Hannah Arendt’in Vita Activa’sı

dc.authorid0000-0002-0791-2163en_US
dc.contributor.authorCoşkun Özüaydın, Bergen
dc.date.accessioned2024-07-12T20:45:27Z
dc.date.available2024-07-12T20:45:27Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümüen_US
dc.description.abstractKendimizi içinde evimizde hissedebileceğimiz bir dünya kurmanın yolunun, önce anlamaktan ve sonra da anlamanın öteki yüzü olan eylemden geçtiğini söyleyen Hannah Arendt’te eylem, kendine, vita activa içinde bir yer bulur. Elisabeth Young-Bruehl, Arendt biyografisinde, Arendt’in 1950’lerin başında dünya savaşı, totalitarizm, atom bombası gibi siyasal olayların meydana geldiği bir dünya için yeni bir siyaset bilimi tasarlamaya başladığını belirtir.1 Young-Bruehl’e göre: Hannah Arendt için, yeni bir siyaset bilimine öncelikle gerekli olan bir eylem anlayışıdır; öngörülemez, dolayısıyla da insan tarafından imal edilemez ya da Varlık tarafından yaratılamaz bir yeni başlangıçtır. Yeni bir başlangıç üzerine ciddi olarak düşünüldüğünde, bunu izlemesi gereken sorular şunlardır: Siyaset nedir? Siyasal eylemin koşulları nelerdir? Siyasal eylemin ilkeleri nelerdir? Özgürlük nedir?2 İçinde yaşadığı dünyayı değiştirmek ve yeni bir dünya kurabilmek, yeni bir başlangıç yapabilmek için eylem anlayışından hareketle yeni bir siyaset teorisi geliştirmek isteyen Arendt, bu soruların cevaplarını ve eyleme dayalı bu yeni siyaset biliminin inceliklerini ele alır. Arendt için siyaset bilimine temel oluşturacak bu eylem anlayışı da vita activadır. Young-Bruehl, Arendt’in, yeni bir dünya kurabilmek için vita activaya duyduğu inancı ve vita activa üzerine yoğunlaşma sürecini şu sözlerle anlatır: Üretim yapan bir tür olarak faaliyet göstermenin getireceği sapmanın kötülüğünü reddetmeden, insanı eyleyen varlık olarak görmek ve insan eyleminin koşullarına bakmak Hannah Arendt’in yeni siyaset biliminin temel görevi haline geldi. The Origins of Totalitarianism’i izleyen üç çalışmada –The Human Condition, Between Past and Future ve On Revolution– bu görevleri farklı bağlamlarda ama aynı inançla yerine getirdi; yani, eskilerin felsefenin temeli olarak gördüğü sorgulama dürtüsünün doğrudan insan meseleleri âlemine, vita activaya yöneltilmesi gerektiği inancıyla.en_US
dc.identifier.citationCoşkun Özüaydın, B. (2019). "Hannah Arendt’in Vita Activa’sı", İnsan Toplum ve Siyaset: Felsefi Sorgulamalar, Sosyal Yayınları. s. 87-140.en_US
dc.identifier.endpage140en_US
dc.identifier.isbn9786057883933
dc.identifier.startpage87en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1779
dc.institutionauthorCoşkun Özüaydın, Bergen
dc.language.isotren_US
dc.publisherSosyal Yayınlarıen_US
dc.relation.ispartofİnsan, Toplum ve Siyaset: Felsefi Sorgulamalaren_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Kitapen_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY05296
dc.titleHannah Arendt’in Vita Activa’sıen_US
dc.typeBook
dspace.entity.typePublication

Dosyalar