Güncel bireysel anlatılar üzerinden burun estetiği hevesini anlamak ve anlamlandırmak: 21. yüzyıl dönemecinde burun buruna gelen toplum ve rinoplasti

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2015

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Burun estetiği toplumsal boyutları olan bir meseledir. Böylesi bir çıkışla sahada gerçekleştirilen sosyolojik bir alan araştırmasına dayandırılan bu çalışma, merkeze aldığı burun estetiği olgusunu anlamak ve anlamlandırmak için bireysel ve güncel anlatılar paralelinde çok farklı burun estetiği yolculuklarıyla birlikte yol almıştır. Çalışmaya burun estetiğini deneyimlemiş bireyler dışında alandaki uzman deneyimleri ile çalışmaya ikinci bir bakış açısı getirmesi beklenen burun estetiği yapan bir grup cerrah da dahil edilmiş, onların görüşleri doğrultusunda da gerekli karşılaştırmalar ve değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmanın esas sorusu şu cümle olmuştur: Neden ya da niçin, bugün ve bu toplumda, revaçta olan burun estetiği birilerinin tercihi olmazken, bunu yaptıran diğerlerinin tercihi haline geliyordu ya da gelmekteydi? Bu soru kapsamında İstanbul'da yapılan araştırmada, 2014 Kasım - 2015 Nisan tarihleri arasında yirmi ikisi hasta yedisi ise cerrah olmak üzere toplam 29 katılımcı ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Araştırma kapsamında katılımcıların öncelikle güzellik ve estetik ile ilgili fikirleri ve görüşleri; güzelliğin önemi/gerekliliği/güzellik tüketimleri ve estetik - moda - burun estetiği modası / moda - imaj - burun imajı ilişkiselliği üzerinden sorgulanmış ; daha sonrasında ise burun estetiğinin önemi/ gerekliliği/ zamanlaması ile burun estetiği kararları, süreçleri ve sonuçları üzerinden katılımcıların burun estetiği serüvenleri irdelenmiştir. Araştırma sürecinde burun farkındalığı kavramı ön plana çıkmıştır. En önemli araştırma bulgusu ise, burun estetiği yaptıran bireyde burun farkındalığının oluşmuş olduğu ve sadece o bireyin farkındalığı olduğu, bu farkındalığın da bir estetik uyarılma sonunda ortaya çıktığı olmuştur. Bu estetik uyarılma ise - tüm olasılıkları ile - toplumsal zeminde belirlenmektedir. Sonuç olarak, burun estetiği edimi, burun farkındalığın toplumsal zeminde hangi şekilde ve ne zaman birey bazında oluştuğu ile ilintili uyarılmışlığın tezahürü çerçevesi dahilinde tüm diğer toplumsal etmenlerin katkısıyla şekillenmektedir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Güzellik, Beauty, Estetik, Aesthetics, Burun Estetiği, Nose Job, Burun Farkındalığı, Nose Awareness, Estetik Uyarılmışlık, Aesthetic Arousal

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Durmuş, M. (2015). Güncel bireysel anlatılar üzerinden burun estetiği hevesini anlamak ve anlamlandırmak: 21. yüzyıl dönemecinde burun buruna gelen toplum ve rinoplasti / Understanding and giving meaning to nose job through actual personal narratives : Society & Rhinoplasty coming nose to nose at the turn of the 21st century (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.