Çocuklarla felsefe ve sosyal sorumluluğun bilgeliği

dc.authorid0000-0003-2067-4128
dc.contributor.authorPoyraz, Hülya
dc.date.accessioned2024-09-24T05:49:37Z
dc.date.available2024-09-24T05:49:37Z
dc.date.issuedEylül 2023
dc.departmentFakülteler, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
dc.description.abstractMichel Foucault (1926-1984) Kendini Bilmek Bir Michel Foucault Semineri (Martin vd., 2021) isimli kitapta yer alan röportajında “Oyun nasıl biteceğini bilmediğimiz sürece oynamaya değerdir” (Martin vd., 2021, s. 18) belirlemesinde bulunur. Onun bu belirlemesinde olduğu gibi SOYAÇ’ın “Okuldayız Üsküdar Projesi” de hem çocuklarda hem gönüllülerde gözlemlenen gelişim sayesinde paydaşlarını büyüten bir deneyim olarak kabul edilebilir. Bu büyüme, proje paydaşlarının Antik Yunan’a dayanan “kendine eğilme” kavramında açığa çıkar. Foucault bunu şöyle ifade eder. “Kendine eğilme ilkesi Yunanlılar için şehrin ana prensiplerinden; toplumsal ve bireysel davranışlardaki, yaşam sanatındaki ana kurallardan birisiydi.” (Martin vd., 2021, s. 30). Böylece kişi kendine eğilerek Sokrates’e göre yaptığı şeylerden hiçbir ödül beklemez, hiçbir çıkarı yoktur ve yaptığını sadece iyilik için yapmaktadır (Martin vd., 2021, s. 31). Kişi toplumsal ve bireysel davranışlarında iyiliği gözeterek yaşamını inşa eder. Yaşamını sanat eserine dönüştürür. Sokrates’e göre insanların bu yaşama biçimi şehrin yararınadır. İnsanlara kendilerinin üstüne düşmeyi öğreten Sokrates onlara aynı zamanda şehrin üstüne düşmeyi de öğretmektedir (Martin vd., 2021, s. 31). SOYAÇ Projelerine katılan öğrenciler olarak bizler ve paydaşlar için bu süreç kendine eğilme sürecidir. Proje gönüllüleri olarak bizler kendi yaşama sanatımızı gerçekleştirirken hem kendimize hem de şehre/projeye eğildik. Bu da bir sosyal sorumluluk projesini, bizler için bir bilgelik yolculuğuna bir büyüme yolculuğuna dönüştüren süreçtir. Bu projenin bir sanat eserine dönüşmesinin diğer bir yolu da projenin iskeletini oluşturan disiplinler arası çalışmaya dayalı yapısından ilhamla yazılan bir çocuk edebiyatı yazınında karşılık bulmasıdır. Projedeki çalışmaların verdiği ilhamla yazdığım Bay Mon ve Tuhaf Komşular (Poyraz, 2023) isimli kitabımın öyküsünde bu kez yaralı bir leyleğe yardım etmek için bir araya gelen bir veteriner, bir oyuncak koleksiyoncusu ve bir kuş gözlemcisinin kendi uzmanlık alanlarını kullanmaları anlatılmıştır. Projeyle sorgulanan değerler, kişinin kendisine eğilmesi, çocuklara eğilmesi sonucunda yine çocuklara anlatılan bir öyküde yerini bulmuştur.
dc.identifier.citationPoyraz, Hülya. (2023). Çocuklarla felsefe ve sosyal sorumluluğun bilgeliği, SOYAÇ (Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi), T.C. Maltepe Üniversitesi, 42-43.
dc.identifier.endpage43
dc.identifier.isbn978-605-2124-57-4
dc.identifier.startpage42
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12794
dc.language.isotr
dc.publisherT.C.Maltepe Üniversitesi
dc.relation.ispartofKolektif iyileşme olmadan bireysel iyileşme mümkün mü? Sosyokültürel yaklaşımla travma bilgisine dayalı toplum temelli çalışmalar, SOYAÇ 14. yıl belgesel özel gösterimi ve sempozyumu özet bildiri kitabı (10 Ekim 2023)
dc.relation.publicationcategoryKitap - Ulusal - Başka Kurum Yazarı
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectÇocuklarla Felsefe
dc.subjectBilgelik
dc.subjectİyilik
dc.subjectSosyal Sorumluluk
dc.titleÇocuklarla felsefe ve sosyal sorumluluğun bilgeliği
dc.typeBook
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Hülya Poyraz, Çocuklarla felsefe ve sosyal sorumluluğun bilgeliği.pdf
Boyut:
2.33 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim Yok
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed to upon submission
Açıklama: