Okul temelli beslenme eğitimleri: SOYAÇ modeli örneği

dc.authorid0000-0002-2158-5015
dc.authorid0000-0002-7962-2624
dc.authorid0009-0001-4817-5999
dc.contributor.authorAktaç, Şule
dc.contributor.authorKundakçı, Simay
dc.contributor.authorOğuz, Esma
dc.date.accessioned2024-09-24T06:27:19Z
dc.date.available2024-09-24T06:27:19Z
dc.date.issuedEylül 2023
dc.departmentMaltepe Üniversitesi
dc.description.abstractOkul temelli beslenme eğitimleri, çocukların sağlıklı beslenme alışkanlıklarını geliştirmesinde, büyüme ve gelişmelerinin sağlanmasında ve bilişsel gelişimlerinin desteklenmesinde önemli rol oynamaktadır (Hill vd., 2024). Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) modeli ile birleştirilen bu eğitimler, çocuklarla düzenli olarak bir araya gelmeyi amaçlayan disiplinler arası ve toplum temelli çalışmalardır. Bu kapsamda, beslenme eğitim çalışmaları SOYAÇ önderliğinde, Marmara Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğretim üyeleri ve elemanlarının yanı sıra lisansüstü ve lisans öğrencileriyle yürütülmüştür. "Okuldayız: Üsküdar" Projesi kapsamında verilen beslenme eğitimlerinin temel hedefi, çocukların beslenme bilgilerini artırmak ve tutum ile davranışlarını iyileştirmektir. Eğitim planında "gıda güvenliği", "yeterli ve dengeli beslenme", "kahvaltının önemi" ve "okulda beslenme" konularını yer almıştır. Bu eğitimler, sınıf içinde interaktif olarak verilmiş ve eğlenceli oyunlar ve uygulamalı etkinliklerle desteklenmiştir. Ayrıca çocukların sosyodemografik özellikleri, sağlık durumları, fiziksel aktivite seviyeleri ve beslenme alışkanlıklarını belirlemek amacıyla antropometrik ölçümler yapılmış ve yapılandırılmış anketlerle veri toplanmıştır. Antropometrik sonuçlar, çocukların obezite riskinin olduğunu, daha fazla paketli gıda tüketip daha az sebze ve meyve yediklerini göstermiş; kahvaltının, en sık atlanan öğün olduğu belirlenmiştir. Pandemi döneminde eğitimlere çevrimiçi platformda devam edilmiştir. Eğitimler, multidisipliner sınıf ekipleri tarafından ortaklaşa planlanıp yürütülmüştür. Pandemi sürecinde değişen beslenme alışkanlıklarına yönelik önerilere yer verilmiştir. Beslenme bilgi düzeylerini artırmak amacıyla bulmaca, bilgi yarışması ve resim yarışması gibi etkinlikler düzenlenmiştir. Evde geçirilen zamanın pandemiyle artması paketli besin tüketimini de artırmıştır. Bununla birlikte, beslenme eğitimleriyle sağlıklı beslenme farkındalığı gelişmiş, ailelerin süt, sebze, meyve ve et gibi sağlıklı besinlerin tüketimini artırıcı etki göstermiştir. "Okuldayız: Osmangazi" Projesi ile ortaokul öğrencilerine ve ebeveynlerine yönelik çevrimiçi mutfak atölyeleri düzenlenmiştir. Atölyeler ile çocukların beslenme tercihlerini ve tutumlarını, yemek pişirme bilgi ve becerilerini geliştirmek amaçlamıştır. Beş atölye boyunca, her atölyede bir besin grubuna odaklanılarak beslenme bilgileri ve tarifler sunulmuştur. Beslenme atölyeleri sonucunda, ebeveynlerin genellikle günde iki ana öğün ve bir ara öğün tükettikleri, zaman sıkıntısından dolayı bazen öğün atladıkları ve besinlerin fiyatının yeme seçimini etkileyen önemli bir faktör olduğu belirlenmiştir. Evde yemek hazırlama alışkanlığının yaygın olduğu, genellikle kolay ve hızlı pişirilen yemeklerin tercih edildiği saptanmıştır. Okul temelli beslenme eğitimleri, çocukların ve ailelerin beslenme bilincini artırmış, sağlıklı yaşam alışkanlıklarının benimsenmesine katkıda bulunmuş ve toplum sağlığını iyileştirmeye yönelik örnek bir model oluşturmuştur.
dc.identifier.citationAktaç, Şule. Kundakçı, Simay ve Oğuz, Esma. (2023). Okul temelli beslenme eğitimleri: SOYAÇ modeli örneği, SOYAÇ (Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi), T.C. Maltepe Üniversitesi, s.49-50.
dc.identifier.endpage50
dc.identifier.isbn978-605-2124-57-4
dc.identifier.startpage49
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12797
dc.language.isotr
dc.publisherT.C.Maltepe Üniversitesi
dc.relation.ispartofKolektif iyileşme olmadan bireysel iyileşme mümkün mü? Sosyokültürel yaklaşımla travma bilgisine dayalı toplum temelli çalışmalar, SOYAÇ 14. yıl belgesel özel gösterimi ve sempozyumu özet bildiri kitabı (10 Ekim 2023)
dc.relation.publicationcategoryKitap - Ulusal - Başka Kurum Yazarı
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBeslenme ve Diyetetik
dc.subjectBeslenme
dc.subjectEkip Çalışması
dc.subjectÇocuk Sağlığı
dc.titleOkul temelli beslenme eğitimleri: SOYAÇ modeli örneği
dc.typeBook
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Şule Aktaç, Simay Kundakçı ve diğeri, Okul temelli beslenme eğitimleri SOYAÇ modeli örneği.pdf
Boyut:
2.55 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim Yok
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed to upon submission
Açıklama: