Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminde kullandıkları stratejiler

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Öğretmenlerin sınıf yönetimi, eğitim öğretim etkinliklerinin sağlıklı yürütülmesinde, çocukların akademik ve sosyal başarılarının artmasında ve çocukların yaşam becerileri kazanmasında önemli yer tutmaktadır. Sınıf yönetimini sağlarken öğretmenler verimli bir eğitim ortamı oluşturmak için kendilerine has stratejiler kullanırlar. Bu nedenle bu araştırma; okul öncesi eğitim kurumlarında çalışmakta olan okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminde kullandıkları stratejileri ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılı içerisinde Eskişehir il merkezinde bulunan 2 bağımsız anaokulu, 2 ilkokula bağlı anasınıfında görev yapan 12 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırma kapsamına alınan okul öncesi öğretmenleri hakkında demografik bilgileri elde etmek amacı ile araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler öğretmenler ile yüz yüze ve ortalama 15 dakika yapılarak gerçekleştirilmiştir. Soruların kapsam geçerliliği için araştırmacıların hazırladığı 9 soru, 3 alan uzmanından görüş alınarak yeniden düzenlenmiştir. Veri kaybını önlemek için ses kaydı alınmıştır. Görüşme yoluyla toplanan verilerin analizinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Görüşme yoluyla elde edilen veriler temalar altında gruplandırılmış ve araştırmacılar tarafından ayrı ayrı kodlanmıştır. Elde edilen kodlamaların karşılaştırılması yapılarak uzlaşmaya varılmış ve tek bir kodlama tablosu elde edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin görüşlerinden doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimini sağlamak amacıyla şu yöntemleri kullandıkları belirlenmiştir: Dönem başında ailelerle toplantı yapılması; okulun ilk haftası sınıf kurallarını belirleme, bu kuralların şarkı-oyun gibi etkinliklerle kazandırılması; parmak oyunlarını kullanılması, zil, kum saati, pano gibi materyallerin kullanılması; Türkçe- Dil etkinliklerinde hikayeleştirerek gibi stratejileri kullandıklarını belirtmişlerdir. Araştırma sonucu değerlendirildiğinde öğretmenlerin sınıf yönetimine yönelik çok fazla strateji dile getiremedikleri, söylenen stratejilerin ise sınırlı olduğu görülmüştür.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Sınıf yönetimi, Okul öncesi öğretmeni, Sınıf yönetimi stratejileri, Sınıf kuralları

Kaynak

14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Burak, S., Ergül, N. ve Çelik, Z. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminde kullandıkları stratejiler. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.