Measuring the efficiency of antiquarian bookshops in informationally complete markets

dc.authorid0000-0001-8072-3193en_US
dc.contributor.authorTomanová, Petra
dc.date.accessioned2024-07-12T20:44:19Z
dc.date.available2024-07-12T20:44:19Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesien_US
dc.description.abstractIn recent years, the antiquarian bookshop market has been facing numerous changes that modern trends bring. This is a very specific and interesting market since we could recently observe its transformation from a locally oligopolistic structure towards a perfect competition model due to the emergence of antiquarian online bookshops. Moreover, the antiquarian bookshops face a substantial decrease in book sales. Thus, the antiquarian bookshops are forced to focus on their process efficiency and adapt to the needs of today’s world to stay competitive. We show, using one particular Czech antiquarian shop, how to assess the quality of antiquarian bookshops. We propose an AHPbased methodology reflecting current trends in this specific market, which takes into account all aspects determining the quality of a bookshop. The case study from the Czech Republic illustrates not only the insight into the structure of a particular market obtained by the methodology, but it also demonstrates that the methodology is useful in the management of bookshops, enabling a manager of a particular bookshop to determine its market position among competitors. We also address questions on the robustness of our methodology.en_US
dc.description.abstractSon yıllarda, antika eseri kitapçı pazarı (sahaf), modern eğilimlerin getirdiği sayısız değişiklikle karşı karşıya kalmıştır. Bu çok özel ve ilginç bir pazardır çünkü yakın zamanda yerel bir oligopolistik yapıdan, antikacıların çevrimiçi kitapçılarının ortaya çıkması nedeniyle mükemmel bir rekabet modeline dönüşmüştür. Ayrıca, antikacı kitapçıları kitap satışlarında önemli bir düşüşle karşı karşıya, bu nedenle antikacı kitapçıları, süreç etkinliklerine odaklanmak ve rekabetçi kalmak için bugünün dünyasının ihtiyaçlarına uyum sağlamak zorunda kalıyor. Belirli bir Çek antika dükkânını kullanarak, antika kitapçılarının kalitesini nasıl değerlendireceğimizi gösteriyoruz. Bir kitapçıların kalitesini belirleyen tüm yönleri dikkate alan bu belirli pazardaki mevcut eğilimleri yansıtan AHP tabanlı bir metodoloji öneriyoruz. Çek Cumhuriyeti’nden örnek vaka incelemesi, yalnızca metodoloji tarafından elde edilen belirli bir pazarın yapısına ilişkin içgörüyü değil, aynı zamanda metodolojinin, kitapçıların yönetiminde yararlı olduğunu ve aynı zamanda belirli bir kitapçının yöneticisinin rakipler arasındaki pazar pozisyonunun belirlemesini sağladığını göstermektedir.. Ayrıca yöntemimizin sağlamlığı ile ilgili soruları da ele alıyoruz.en_US
dc.identifier.citationTomanová, P. (2019). Measuring the efficiency of antiquarian bookshops in informationally complete markets / Bilgi olarak tamamlanmış pazarlarda antika kitapçılarının verimliliğinin ölçülmesi. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi. s. 48-49.en_US
dc.identifier.endpage49en_US
dc.identifier.isbn978-605-2124-12-3
dc.identifier.startpage48en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1607
dc.institutionauthorTomanová, Petra
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofMaltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresien_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY08408
dc.titleMeasuring the efficiency of antiquarian bookshops in informationally complete marketsen_US
dc.title.alternativeBilgi olarak tamamlanmış pazarlarda antika kitapçılarının verimliliğinin ölçülmesien_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar