Uzaktan eğitim sürecinde UB programlarında görev yapan İngilizce Öğretmenleri’nin teknolojiye ilişkin tutumları
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı; Uzaktan eğitim sürecinde Uluslararası Bakalorya (UB) Programı kapsamında görev yapan İngilizce Öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesidir. Araştırmada karma bir yöntem kullanılmıştır. Sıralı Açıklayıcı Desen ile araştırmanın verileri elde edilmiştir. Araştırmanın ilk aşaması olan nicel boyut, 2020-2021 eğitim öğretim yılında İstanbul İlinde bulunan UB PYP, MYP ve DP programları kapsamında ders veren İngilizce Öğretmenleri ile yapılan anket oluşturmaktadır. Araştırmanın ikinci aşaması olan nitel boyut ise anket çalışmasının sonuçları doğrultusunda kurgulanmıştır. Buna göre Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeğine (ETKYT) katılan 63 kişinin ölçek puanları yüksekten düşüğe doğru sıralanmıştır. Ardından ortalama puanı 4,00 ve üzeri olan 27 kişi ile görüşme planlanmıştır. Ancak geri dönüş yapan ortalama puanı 4,36 üzeri olan 12 Öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak çevrimiçi görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde gönüllülük esas alınarak katılımcıların istekleri doğrultusunda geri dönüş yapan 12 kişi ile görüşülmüştür. Yapılan nicel ve nitel araştırmalarda Öğretmen cevaplarında ana temalar ve alt temalar saptanmıştır. Eğitimde teknoloji kullanımının UB programlarında görev yapan İngilizce Öğretmenleri üzerindeki etkileri, İngilizce derslerinde teknoloji kullanımının UB programlarında okuyan öğrenciler üzerindeki etkileri ve UB programlarında teknolojinin yüz yüze eğitim üzerindeki beklenen rolleri ana temalar olarak belirlenirken, Öğretmenlerinin teknoloji kullanımı konusundaki deneyimleri, Uzaktan eğitim sonrası çevrimiçi programların eğitimdeki rolleri, teknolojinin UB programlarında okuyan öğrenciler üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri, UB programlarında görev yapan İngilizce Öğretmenlerinin teknolojik altyapıları, teknoloji kullanımının öğretmen tercihine bırakılması konuları ise alt temalardır. Bu araştırma ile, UB programlarında görev yapan İngilizce Öğretmenlerinin teknoloji kullanımı konusundaki tutumları tespit edilmiştir. Uzaktan eğitim sürecinde edinilen ve geliştirilen teknolojik yeterliklerin uzaktan eğitim sonrasında nasıl bir rol oynadığı belirlenmiştir. UB programlarında İngilizce eğitiminde teknolojinin önemli bir rolü olduğu tespit edilmiştir. UB programlarında görev yapan İngilizce Öğretmenlerinin ve UB liderlerinin belli bir birikime sahip olması gerektiği ve yaş faktörünün teknoloji kullanımı üzerinde önemi olmadığı saptanmıştır. UB programlarında görev yapan İngilizce Öğretmenlerinin yeniliklere açık oldukları için kendilerini teknoloji kullanımı konusunda geliştirdikleri görülmüştür. Bireylerin öz yeterlik ve dijital okuryazarlık gibi kazanılmış becerilerinin teknolojiyi etkin bir şekilde kullanabilme düzeylerini yükselttiği sonucuna ulaşılmıştır.
The main purpose of this research is to examine the attitudes of English Teachers working within the scope of the International Baccalaureate (IB) Program in the distance learning process towards the use of technology in education. A mixed method study was conducted in this research. The data of the research were obtained with the Sequential Explanatory Design. The quantitative dimension in the first stage of the research was formed by the questionnaire answered by English teachers who teach within the scope of the IB PYP, MYP and DP programs in Istanbul in the academic year 2020-2021. In the qualitative dimension of the second stage of the study, the scale scores of 63 people who participated were determined by the Attitude Scale towards the Use of Technology in Education and were ranked from high to low. Then, it was planned to interview 27 people with an average score of 4.00 and above. Online interviews were conducted using a semi-structured interview form with 12 teachers who responded with an average score of over 4.36 in these interviews on the basis of volunteerism. The sub-themes were determined based on the answers obtained from the interviews of the 12 participants with a high average score from this scale. These themes are; The effects of technology use in education on English Teachers working in IB programs, the effects of technology use in English courses on students studying in IB programs, and the expected roles of technology use in English courses during face-to-face education in IB programs. Sub-themes that emerged are as follows; teachers' experiences in the use of technology, the role of online programs after the distance learning period, the positive and negative effects of technology on students studying in IB programs, the technologic background of English Teachers working in IB programs, the teachers’ preferences in online teaching. With this research, the attitudes of English Teachers working in IB programs towards the use of technology were determined. It has been identified how the technological competences acquired and developed in the distance learning process play a role after distance learning. It has been determined that technology has an important role in English in IB programs. It has been understood that English teachers and IB leaders should have a certain knowledge of technology and that the age factor is not important on the use of technology. Moreover, it has been observed that the teachers have improved themselves in the use of technology because English Teachers are open to innovations. It has been understood that individuals can use technology effectively when they have skills such as self-efficacy and digital literacy.
The main purpose of this research is to examine the attitudes of English Teachers working within the scope of the International Baccalaureate (IB) Program in the distance learning process towards the use of technology in education. A mixed method study was conducted in this research. The data of the research were obtained with the Sequential Explanatory Design. The quantitative dimension in the first stage of the research was formed by the questionnaire answered by English teachers who teach within the scope of the IB PYP, MYP and DP programs in Istanbul in the academic year 2020-2021. In the qualitative dimension of the second stage of the study, the scale scores of 63 people who participated were determined by the Attitude Scale towards the Use of Technology in Education and were ranked from high to low. Then, it was planned to interview 27 people with an average score of 4.00 and above. Online interviews were conducted using a semi-structured interview form with 12 teachers who responded with an average score of over 4.36 in these interviews on the basis of volunteerism. The sub-themes were determined based on the answers obtained from the interviews of the 12 participants with a high average score from this scale. These themes are; The effects of technology use in education on English Teachers working in IB programs, the effects of technology use in English courses on students studying in IB programs, and the expected roles of technology use in English courses during face-to-face education in IB programs. Sub-themes that emerged are as follows; teachers' experiences in the use of technology, the role of online programs after the distance learning period, the positive and negative effects of technology on students studying in IB programs, the technologic background of English Teachers working in IB programs, the teachers’ preferences in online teaching. With this research, the attitudes of English Teachers working in IB programs towards the use of technology were determined. It has been identified how the technological competences acquired and developed in the distance learning process play a role after distance learning. It has been determined that technology has an important role in English in IB programs. It has been understood that English teachers and IB leaders should have a certain knowledge of technology and that the age factor is not important on the use of technology. Moreover, it has been observed that the teachers have improved themselves in the use of technology because English Teachers are open to innovations. It has been understood that individuals can use technology effectively when they have skills such as self-efficacy and digital literacy.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Uzaktan Eğitim, UB Programları, Eğitimde Teknoloji Kullanımı, İngilizce Öğretmenlerinin Teknolojik Yeterlikleri, Distance Learning, IB Programs, Use of Technology in Education, English Teachers’ Technological Competencies
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Tokay, I. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde UB programlarında görev yapan İngilizce Öğretmenleri’nin teknolojiye ilişkin tutumları / Attitudes of English Teachers who work in the IB programs towards technology during the period of distance learning (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitütsü, İstanbul.