Assertive and aggressive behaviours in nursing student
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
OBJECTIVE: Nursing students learn the norms of the community they exist and grow up as a part of the society they live in. The identification of assertive and aggressive tendencies of nursing students as future healthcare professionals is essential. The research was conducted to study nursing students’ assertive and aggressive behaviors and their socio-demographic factors. METHOD: The population of the descriptive research is composed of 247 students studied Nursing at Biruni University Health Sciences Faculty between the dates 10 December and 24 December 2018. 108 students, filled the sampling data collection forms thoroughly and accepted participating in the study, took part in the research. The data was acquired through student identification form, Rathus Assertiveness Schedule (RAS) and Buss-Perry Aggression Questionnaire (BPAQ). The scores of RAS varies between -90 and +90; 10 and below represents timidity while below 10 shows assertiveness. However, BPAQ is composed of 5 sub-dimensions including aggression, verbal aggressiveness, indirect aggression, anger, and hostility. The scores obtained from the scale varies between 34 and 70; 58 and below is considered low while 59 and 110 are accepted as normal, and 111 and above is defined as high aggressive. In the statistical evaluation, percentages and Pearson correlation is used. RESULTS: The median age of the students participated in the research is 20.55±2.09 years and 73.1% of them are a woman. 48.1% of the students are at second grade, mother of 46.3% graduated from primary school, father of 28.7% graduated from primary school, 35.2% lives in a family with one or two kids, 75% is a nuclear family, and 69.4% is financially average. 17.6% of the students actively smoke while 19.4% has got a chronic disease and only 10.2% consider their general health well. 75% of the students have intentionally chosen nursery as an occupation and 57.4% is happy with it. Students’ RAS score average is 12.63±17.62 (min=-38, max=66) while 52.7% is at timidity level. On the other hand, students’ BPAQ score average is 84.81±20.04 (min=49, max=142) and 8.3% were identified with high aggression. In students’ BPAQ, it is determined that sub-dimensions of anger (20.73±5.27), hostility (18.80±4.50) and physical aggression (17.86±6.65) are high. A relation between RAS and BPAQ was not found in the research (r=-0.067, p>0.05). CONCLUSION: It is seen in the study that, nearly half of the nursery students were timid and their level of anger, hostility and physical aggression were high. Throughout the nursery education, training and applications supporting assertive behaviors are recommended.
AMAÇ: Hemşirelik öğrencileri yaşadıkları toplumun normlarını öğrenerek ve toplumun bir parçası olarak yetişirler. Geleceğin sağlık profesyonelleri olacak hemşirelik öğrencilerinin atılganlık ve saldırganlık eğilimlerinin belirlenmesi önemlidir. Çalışma, hemşirelik öğrencilerinin atılganlık ve saldırganlık davranışları ile etkileyen sosyodemografik faktörleri incelemek amacıyla yapıldı. YÖNTEM: Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen çalışmanın evrenini, 10-24 Aralık 2018 tarihleri arasında Biruni Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde öğrenim gören 247 öğrenci oluşturdu. Örnekleme veri toplama formlarını eksiksiz dolduran ve çalışmaya katılmayı kabul eden 108 öğrenci katıldı. Veriler öğrenci tanılama formu, Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) ile Buss-Peryy Saldırganlık Ölçeği (BPSÖ) kullanılarak toplandı. RAE için elde edilen puanlar -90 ile +90 arasında değişmekte olup, 10 ve aşağı puan çekingenliği, 10 puan üzeri girişkenliği yansıtmaktadır. BPSÖ ise fiziksel saldırganlık, sözel saldırganlık, dolaylı saldırganlık, öfke ve düşmanlık olmak üzere 5 alt boyuttan oluşmakta, ölçekten alınan puan 34-170 arasında değişmekte ve alınan puanların 58 ve aşağısı düşük, 59 ve 110 arası normal, 111 ve üzeri yüksek saldırganlık olarak değerlendirilmektedir. İstatistiksel değerlendirmede ortalama, yüzdelik dağılım ve pearson korelasyon analizi kullanıldı. BULGULAR: Çalışmaya katılan öğrencilerinin yaş ortalaması 20.55±2.09 yıl ve %73.1’i kadındır. Öğrencilerin %48.1’i ikinci sınıfta öğrenim görmekte olup, %46.3’ünün annesi, %28.7’sinin babası ilkokul mezunu, %35.2’sinin ailedeki çocuk sayısı bir ve iki, %75’inin aile tipi çekirdek ve %69.4’ünün ekonomik durumu orta düzeydedir. Öğrencilerin %17.6’sı halen sigara kullanmakta, %19.4’ünün kronik hastalığı bulunmakta ve sadece %10.2’si genel sağlığığı iyi olarak değerlendirmektedir. Öğrencilerin %75’i hemşirelik mesleğini istereyerek seçmiş olup sadece %57.4’ü hemşirelik mesleğinden memnundur. Öğrencilerin RAE puan ortalaması 12.63±17.62 (min=-38, max=66) olup %52.7’si çekingenlik düzeyindedir. Öğrencilerin BPSÖ puan ortalaması ise 84.81±20.04 (min=49, max=142) olup %8.3’ünde yüksek düzeyde saldırganlık belirlenmiştir. Öğrencilerin BPSÖ’nde öfke (20.73±5.27), düşmanlık (18.80±4.50) ve fiziksel saldırganlık (17.86±6.65) alt boyutlarının yüksek olduğu saptandı. Çalışmada RAE ile BPSÖ arasında ilişki olduğu tespit edilmedi (r=-0.067, p>0.05). SONUÇ: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin yarıya yakınının çekingen kişilik özelliği gösterdiği, öfke, düşmanlık ve fiziksel saldırganlık düzeylerinin yüksek olduğu tespit edildi. Hemşirelik eğitimi süresince öğrencilerin atılganlık davranışlarını destekleyici eğitim ve uygulamalara yer verilmesi önerilmektedir.
