İlköğretim okullarında öğretmenlerin, yöneticilerin karar alma sürecine ilişkin algı ve beklentileri / Primary school teachers in the task manager of the perception and expectations regarding decision- making proces

dc.contributor.advisorAydın, Oktay
dc.contributor.authorGüzelce, Asuman
dc.date.accessioned2024-07-12T22:16:37Z
dc.date.available2024-07-12T22:16:37Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-04en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu arastırmada ilkögretim okullarında görev yapan ögretmenlerin, yöneticilerin karar alma süreçlerine iliskin algı ve beklentilerini ortaya koymak amaçlanmıstır. Arastırmanın evrenini stanbul ili Anadolu yakasındaki ilkögretim okullarında görev yapan ögretmenler, yöneticiler olusturmaktadır. Örneklem random yöntemiyle seçilen toplam 265 kisiden olusmaktadır. Verilerin istatistiksel çözümlemesi “SPSS” programı kullanılarak “t-testi”, “ANOVA” ve “scheffe” anlamlılık testi ile yapılmıstır. Problem, insanoglunu rahatsız eden bir durumdur. Çözümü, bir arastırma veya tartısma gerektirir. Karar verme, bir sorunun çözümüne iliskin olası yollardan en uygun olanın seçilmesidir. Karar verme yönetim sürecinin kalbidir. Yönetim, kararla baslar, kararla biter. Eger astlar, verilecek bir kararda bireysel çıkara ve karara anlamlı katkıda bulunabilecek bir bilgi birikimine sahip iseler, bu durumda astlar söz konusu karara katılmalıdırlar. sgörenler verilen kararın nedenlerini bildigi zaman ve karara katıldıgı zaman sorumluluk alacak ve daha iyisini yapacaktır. Örgütsel performans üzerinde önemli bir etkiye sahip olan çalısanların kararlara katılımı; is tatmini, motivasyon, örgüte baglılık, takım anlayısı, koordinasyon ve isbirligini arttırmada, çalısanların daha büyük bir özveriyle çalısmalarını saglamada önemli faydalar saglamaktadır. Bu arastırma kararlara katılım konusunda yöneticilerin ve ögretmenlerin düsüncelerini ortaya koymak amacı ile yapılmıstır. Bu baglamda çalısanların kararlara katılım derecesi, çalısanları kararlara katılmaya tesvik eden unsurlar, kararlara katılmanın alınan kararlara etkisi, kararlara katılmanın saglayacagı faydalar arastırılmıstır. Arastırma verilerinin analizi sonucunda, isgörenlerin özellikle kendi bölümlerini ve kendi islerini ilgilendiren konularda kararlara katılmak istedikleri ortaya çıkmıstır. sletmenin amaçlarını daha iyi anlama, üstlerle yakın iliskiler içerisinde olma ve kararların kalitesini artırma gibi unsurların isgörenleri kararlara katılmaya tesvik eden unsurlar oldugu bulgusuna ulasılmıstır. sgörenlerin kararlara katılımıyla, is tatmini, motivasyon ve koordinasyonun artacagı ve isgörenlerin kararları ve isletme amaçlarını daha iyi anlayabilecekleri ortaya çıkmıstır. Arastırma sonuçlarına göre, ögretmenlerin, yöneticilerinin karar alma süreçlerine iliskin algı ve beklentilerinin mesleki kıdem, egitim durumu degiskenine göre anlamlı bir farklılık gösterdigi bulunmustur. Görev, cinsiyet degiskenine göre ise farklılasmamaya neden olmamaktadır. Ayrıca yöneticilerin, ögretmenlerin beklentilerinin var olan durumdan daha yüksek puanlandıgı bulunmustur. Ögretmenler, algı ölçegini “Ara sıra”, beklenti ölçegini ise “Her zaman” düzeyinde puanlamıslardır. en_US
dc.description.abstractIn this study the role of teachers in primary schools, managers for decisionmaking process is intended to reveal the perceptions and expectations. The universe of the study includes all primary education school teachers , managers working on the Anatolion side of stanbul. The total sample selected by random method Consists of 265 people.Statistical analysis of data "SPSS" program by using the "t-test", "ANOVA" and " Scheffler" significance test was done with. Problem is a situation which disturbs mankind. Solution of it needs a research or a an argument. Decision making is the choosing of the most suitable solution from the possible ways, relating to the problem’s solving. Decision making is the heart of administrative process. Administrating starts and ends with decision. At the situation of getting a decision the inferiors should take part in decision; if they have in enough knowledge accumulation which will be able to make meaningful contribution for individual profit and decision. When the staff knows the reasons of the decisions, they are going to take responsibility and do their best. Participative management has a significant role on organizational performance. It increases job satisfaction, motivation, organizational commitment, team sense, coordination, cooperation and encourages employees to work harder. This study aims to explain employees’ opinions about participative management, how much they participate in decision making, for what reason they participate in decision making, effects of participative decision making to the quality of decisions, and benefits of participative decision making. By analysing the research data, it was realised that the employees want to participate in decisions especially at the departmental and job level. The better understanding of the company aims, establishing a close relationship with the managers and improving the quality of the decisions are regarded by the employees as the main factors which encourage them to participate in decisions. The empirical study also founded that as the employees participate in decisions, job satisfaction, employee motivation and co-ordination increase, and the aims of the company are better understood by the employees. According to research results, teachers, administrators and decision-making process, perception and expectations related to professional seniority, education level was found to show significant differences according to the variable. Task, according to the gender variable does not cause the different. Moreover, administrators, teachers' expectations higher than the existing situation has been scoring. Teachers' perceptions scale 'occasionally', expectations of the scale 'Always' scores were level.en_US
dc.identifier.citationGüzelce, A. (2009). İlköğretim okullarında öğretmenlerin, yöneticilerin karar alma sürecine ilişkin algı ve beklentileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10346
dc.institutionauthorGüzelce, Asumanen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0373en_US
dc.subjectKarar almaen_US
dc.subjectalgıen_US
dc.subjectbeklentien_US
dc.subjectDecisionen_US
dc.subjectperceptionen_US
dc.subjectexpectationen_US
dc.titleİlköğretim okullarında öğretmenlerin, yöneticilerin karar alma sürecine ilişkin algı ve beklentileri / Primary school teachers in the task manager of the perception and expectations regarding decision- making procesen_US
dc.title.alternativePrimary school teachers in the task manager of the perception and expectations regarding decision- making procesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Asuman_Guzelce.pdf
Boyut:
595.11 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam metin / Full text