Güncel Sosyobilimsel Konulara Yönelik Sistem Dinamiği Temelli Kurulan Öğrenci Modellerinin Değerlendirilmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2014

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Sistem dinamiği, bir sistemin zamanla nasıl değiştiğini anlamak için kullanılan bir öğrenme, öğretme yaklaşımıdır. Bu çalışmanın amacı; 1) ilköğretim öğrencilerinin sistem dinamiği yaklaşımını temel alan bir öğrenme süreci dâhilinde, bir sistemi tanımalarına ve analiz etmelerine yardımcı olacak modeller geliştirmelerini sağlamak, 2) öğrencilerin sosyobilimsel konularda kurdukları modelleri belli kriterleri göz önünde bulundurarak incelemek ve değerlendirmektir. Çalışmada örnek olay yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini ilköğretim 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 10 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada 7. ve 8. sınıflardaki 10 öğrencinin geliştirdiği 5 model incelenmiştir. Araştırma kapsamında ilk önce öğrencilere sistem düşüncesi ve sistem dinamiği yaklaşımının teorik altyapısı anlatılmış, daha sonra Stella programı ile bir sistemin nasıl modelleneceğine yönelik örnek senaryolar, farklı uygulamalar üzerinde çalışılmıştır. Deneysel çalışma bir dönem boyunca haftada bir saat olmak üzere toplam 14 saat devam etmiştir. Çalışmanın son 8 saatinde, öğrenciler daha önceden belirlenen konulardan birini seçerek Stella programı yardımıyla sistem dinamiği temelli modeller geliştirmişlerdir. Öğrencilerin geliştirdikleri model kayıtları ve öğrencilerle yapılan görüşmeler, 5 kriter (modelde doğru kavramları kullanma, değişkenleri belirleme ve kullanma, ilişki kurma, sayısal parametreleri yerleştirme, grafik çizme ve yorumlama) göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ve gözlemci öğretmen tarafından tutulan gözlem kayıtlarının analizleri öğrenciler tarafından kurulan modellerle ilişkilendirilerek değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin bir sistemde stoku ve akışı belirleme noktasında sıkıntı yaşadıkları, bir sistemi bütün olarak algılamada zorlandıkları, sistemi oluşturan unsurlar arasında ilişkiyi doğru bir şekilde kuramadıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin geliştirdikleri modeller üzerinde çalışırken model konularını öğrenmeye yönelik ilgilerinde olumlu gelişmeler gözlenmiştir

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

14

Sayı

5

Künye