Psychological impact of advertising on the behavior of the user

dc.contributor.authorTurmanidze, Khatuna
dc.date.accessioned2024-07-12T20:54:44Z
dc.date.available2024-07-12T20:54:44Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentMaltepe Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesien_US
dc.description.abstractEconomics is a science that is constantly progressing and communicating with other sciences, including psychology. One of the subjects of studying economic research is just how people evaluate behavior in economic decision-making. Psychology is a science that explains the behavior of people, at the same time, it can not ignore the fact that psychology has a great influence on the economy. Consequently, the task of economic psychology is to use psychological theories and methods of influence to develop real economic world models and systems. It is different from economical science that the subject of his research is not only economic processes, but also people involved in it. There are three economic disciplines in which the convergence of economics and psychology is most noticeable. Knowledge of psychology in them is not appropriate, but especially required and necessary. These are: management, marketing, advertising. This article discusses the role of psychology in the economy, in particular, advertising - psychological impact on the behavior of consumers. In the era of modern information techniques advertising is dominant in all areas of public life and is one of the most powerful means of covert management of consumer audiences. Modern advertising has already impacted the values of the public system and, in particular, on every individual’s outlook. It unconsciously affects the human psychic, in a short period of time, it can cause some mood, emotional state and desire to act (Whether this advertisement is commercial, political or otherwise). In terms of scale and money turnover advertisements are already equaled with show-business (more than 400 billion dollars are spent on advertising every year), depending on the impact advertisements often compare to hypnosis. Due to the world reality of the issue, its discussion with Georgia is very interesting and relevant.en_US
dc.description.abstractEkonomi, psikoloji de dâhil olmak üzere sürekli olarak ilerleyen ve diğer bilimlerle iletişim kuran bir bilimdir. İktisadi araştırmaları inceleyen konulardan biri de insanların ekonomik karar vermedeki davranışlarını nasıl değerlendirdiğidir. Psikoloji, insanların davranışlarını açıklayan bir bilimdir, aynı zamanda psikolojinin ekonomi üzerinde büyük bir etkisi olduğu gerçeği görmezden gelinemez. Sonuç olarak, ekonomik psikolojinin görevi, gerçek ekonomik dünya modelleri ve sistemleri geliştirmek için psikolojik teorileri ve etki yöntemlerini kullanmaktır. İktisat biliminden farklı olarak, araştırma konusu sadece ekonomik süreçler değil aynı zamanda bu süreçlerin içerisinde yer alan insanların varlığıdır. İktisat ve psikolojinin bütünleşmesinin en belirgin olduğu üç ekonomik disiplin vardır. Bu disiplinlerde psikoloji bilgisine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu disiplinler: yönetim, pazarlama, reklamcılıktır. Bu makalede, psikolojinin ekonomideki rolü, özellikle de reklamcılık - tüketicilerin davranışları üzerine psikolojik etkileri tartışılmaktadır. Modern bilgi teknikleri çağında, reklam, kamusal yaşamın tüm alanlarında egemendir ve tüketici kitlelerin gizli yönetiminin en güçlü yollarından biridir. Modern reklamcılık kamu sisteminin değerlerini ve özellikle her bireyin bakış açısını etkilemiştir. Reklamlar, bilinçdışı yoluyla insanın psişik varlığını etkiler, kısa bir süre içinde, bazı ruh hallerine, duygusal durumlara ve hareket etme arzusuna neden olabilir (Bu reklamın ticari, politik veya başka türde olabilir). Ölçeği ve cirosu bakımından, reklamlar şov dünyasına benzerdir (her yıl 400 milyar doların üzerinde bir meblağ reklama harcanmaktadır). Reklamın etki etme düzeyine bağlı olarak, reklamlar hipnoz ile kıyaslanabilir. Konunun dünya ölçeğindeki gerçekliğinden ötürü, Gürcistan’daki durumun tartışılmasının çok ilginç ve alakalı olduğu düşünülmektedir.en_US
dc.identifier.citationTurmanidze, K. (2019). Psychological impact of advertising on the behavior of the user / Reklamcılığın kullanıcı davranışı üzerine psikolojik etkisi. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/2790
dc.institutionauthorTurmanidze, Khatuna
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofMaltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresien_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY08523
dc.titlePsychological impact of advertising on the behavior of the useren_US
dc.title.alternativeReklamcılığın kullanıcı davranışı üzerine psikolojik etkisien_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar