İlköğretim okulları birinci kademede görevli yönetici ve öğretmen algılarına göre istenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemleri

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2011

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmen algılarına göre istenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemlerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini, 2008-2009 öğretim yılında İstanbul İli Tuzlaİlçesi’ndeki 28 ilköğretim okulunda görev yapan yönetici ve öğretmenler oluşturmaktadır. 28 ilköğretim okulu içerisinden seçilen 15 ilköğretim okulunda görev yapan öğretmenlerin 168 tanesi örneklem olarak alınmıştır.15 ilköğretim okulunda müdür ve müdür yardımcısı olarak görev yapan 21 yöneticinin tamamı örnekleme dâhil edilmiştir. Bu yöneticilerin içerisinde bayan yöneticilerin sayısı 3, erkek yöneticilerin sayısı 18 olarak belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından uzman denetiminde bir anket hazırlanmıştır. Anketin geçerlik ve güvenirliği için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Anketin güvenirliğini ölçmek için “Cronbach Alpha” uygulanmış ve anketin güvenirlik kat sayısı ? =0,81olarak bulunmuştur. Anket iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde yönetici ve öğretmenlere uygulanan ve içinde demografik değişkenlerin olduğu Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. İkinci bölümde ise, istenmeyen öğrenci davranışlarının 7 boyutu ile ilgili başlıklardan oluşan sorular yer almaktadır. Anket beşli dereceleme ölçeğine göre düzenlenmişve verilerin analizinde frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama değerleri kullanılmıştır. İstenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerinin,demografik özelliklerle aralarında farklılaşma olup olmadığına dair ikili küme karşılaştırmalarında tek örneklem t testi (bağımsız gruplar arası t testi) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ayrıca boyutlar arasındaki dağılımı incelemek amacıyla faktör analizine de yer verilmiştir. Araştırmada aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: Araştırmaya katılan öğretmen ve yöneticilerin görev yaptığı okullarda, öğrencilerde istenmeyen davranışların ortaya çıkma nedenleri ve istenmeyen davranışları önleme yöntemleri boyutlarının ortalamaları incelendiğinde, aileden kaynaklanan nedenlerden dolayı ortaya çıkan istenmeyen davranışların ortalamasının en yüksek; öğretmen ve öğretmen ile ilişkilerden kaynaklanan istenmeyen davranışların ortalaması en düşük olarak ortaya çıkmıştır. İstenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemleri kişinin öğretmen ya da yönetici olmasına göre değişmemektedir. İstenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemleri ile görev değişkeni incelendiğinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Kadın öğretmen ve yöneticiler istenmeyen öğrenci davranışlarını önleme yöntemlerini, erkek öğretmen ve yöneticilere göre daha çok kullanmaktadırlar. İstenmeyen öğrenci davranışlarının 7 boyutu öğretmen ve yöneticilerin cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Sadece önleme yöntemlerinin kullanımı öğretmen ve yöneticilerin cinsiyetlerine göre değişmektedir. Öğrencilerin bireysel özelliklerinden kaynaklanan istenmeyen öğrenci davranışları ile önleme yöntemleri, 31-40 yaş arasındaki öğretmenlerin sınıflarında daha çok görülmektedir. Diğer boyutlarla ilgili anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Eğitim fakültelerinden mezun olan öğretmenlerin sınıflarında öğrencilerin bireysel özelliklerinden kaynaklanan istenmeyen öğrenci davranışları daha çok görülmektedir. İstenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemleri kıdem yılı az olan öğretmen ve yöneticilerin sınıflarında ya da okullarında daha sıklıkla görülmektedir. Bunun nedeni olarak da, genç öğretmenlerin fakültelerde aldıkları eğitimler esnasında uygulamada yetersizlik yaşadıklarından, sınıf yönetimi konusunda tecrübesiz olmaları gösterilmektedir. Araştırmanın sonucunda bekâr öğretmen ve yöneticilerin, bireysel öğrenci davranışlarından ve okuldan kaynaklanan istenmeyen öğrenci davranışlarını daha kolay fark edip önlemeye çalıştıkları, evli öğretmen ve yöneticilerin de sosyoekonomik nedenlerden kaynaklanan istenmeyen öğrenci davranışlarını daha çabuk fark ettikleri ortaya çıkmıştır. İstenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemlerinin boyutlarının birbirleri arasındaki bütün ilişkiler pozitif olarak belirlenmiştir.

Unwanted Student Behaviors, Prevention Methods According To Administrator And Teacher's Perseptıons Assigned to Primary Schools First GradeThe purpose of this study is determine the opinions related to unwanted student Behaviors, Prevention Methods according to administrator and teacher's perseptıons assigned to primary schools first grade .The teacher and administrators have been constitutıng of this research population have worked at the 28'th primary school of İstanbul city of Tuzla administrative at the 2008-2009 academic year. 168 teacher had taken as sample working in 15 primary schools selected within 28?th primary schools. All of the 21 administrators who served as deputy director and manager in the 15 primary schools are included in the entire sample. The number of female managers as 3, the number of male managers as 18 were designated in these managers.While gathering data, a questionnaire has been prepared with the expert supervision by researcher.The expert views has been consulted for the validity and reliability of the survey. To measure the reliability of the survey the ?Cronbach Alpha? is applied and reliability coefficient of the survey is discovered as ? =0,81The survey consists of two parts. In the first chapter, the Personal Information Form is used carried out administrators and teachers and were demographic variables in ıt. In the second, the questions are located consisting of headings related to 7 size of unwanted student behaviors. The survey had organised according to Quintet grading scale and in the datas analysis, frequency (f), percent (%), the arithmetic mean values were used. One-sample t test (between the independent groups t test) and a one-way analysis of variance (ANOVA) was used on the comparısons of the bilateral cluster on whether there are differences on administrators and teacher views related to unwanted student behaviours between with demographic characteristics. In addition, in order to examine the distribution among sizes the factor analysis are given.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

İstenmeyen öğrenci davranışları, Sınıf yönetimi, Sınıf öğretmeni, Okul yöneticisi, Unwanted student behaviours, Classroom managament, Grade teacher, School administrator

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Şenay, K. (2011). İlköğretim okulları birinci kademede görevli yönetici ve öğretmen algılarına göre istenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemleri / Unwanted student behaviors, prevention methods according to administratör and teacher's perseptions assignet to primary schools first grade (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.