‘Ambalaj’ filmi bağlamında bir varoluş problemi olarak sosyal medyada gösteriş paylaşımları ve karakter simülasyonu
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Gösteri toplumunda bireylerin sosyal medyada ürettiği simülatif kimlikleri, dijital, yapay bir uzam yaratmıştır. Bu sanal uzamın değerlerine ortak olma ve bu değerlerden pay alma yapılan paylaşımlarla mümkün olmaktadır. Paylaşım, güçlülük, zenginlik, mutluluğa sanal olarak erişmenin ilanıdır. Bu ilanlarda gerçeklikten ziyade, izleyenlerin zihninde algı oluşturma çabası vardır. Bu olguya karakter simülasyonu diyebiliriz. Sosyal medyada karakter simülasyonları paylaşımları, hem izleyen hem de yaratanları sahte bir evrene taşımakta ve gösterilenle gerçek arasındaki mesafe git gide açılmaktadır. Bu güncel toplumsal durum, bu çalışmanın temel sorunsalını oluşturmaktadır. Bu tez çalışmasında bireyin sosyal medyada yapay kimlik oluşturma sebepleri incelenmiş, dijital çağda gerçeğin modeller aracılığıyla üretildiği simülasyon evreninin oluşma sebepleri analiz edilmiştir. Yine bu araştırmalara bağlı olarak sosyal medyaya sunduğu hayattan farklı bir hayatı olan bir sosyal medya fenomeni üzerinden Ambalaj isimli film üretilmiştir. Filmde sosyal medyaya sunulan ve gerçekte yaşanan arasındaki fark irdelenerek, simülasyonun boyutları gösterilmeye çalışılmıştır.
The simulative identities produced by individuals on social media in the society of the spectacle have built a digital, artificial space. Through sharing, one can become a partner in the values of this virtual place and receive a portion of these values. Sharing is a declaration of strength, prosperity and virtual access to joy. In these declarations, an effort is made to generate a perception rather than the truth in the minds of the viewers. This occurrence can be referred to as a character simulation. Sharing character simulations on social media transports both viewers and authors into a fake realm and the gap between what is displayed and what is genuine is increasing. This existing socioeconomic condition is the primary concern of this work. In this thesis, the causes for an individual’s creation of an artificial identity in social media are investigated, as are the reasons for the emergence of a simulation world in which reality is produced through models in the digital age. Again, on the basis of these studies, the film Packing was created, based on social media phenomenon that has a different life oustide of social media. The contrast between what is displayed on social media and what is experienced is analyzed in the film and the simulation’s dimensions are attempted to be demonstrated.
The simulative identities produced by individuals on social media in the society of the spectacle have built a digital, artificial space. Through sharing, one can become a partner in the values of this virtual place and receive a portion of these values. Sharing is a declaration of strength, prosperity and virtual access to joy. In these declarations, an effort is made to generate a perception rather than the truth in the minds of the viewers. This occurrence can be referred to as a character simulation. Sharing character simulations on social media transports both viewers and authors into a fake realm and the gap between what is displayed and what is genuine is increasing. This existing socioeconomic condition is the primary concern of this work. In this thesis, the causes for an individual’s creation of an artificial identity in social media are investigated, as are the reasons for the emergence of a simulation world in which reality is produced through models in the digital age. Again, on the basis of these studies, the film Packing was created, based on social media phenomenon that has a different life oustide of social media. The contrast between what is displayed on social media and what is experienced is analyzed in the film and the simulation’s dimensions are attempted to be demonstrated.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Gösteri toplumu, Tüketim toplumu, Gözetim, Simülasyon, Sosyal medya, The society of the spectacle, Consumer society, Simulation, Surveillance, Social Mediam
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Haznedaroğlu, F. (2023). ‘Ambalaj’ filmi bağlamında bir varoluş problemi olarak sosyal medyada gösteriş paylaşımları ve karakter simülasyonu / The show off sharings and the character simulation on social media as a problem of existence in the context of the film ‘Packing’. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.