Affective filter in EFL reading classes: the application readers' theatre
Küçük Resim Yok
Tarih
2021
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Krashen (1982), “Duyuşsal Filtrenin”, öğrencilerin duyuşsal süzgeç düzeyinin azaltılması gerektiğini savunarak duyuşsal değişkenler ile ikinci dil öğrenme süreci arasındaki ilişkinin bağlantılı olduğunu varsaymaktadır. Bu çalışmada, özellikle, Krashen'nın Duyuşsal Filtre Hipotezi içerisindeki dil kaygısına odaklanmayı amaçlanmıştır. Bu çalışma ayrıca, Yabancı Dilde Okuma Kaygısı üzerinde de durmaktadır. Yabancı dilde okuma kaygısı üzerine yapılan araştırmaların çoğu, yabancı dilde konuşmanın daha stresli olmasından dolayı dinleme ve konuşmaya yönelik çalışmalara odaklanmıştır, oysa yabancı dilde okuma kaygısı üzerine çok az çalışma yapılmıştır (Saito ve diğerleri, 1999; Wu 2011). Macdonald (2009), Okuyucu Tiyatrosu yöntemi kullanılarak okuma akıcılığını geliştirebilmesi için olumlu bir ortam yaratabileceği ve özellikle yabancı dilde okuma kaygısı olan öğrencilerin sınıfta kendilerine güvenmelerine yardımcı olabileceği görüşünü öne sürmektedir. Bu çalışmanın amacı, Okuyucu Tiyatrosunun Türkiye’de Yabancı Diller Yüksekokulunda öğrenim gören Hazırlık Öğrencilerinin İngilizce okuma sınıfında Duyuşsal Filtrenin azaltılmasındaki etkililiğini incelemektir. Okuyucu Tiyatrosu öncesinde öğrencilere yapılan ankette, katılımcıların çoğunun sınıf içerisinde sesli okuma yaptıklarında kaygı hissettiği görülmüş, ancak Okuyucu Tiyatrosu yöntemi kullanıldıktan sonra öğrencilerin yabancı dilde okuma kaygılarında azalma gözlemlenmiştir.
Krashen (1982) hypothesizes that the ‘affective filter’ captures the relationship between affective variables and the process of second language learning by positing that students’ level of affective filter is required to be decreased. In this study, it is intended to investigate Krashen’s Affective Filter Hypothesis especially focusing on language anxiety. The current paper specifically emphasizes on Foreign Language Reading Anxiety (FLRA). Most research on foreign language anxiety has focused on listening and speaking since speaking in a FL may be more stressful, whereas few studies have been done on reading anxiety (Saito et al, 1999; Wu 2011). Macdonald (2009) posits the view that Readers’ Theatre can improve reading fluency as well as create positive environment, help anxious students to feel self-confident in the classroom. The purpose of the study is to examine the RT’s effectiveness in reducing affective filter in foreign language reading class of Prep students in a university in Turkey. A questionnaire, RT’s application and a focus group interview were employed to observe the RT’s influence on participants. The questionnaire demonstrated that most of the participants feel anxious during reading classes; however, the employment of RT revealed that it helps students decrease much of their anxiety.
Krashen (1982) hypothesizes that the ‘affective filter’ captures the relationship between affective variables and the process of second language learning by positing that students’ level of affective filter is required to be decreased. In this study, it is intended to investigate Krashen’s Affective Filter Hypothesis especially focusing on language anxiety. The current paper specifically emphasizes on Foreign Language Reading Anxiety (FLRA). Most research on foreign language anxiety has focused on listening and speaking since speaking in a FL may be more stressful, whereas few studies have been done on reading anxiety (Saito et al, 1999; Wu 2011). Macdonald (2009) posits the view that Readers’ Theatre can improve reading fluency as well as create positive environment, help anxious students to feel self-confident in the classroom. The purpose of the study is to examine the RT’s effectiveness in reducing affective filter in foreign language reading class of Prep students in a university in Turkey. A questionnaire, RT’s application and a focus group interview were employed to observe the RT’s influence on participants. The questionnaire demonstrated that most of the participants feel anxious during reading classes; however, the employment of RT revealed that it helps students decrease much of their anxiety.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Krashen'in hipotezi, Duyuşsal filtre, Yabancı dilde okuma kaygısı, Okuyucu tiyatrosu, Krashen’s hypothesis, Affective filter, Foreign language reading anxiety, Readers’ theatre
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Demir, H. C. (2021). Affective filter in EFL reading classes: the application readers' theatre / İngilizce okuma sınıflarında duyuşsal filtre: okuyucu tiyatrosunun uygulaması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.