001) ve hız sınırını aşma (<0,001) açısından ileri derecede anlamlı fark gözlendi. Kazaların çoğu güneşli günlerde (%84,7), daha azıysa tatiller (%5,5) ve hafta sonları (%12,5) oldu. Yana doğru savrularak devrilmek (%17,7), açılı çarpışma (%14,3) ve arkadan çarpma (%10,7) en sık rapor edilen KTK şekli oldu. SONUÇ Çalışma bulguları Katar Devleti’ndeki sürücüler arasındaki yüksek KTK riskini ortaya koymuştur. Sosyodemografik faktörler arasında, erkek ve 25-34 yaş grubundan genç sürücülerin daha yüksek bir kazaya karışma durumuna sahip olduğu bulunmuştur. İnsan davranışlarının, bütün KTK ve özellikle de trafik kuralı ihlallerine katkıda bulunan asıl faktör olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.identifier.citationBurgut, H. R., Bener, A., Sidahmed, H., Albuz, R., Sanya, R. ve Khan, W. A. (2010). Risk factors contributing to road traffic crashes in a fast-developing country: the neglected health problem / Hızlı gelişen ülkelerde karayolu trafik kazalarına katkıda bulunan risk faktörleri: İhmal edilen sağlık sorunu. 16(6), s. 497-502.en_US
dc.identifier.endpage502en_US
dc.identifier.issn1475-5785
dc.identifier.issue6en_US
dc.identifier.scopusqualityQ1en_US
dc.identifier.startpage497en_US
dc.identifier.urihttps://injuryprevention.bmj.com/pages/about/
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/3758
dc.identifier.volume16en_US
dc.institutionauthorBurgut, Hüseyin Refik
dc.language.isoenen_US
dc.publisherSociety for Advancement of Violence and Injury Researchen_US
dc.relation.ispartofInjury Prevention Journalen_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Hakemli Dergide Makale - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY01261
dc.subjectExcessive speeden_US
dc.subjectRoad traffic crashesen_US
dc.subjectTraffic violationsen_US
dc.subjectQataren_US
dc.subjectAşırı hızen_US
dc.subjectKarayolu trafik kazalarıen_US
dc.subjectTrafik kuralı ihlallerien_US
dc.subjectKataren_US
dc.titleRisk factors contributing to road traffic crashes in a fast-developing country: the neglected health problemen_US
dc.title.alternativeHızlı gelişen ülkelerde karayolu trafik kazalarına katkıda bulunan risk faktörleri: İhmal edilen sağlık sorunuen_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Files