Croatian adolescents’ knowledge on menstrual cycle and hygiene

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

INTRODUCTION: In the Republic of Croatia, at the end of the standardized and mandatory primary education that lasts 8 years, students decide in which direction they want to continue their education. There is a significant difference in regard to the amount of hours and classes related to Biology and other life science subjects, between medical secondary schools and nonmedical secondary schools. AIM: The aim of this paper was to compare the knowledge of adolescents about the menstrual cycle and hygiene, as well as to determine if there are differences in the knowledge of students in medical schools and other non-medical schools. METHODOLOGY: 120 female participants took part in the research, with an average age of 17 years. Participants were divided into two groups, with 84 adolescents from medical secondary schools and 36 adolescents from non-medical secondary schools. An anonymous questionnaire was used, that consisted of several parts – sociodemographic data, questions regarding emotions and readiness during the first menstrual cycle, overall knowledge about the menstrual cycle, education on the menstrual cycle. The data were analyzed using statistical methods and content analysis and presented as percentage values. The study was approved by the Ethical Committee of the school where the research was conducted. RESULTS: The average age of the examinees getting their first menstruation was 12 years. 65% of the participants state that they find it easy to talk to their mother about menstruation. 43% of the participants said that during the menstruation they felt unpleasant. Adolescents that attended medical secondary school more often gave the correct answer to the question about the duration of the menstrual cycle (Chi-square, p <.001). Medical secondary school students also more often gave the correct answer to the question when the ovulation occurs (p <.001). CONCLUSION: Significant differences were found in knowledge between students from medical secondary school and non-medical vocational school. Students of medical secondary school had more knowledge about menstrual cycle and hygiene. Raising the educational level of adolescents, ensuring the availability of reliable information as well as implementing the education on menstrual cycle and hygiene at the early adolescence will significantly impact the prevention of unwanted pregnancies, decrease in fear connected to the menstruation, along with prevention of sexually transmitted diseases. Keywords: menstrual cycle, menstrual hygiene, adolescent, knowledge.
GIRIŞ: Hırvatistan Cumhuriyetinde, öğrenciler 8 yıl süren tek tip ve zorunlu eğitimin ardından eğitimlerine hangi doğrultuda devam edeceklerine karar verirler. Medikal ve medikal olmayan orta okullar arasında biyoloji ve diğer pozitif bilimlerle alakadar dersler bakımından ders saati ve ders içeriği açısından belirgin farklar bulunmaktadır. AMAÇ: Bu çalışma, ergenlerin menstrual döngü ve hijyen hakkında sahip oldukları bilgiyi kıyaslamayı amaçladığı gibi aynı zamanda medikal ve medikal olmayan ortaokullar arasında konu ile ilgili bilgi birikim seviyesi arasındaki farklılıkları belirlemeyi hedef almıştır. METALOJI: 17 yaş ortalamsına sahip 120 kadın katılımcı araştırmada yer almıştır. Katılımcılar 84’ü medikal, 36’sı medikal olmayan kul tabanlı ergenler olarak iki gruba ayrılmıştır. Farklı bölümlerden -sosyodemografik veri,ilk menstrual dögüye hazırlık ve buna bağlı sorular vb.- oluşan anket kullanılmıştır.Veriler istatiksel yöntemler kjullanılarak analiz edlmiş, içerik analizi yapılmış ve yüzdelik olarak sunulmuştur. Etik komite tarafından onay almıştır. BULGULAR: Araştırmaya tabi tutulanların ilk menstrual döngülerini ilk kez ortalama olarak 12 yaşında yaşadıkları saptanmıştır.Katılımcıların %65’i menstrual döngü hakkında anneleri ile konuşmanın kolay olduğunu belirtmiştir.%43’lük kesim döngü süresince hoşnutsuz hissettiklerini dile getirmiştir.Medikal ortaokullardan olan ergenlerin menstrual döngü sürfeci hakkında srulan sorulara büyük oranda doğru cevaplar vermişlerdir. Ayrıca medikal orta okullardan gelen öğrenciler “‘Ovülasyon’ ne zaman oluşur?” sorusunu da büyük oranda doğru yanıtlamışlardır. SONUÇ: Medikal ve medikal olmayan orta okul öğrencileri arasında belirgin bilgi farkları bulunmuştur. Medikal ortaokul öğrencileri menstrual döngü ve hijyen hakkında daha çok bilgiye sahiplerdir. Ergenlerin eğitim seviyelerini yükseltmek. Güvenilir bilgi kaynağını garanti etmek gibi ergenliğin erken dönemlerinde menstrual döngü ve hijyen hakkında eğitimi sağlamak da istenmeyen gebelikeri önleme, menstrual döngüye bağlı korkuyu azaltma, cinsel yolla bulaşan hastalıkları engelleme gibi konularda belirgin bir tesir yaratacaktır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Valicevic, G. , Ilic B. , Zupanic, M. (2019). Croatian adolescents’ knowledge on menstrual cycle and hygiene / Ergenlik çağındaki Hırvatların menstrual döngü ve hijyen hakkında bilgileri. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi.