3-6 yaş arası çocukların anne baba ilişkileri ile sosyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.authorid0000-0003-4066-3004en_US
dc.contributor.advisorDoğan, Handan
dc.contributor.authorUludoğan, Gözde
dc.date.accessioned2024-07-12T22:35:00Z
dc.date.available2024-07-12T22:35:00Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractAraştırmanın temel amacı 3-6 yaş arası çocukların anne baba ilişkileri ve sosyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu nedenle 3-6 yaş arası 120 çocuğun ebeveynlerine Çocuk Anababa İlişki Ölçeği, 50 anaokulu öğretmenine de Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği – Öğretmen Formu uygulanmıştır. Araştırmada, okul öncesi çağındaki çocuk ile ilgili temel veriler (yaş, cinsiyet, kardeş sayısı, ebeveyn öğrenim durumu, ebeveyn medeni durumu) toplanmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS 26 (Statistical Package for Social Sciences) istatistik programıyla birlikte analizi yapılmıştır. Kullanılan iki ölçeğin güvenirlik düzeyleri Cronbach’s Alpha katsayısıyla test edilirken; elde edilen verilerin normal veya normal olmayan dağılımdan hangisine uygun olup olmadığı ise çarpıklık ve basıklık değerleri ile tespit edilmiştir. Çalışmaya katılan ebeveynler hakkındaki verilerin değerlendirilebilmesi için frekans yüzdesine bakılmıştır. Sunulan hipotezleri test etmek için T-Testi, Anova Analizi ve Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan 3-6 yaş çocukların olumlu sosyal davranışlar sergilemesinin cinsiyet değişkeniyle anlamlı bir ilişkisi varken; yaş değişkeniyle anlamlı bir ilişkisi bulunmamaktadır. Örneklem grubumuz olan anne ve babanın eğitim düzeyleri ile çocuklarının sosyal davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunurken; anne ve babanın medeni durumlarıyla, çocuğun kardeş sayısı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Çalışmaya katılan 3-6 yaş arası çocukların anne baba ilişkileri ile birbirinden bağımsız değerlendirilmek koşuluyla ebeveynlerinin eğitim düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca çocuklar ve ebeveynleri arasındaki ilişki ile ailenin sahip olduğu çocuk sayısı arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Son olarak çalışmaya katılan 3-6 yaş arası çocukların sosyal davranışlarıyla anne baba ilişkileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.en_US
dc.description.abstractThe main purpose of the study is to examine the relationship between parental relationships and social behaviors of children aged 3-6. For this reason, the Child-Parent Relationship Scale was applied to the parents of 120 children aged 3-6, and the Preschool Social Behavior Scale-Teacher Form was applied to 50 kindergarten teachers. In the study, basic data (age, gender, number of siblings, parent education status, parent marital status) about the preschool age child were collected. The obtained data were analyzed with the IBM SPSS 26 (Statistical Package for Social Sciences) statistical program. While the reliability levels of the two scales used were tested with the Cronbach's Alpha coefficient; Whether the data obtained is suitable for normal or non-normal distribution was determined by skewness and kurtosis values. In order to evaluate the data about the parents participating in the study, the frequency percentage was examined. T-Test, Anova Analysis and Correlation Analysis were used to test the hypotheses presented. While there is a significant relationship between the gender variable and the positive social behaviors of the children aged 3-6 participating in the study; There is no significant relationship with the age variable. While there is a significant relationship between the education levels of the parents, our sample group, and their children's social behaviors; No significant relationship was found between the marital status of the parents and the number of siblings of the child. No significant relationship was found between the parental relationships of the children aged 3-6 participating in the study and the education levels of their parents, provided that they are evaluated independently from each other. In addition, there was no significant relationship between the relationship between children and their parents and the number of children the family had. Finally, no significant relationship was found between the social behaviors of the children aged 3-6 and their parent relationships.en_US
dc.identifier.citationUludoğan, G. (2022). 3-6 yaş arası çocukların anne baba ilişkileri ile sosyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi / Examination of the relationship between parent relations and social behaviors of children between 3-6 years old. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12317
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2374en_US
dc.subjectSosyal davranışen_US
dc.subjectEbeveynen_US
dc.subjectOkul öncesi dönemen_US
dc.subject3-6 yaş arası çocuken_US
dc.subjectSocial behavioren_US
dc.subjectParenten_US
dc.subjectPreschool termen_US
dc.subjectChildren aged between 3 to 6 years olden_US
dc.title3-6 yaş arası çocukların anne baba ilişkileri ile sosyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamination of the relationship between parent relations and social behaviors of children between 3-6 years olden_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Gözde_Uludoğan_191104116.pdf
Boyut:
1.99 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text