AMAÇ: Hemşirelik öğrencileri yaşadıkları toplumun normlarını öğrenerek ve toplumun bir parçası olarak yetişirler. Geleceğin sağlık profesyonelleri olacak hemşirelik öğrencilerinin atılganlık ve saldırganlık eğilimlerinin belirlenmesi önemlidir. Çalışma, hemşirelik öğrencilerinin atılganlık ve saldırganlık davranışları ile etkileyen sosyodemografik faktörleri incelemek amacıyla yapıldı. YÖNTEM: Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen çalışmanın evrenini, 10-24 Aralık 2018 tarihleri arasında Biruni Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde öğrenim gören 247 öğrenci oluşturdu. Örnekleme veri toplama formlarını eksiksiz dolduran ve çalışmaya katılmayı kabul eden 108 öğrenci katıldı. Veriler öğrenci tanılama formu, Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) ile Buss-Peryy Saldırganlık Ölçeği (BPSÖ) kullanılarak toplandı. RAE için elde edilen puanlar -90 ile +90 arasında değişmekte olup, 10 ve aşağı puan çekingenliği, 10 puan üzeri girişkenliği yansıtmaktadır. BPSÖ ise fiziksel saldırganlık, sözel saldırganlık, dolaylı saldırganlık, öfke ve düşmanlık olmak üzere 5 alt boyuttan oluşmakta, ölçekten alınan puan 34-170 arasında değişmekte ve alınan puanların 58 ve aşağısı düşük, 59 ve 110 arası normal, 111 ve üzeri yüksek saldırganlık olarak değerlendirilmektedir. İstatistiksel değerlendirmede ortalama, yüzdelik dağılım ve pearson korelasyon analizi kullanıldı. BULGULAR: Çalışmaya katılan öğrencilerinin yaş ortalaması 20.55±2.09 yıl ve %73.1’i kadındır. Öğrencilerin %48.1’i ikinci sınıfta öğrenim görmekte olup, %46.3’ünün annesi, %28.7’sinin babası ilkokul mezunu, %35.2’sinin ailedeki çocuk sayısı bir ve iki, %75’inin aile tipi çekirdek ve %69.4’ünün ekonomik durumu orta düzeydedir. Öğrencilerin %17.6’sı halen sigara kullanmakta, %19.4’ünün kronik hastalığı bulunmakta ve sadece %10.2’si genel sağlığığı iyi olarak değerlendirmektedir. Öğrencilerin %75’i hemşirelik mesleğini istereyerek seçmiş olup sadece %57.4’ü hemşirelik mesleğinden memnundur. Öğrencilerin RAE puan ortalaması 12.63±17.62 (min=-38, max=66) olup %52.7’si çekingenlik düzeyindedir. Öğrencilerin BPSÖ puan ortalaması ise 84.81±20.04 (min=49, max=142) olup %8.3’ünde yüksek düzeyde saldırganlık belirlenmiştir. Öğrencilerin BPSÖ’nde öfke (20.73±5.27), düşmanlık (18.80±4.50) ve fiziksel saldırganlık (17.86±6.65) alt boyutlarının yüksek olduğu saptandı. Çalışmada RAE ile BPSÖ arasında ilişki olduğu tespit edilmedi (r=-0.067, p>0.05). SONUÇ: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin yarıya yakınının çekingen kişilik özelliği gösterdiği, öfke, düşmanlık ve fiziksel saldırganlık düzeylerinin yüksek olduğu tespit edildi. Hemşirelik eğitimi süresince öğrencilerin atılganlık davranışlarını destekleyici eğitim ve uygulamalara yer verilmesi önerilmektedir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Assertiveness, Aggression, Student nurse, Atılganlık, Saldırganlık, Öğrenci hemşire
Kaynak
Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Öztürk E. , Babayavrusu S. , Karakoç A. (2019). Assertive and aggressive behaviours in nursing student / Hemşirelik öğrencilerinin atılganlık ve saldırganlık davranışlarının incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi.