“UNESCO’ya verilen insan hakları görevini bugünün koşullarına uyarlamak: Alınan dersler ve geleceğe ilişkin perspektifler”
Yükleniyor...
Tarih
2017
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C.Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
70’li yılların sonlarında (1978’de), yani yaklaşık 40 yıl önce, Kahire’de yaptığım bir konuşmada şu soruları sormuştum: 19. yüzyıl 20. yüzyıla neleri aktardı? Ve kökten bir değişiklik olmazsa, 20. yüzyıl ne aktaracak 21. yüzyıla? 19. yüzyıl başkaldırma gerekliliği düşüncesini 20. yüzyıla aktardı; bu düşünce de gitgide öylesine bir gerçek oldu ki, ölüm saçan başkaldırma çağın geleneği oldu. Ve uluslararası politikada, bir “devrim”le temel bazı değişiklikler olmazsa, 20. yüzyılın 21. yüzyıla aktaracaklarının başında bu gelenek gelir” 1 Böyle kökten bir değişiklik olmadı. Aksine, Birleşmiş Milletlerin iyi niyetli çabalarına rağmen, şiddet ve terörizm bütün dünyada arttı, artmaya da devam ediyor. 11 Eylül (2001) 21. yüzyılın başına damgasını vurdu. Canlı bombalar, son yirmi yılda terörizmin ana silahı oldu, olmakta da devam ediyor. Adsız “düşman”a karşı silah olarak kullanılmak üzere kendilerini “sunan”ların sayısı gitgide artıyor, bu da terörle savaşmayı neredeyse olanaksız kılıyor. BM’nin 2002 İnsansal Gelişme Raporunda şu çarpıcı cümleyi okuyoruz: “Ekonomik, siyasal ve teknolojik bakımdan dünyamız bu kadar özgür hiç olmamıştı ̶ bu kadar adaletsiz”. Şiddet, terör ve yoksulluk, günümüzün ana özelliklerini oluşturuyor. Eskiçağdan Ortaçağa geçerken ̶ bir sinkretizm çağı olan, ama çağımızdan çok daha az sayıda insanın yaşadığı ve Plotinos’la, Ortadoğu’da başlayan bir çağ olan Ortaçağa geçerken ̶ , o dönemle birçok olgusal benzerlikleri olan çağımızın ana sorunları karşısında UNESCO, bir İnsan Hakları Stratejisi oluşturma inisiyatifini aldı. Bu Stratejinin genel amacı, “küreselleşme çağında insan haklarının geliştirilmesine katkıda bulunmak ve UNESCO’nun insan haklarının korunmasını teşvik etmedeki özel rolünü, özellikle eğitim ve araştırma yoluyla, yeniden teyit etmek ve yetki alanının içinde bu hakları korumak”, bu arada da standartlar geliştirmek ve denetlemekti. Bu Strateji geliştirildi, ama Dünya İnsan Hakları Eğitimi On yılıyla olduğu gibi ̶ yeterince uygulanmadı. Şimdi de, son gelişmeler karşısında ̶ yani canlı bombalarıyla terörizmin ve şiddetin artışı karşısında ̶ 20. yüzyılın bu musibetleriyle savaşmak için seçtiğimiz yolları yeniden düşünmek yerinde olur.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İnsan Hakları, UNESCO, Gelecek, İnsansal Gelişim Raporu
Kaynak
İnsan Hakları Araştırma ve Uygulama Merkezi UNESCO Felsefe ve İnsan Hakları Kürsüsü Bülteni
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
2
Künye
Kuçuradi, İoanna. (2017). “UNESCO’ya verilen insan hakları görevini bugünün koşullarına uyarlamak: Alınan dersler ve geleceğe ilişkin perspektifler”, İnsan Hakları Araştırma ve Uygulama Merkezi UNESCO Felsefe ve İnsan Hakları Kürsüsü Bülteni, T.C.Maltepe Üniversitesi. (2), s.1-5.