Benlik ayrımlaşması ve problemli sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkide sosyal onay ihtiyacının aracı rolü

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bireyin duygu ve düşüncelerini diğerlerinden ayrıştırması gelişimsel olarak önemli görevlerden biridir. Aile kavramı toplumdan topluma değişse de ayrımlaşma süreci evrensel olarak kabul edilir. Bireylerin ayrışma süreçleri ve onaylanma gibi psikolojik ihtiyaçları kişiler arası ilişkilerini şekillendirmektedir. Günümüzde, sosyal medya her an her yerde kişiler arası etkileşimi kolaylaştıran bir araç haline gelmiştir. Bu araştırmanın amacı benlik ayrımlaşması ve problemli sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkide sosyal onay ihtiyacının aracı rolünü incelemektir. Araştırmaya 18-45 yaş aralığında 384 kişi katılmıştır. Araştırmanın verileri Demografik Bilgi Formu, Sosyal Meyda Bağımlılığı Ölçeği, Benlik Ayrımlaşması Envanteri, Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizlerinde öncelikle değişkenler arası ilişkiler incelenmiştir. Çalışmanın temel amacı olan aracılık modelini test etmek için Hayes Macro Process v4.0 kullanılarak basit aracılık analizi yapılmıştır. Daha sonra, sosyodemografik özellikler ile değişkenler arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma değişkenlerinin çoğunun birbiri ile anlamlı ilişkileri olduğu bulunmuştur. Aracılık analizi bulguları incelendiğinde bireylerin benlik ayrımlaşması düzeyleri ile problemli sosyal medya kullanım düzeyleri arasındaki ilişkide sosyal onay ihtiyacı düzeylerinin tam aracılık ettiği ortaya konmuştur. Araştırma bulguları alanyazın ışığında tartışılmıştır.
The process of differention of one's emotions and thoughts from others is considered a crucial developmental task for individuals. While the concept of family may vary from society to society, the process of differentiation of self is universally acknowledged. The differentiation process and psychological needs of individuals such as approval need play a significant role in shaping their interpersonal relationships. Nowadays, social media has become a channel where interpersonal interactions occur rapidly and at any time, influencing people’ relationships. The aim of this research is to examine the mediating role of the need for social approval in the relationship between self-differentiation and problematic social media use. A total of 384 individuals aged between 18 and 45 participated in the study. The data for the research were collected through a Demographic Information Form, Social Media Addiction Scale, Differentiation of Self Inventory, and Social Approval Need Scale. In the analysis of the research data, the relationships between variables were initially examined. Simple mediation analysis was performed using Hayes Macro Process v4.0 to test the mediation model, which is the main goal of the study. Subsequently, the interrelationships between socio-demographic characteristics and variables were examined. It was found that many of the research variables had significant relationships with each other. When the findings of the mediation analysis were examined, it was revealed that the need for social approval fully mediated the relationship between individuals' levels of self-differentiation and problematic social media use. The research findings were discussed in the light of the literature.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Sosyal medya, Problemli sosyal medya kullanımı, Benlik ayrımlaşması, Sosyal onay ihtiyacı, Social media, Problematic social media use, Differantiation of self, Need for social approval

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Boduroğlu, H. (2024). Benlik ayrımlaşması ve problemli sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkide sosyal onay ihtiyacının aracı rolü / The mediating role of social approval need in the relationship between differentiation of self and problematic social media use. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.