Halk eğitimi merkezi yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Yükleniyor...
Tarih
2024
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Yaşam boyu öğrenme, değişimin sürekli ve hızlı yaşandığı günümüz koşullarında ihtiyaç duyulan becerilerden birisi halini almıştır. Bu çalışmanın amacı Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme algıları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya İstanbul ilindeki 46 Halk Eğitimi Merkezi’nden 206 Halk Eğitimi Merkezi yöneticisi katılım göstermiştir, yöneticiler gönüllülük esası ile seçilmiştir. Hızlı ve sürekli değişimlerin yaşandığı bir dünyada yaşam boyu öğrenme yeteneklerine ihtiyaç duyulduğu çalışmanın sonuçlarından birisidir. Aynı zamanda rekabetin giderek arttığı bir ortamda işletmelerin iş doyumu yüksek çalışanlara ihtiyacı olduğu belirtilmiştir. Yaşam boyu öğrenme ve iş doyumunun yaşam kalitesi ile ilişkili olması, bu iki kavram arasındaki ilişkiyi önemli hale getirmektedir ve araştırmada bu husus üzerinde durulmuştur. Araştırmada yaşam boyu öğrenme ve iş doyumu ilişkisinin hayatının farklı alanlarında görüldüğü vurgulanmıştır. Araştırmada yaşam boyu öğrenme ve iş doyumunun birey, işletme, toplum düzeyinde yararları olduğu ortaya koyulmuştur. Araştırma verilerinden elde edilen sonuçlar, Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme algıları ile iş doyumu algıları arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğunu göstermektedir.
Lifelong learning has become one of the skills needed in today's conditions where change is experienced constantly and rapidly. The purpose of this study is to examine the relationship between lifelong learning perceptions and job satisfaction perceptions of Public Education Center administrators. Relational scanning model was used in the research. 206 Public Education Center managers from 46 Public Education Centers in Istanbul participated in the research, and the managers were chosen on a voluntary basis. One of the results of the study is that lifelong learning skills are needed in a world where rapid and continuous changes occur. At the same time, it has been stated that in an environment where competition is increasing, businesses need employees with high job satisfaction. The fact that lifelong learning and job satisfaction are related to quality of life makes the relationship between these two concepts important, and this issue was emphasized in the research. It was emphasized in the research that the relationship between lifelong learning and job satisfaction is seen in different areas of life. The research revealed that lifelong learning and job satisfaction have benefits at the individual, business and society levels. The results obtained from the research data show that there is a positive relationship between the lifelong learning perceptions of Public Education Center administrators and their job satisfaction perceptions.
Lifelong learning has become one of the skills needed in today's conditions where change is experienced constantly and rapidly. The purpose of this study is to examine the relationship between lifelong learning perceptions and job satisfaction perceptions of Public Education Center administrators. Relational scanning model was used in the research. 206 Public Education Center managers from 46 Public Education Centers in Istanbul participated in the research, and the managers were chosen on a voluntary basis. One of the results of the study is that lifelong learning skills are needed in a world where rapid and continuous changes occur. At the same time, it has been stated that in an environment where competition is increasing, businesses need employees with high job satisfaction. The fact that lifelong learning and job satisfaction are related to quality of life makes the relationship between these two concepts important, and this issue was emphasized in the research. It was emphasized in the research that the relationship between lifelong learning and job satisfaction is seen in different areas of life. The research revealed that lifelong learning and job satisfaction have benefits at the individual, business and society levels. The results obtained from the research data show that there is a positive relationship between the lifelong learning perceptions of Public Education Center administrators and their job satisfaction perceptions.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Yaşam boyu öğrenme, İş doyumu, Halk eğitim merkezi, Lifelong learnin, Job satisfaction, Public education center
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Kırtay, S. (2024). Halk eğitimi merkezi yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi / Investigation of the relationship between lifelong learning efficacy perceptions and job satisfaction of public education center administrators. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.