Üniversite öğrencilerinde algılanan anne baba tutumları ile uyum düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi / Relation between behaviors of parents perceived as democratic and imperious and harmony levels of students
Yükleniyor...
Tarih
2011
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmada, demokratik ve otoriter olarak algılanan ana baba tutumları ile üniversite öğrencilerinin uyum düzeyleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Ayrıca, uyum düzeyinin bazı sosyodemografik değişkenlere göre farklılaşmasına da bakılmıştır. Çalışmanın bağımlı değişkeni uyum süreçleri, bağımsız değişkeni ise algılanan anne baba tutumlarıdır. Araştırmanın örneklemini Dicle, Fırat ve İnönü Üniversiteleri'nde lisans eğitimine devam eden 18-28 yaş arası, çeşitli sosyoekonomik düzeyde 109 kız, 138 erkek olmak üzere toplam 247 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aşamasında, üniversite öğrencilerini ve anne-babalarını tanımak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Bilal (1984) tarafından düzenlenen 50 soruluk Anne-Baba Tutum Ölçeği ve Özgün (1976) tarafından hazırlanan Hacettepe Kişilik Envanteri kullanılmıştır. Bu ölçekler sahiplerinden gerekli izinlerin alınmasının ardından gönüllülük esas alınarak- öğrencilere bir ders saati içerisinde arka arkaya uygulanmıştır. Toplanan verilerin dağılımına uygun olarak SPSS 11.5.0 programındaki Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve bağımsız t testi analiz yöntemleri uygulanmış, sonuçlar p<.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları, anne babalarını demokratik olarak algılayan üniversite öğrencilerinin uyum düzeyinin anne ve babalarını otoriter olarak algılayan öğrencilerin uyum düzeyinden anlamlı düzeyde yüksek olduğunu belirlemiştir.
In this research, relation between behaviors of parents perceived as democratic and imperious and harmony levels of students are investigated. Differentiation according to some socio-demographic variable of harmony level is also investigated. Dependent variable of the study is harmony process and independent variable of the study is perceived behaviors of parents. 247 undergraduate students aged between 18 and 28 years old (109 female and 138 male) who have different socio-economic levels from Dicle, Fırat and İnönü Universities build up the modeling of the research.In data collection stage; Personal Information Form prepared to know university students and their parents by researcher, 50 questions Mother-Father Behavior Scale arranged by Bilal (1984) and Hacettepe Personality Inventory prepared by Özgün (1976) were used. After having required permissions, these scales were performed on students in series within a class period -based on willingness-. ANOVA in SPSS 11.5.0 program and independent t test analyze methods were applied accordingly collected data distribution and the results were considered in p<.05 significance level.Research evidences shows that harmony levels of those students who perceive their parents as democratic has higher meaningful level than harmony levels of those students who perceive their parents as imperious.
In this research, relation between behaviors of parents perceived as democratic and imperious and harmony levels of students are investigated. Differentiation according to some socio-demographic variable of harmony level is also investigated. Dependent variable of the study is harmony process and independent variable of the study is perceived behaviors of parents. 247 undergraduate students aged between 18 and 28 years old (109 female and 138 male) who have different socio-economic levels from Dicle, Fırat and İnönü Universities build up the modeling of the research.In data collection stage; Personal Information Form prepared to know university students and their parents by researcher, 50 questions Mother-Father Behavior Scale arranged by Bilal (1984) and Hacettepe Personality Inventory prepared by Özgün (1976) were used. After having required permissions, these scales were performed on students in series within a class period -based on willingness-. ANOVA in SPSS 11.5.0 program and independent t test analyze methods were applied accordingly collected data distribution and the results were considered in p<.05 significance level.Research evidences shows that harmony levels of those students who perceive their parents as democratic has higher meaningful level than harmony levels of those students who perceive their parents as imperious.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
ana-baba tutumları, uyum, genel uyum, sosyal uyum, kişisel uyum, Harmony, personal harmony, social harmony, general harmony
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Biricik, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinde algılanan anne baba tutumları ile uyum düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi / Relation between behaviors of parents perceived as democratic and imperious and harmony levels of students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.