Okullarda dumansız hava sahası ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması
Küçük Resim Yok
Tarih
2011
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı South Illinois Üniversitesi’nden Ferré, Moyer ve Nobiling (2009) tarafından geliştirilmiş “Okullarda Dumansız Hava Sahası” envanterinin “Sigara Yasağına Uyum” tutum ölçeğini Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini gerçekleştirmektir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması için İstanbul’un Maltepe ilçesinde görev yapan 198 öğretmen ve okul yöneticisini kapsayan iki çalışma grubu oluşturulmuştur. Birinci çalışma grubunu oluşturan 127 kişiden elde edilen verilerle ölçeğin yapısal geçerliğinin analizi için temel bileşenler yöntemiyle faktör analizi uygulanmıştır. İkinci grubu oluşturan 71 kişiden sağlanan verilere dayanılarak, iki hafta arayla yapılan ölçümler neticesinde ölçeğin test tekrar test güvenirlik analizi gerçekleştirilmiştir. Faktör analizi sonucunda ölçeğin genel faktör yüküne sahip 12 maddeden oluştuğu ve toplam varyansın yaklaşık % 57’sini açıkladığı görülmüştür. Cronbach’s Alpha iç tutarlık katsayısının .87 ve test-tekrar test korelasyon katsayısının .94 olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının .50 ile .80 arasında değiştiği ve % 27’lik alt-üst gruplar arasında madde ayırt ediciliği açısından anlamlı fark bulunduğu tespit edilmiştir. Elde edilen ölçüm sonuçlarına dayanılarak ölçeğin Türkçe formunun okullarda dumansız hava sahası uygulamasına ilişkin öğretmen tutumlarının ölçülmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kaynak
Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
17
Sayı
3