Beliren yetişkinlik döneminde problemli cep telefonu kullanımının bağlanma stilleri, umutsuzluk ve akademik motivasyon ile ilişkisinin incelenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmada, beliren yetişkinlik dönemindeki üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri, umutsuzluk düzeyleri ve akademik motivasyonlarının problemli cep telefonu kullanımı ile anlamlı bir ilişkisi olup olmadığını ve umutsuzluk, akademik motivasyon düzeyleri ve bağlanma stillerinin problemli cep telefonu kullanımını yordayıp yordamadığını incelemek amaçlanmıştır. Araştırma grubu İstanbul ilindeki devlet ve vakıf üniversitelerinde öğrenim gören 356 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcılar 18-25 yaş aralığına sahiptir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Problemli Cep Telefon Kullanım Ölçeği (PCTKÖ), Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-II (YİYE-II), Beck Umutsuzluk Ölçeği ve Akademik Motivasyon Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile yorumlanmıştır. Verilerin analizinde, Bağımsız Örneklem t- Testi, MANOVA, Tukey post hoc Testi, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon tekniği ve Çoklu Regresyon Analizi tekniği kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre problemli cep telefonu kullanımı ile bağlanma stilleri ve umutsuzluk düzeyleri arasında pozitif, akademik motivasyon düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Son olarak akademik motivasyon, umutsuzluk düzeyleri ve bağlanma stillerinin birlikte, problemli cep telefonu kullanımını yordadığı görülmüştür.
The present study aims to analyze the relationship between the attachment styles, hopelessness levels, and academic motivations of university students in emerging adulthood with problematic mobile phone use. Also, this study aims to analyze the predictive power of perceived hopelessness, academic motivation, and attachment styles on problematic mobile phone use of individuals in the emerging adulthood period. The sample of this research consists of 356 public and foundation university students in Istanbul. The ages of the participants are in the range of 18-25. The data were created by utilizing the Personal Information Form, Problematic Mobile Phone Use Scale (PMPUS), Experiences in Close Relationships- Revised (ECR-R), Beck Hopelessness Scale, and Academic Motivation Scale (AMS). Data obtained was analyzed using the SPSS statistical software. Independent samples T-test, MANOVA, Pearson Moment Product Correlation, Tukey post hoc Test, and multiple regression analysis were performed for statistical analysis. According to the analysis results, there was a positive relationship between problematic mobile phone use with attachment styles and hopelessness levels. There was a negative relationship between problematic mobile phone use with academic motivation levels. According to the regression analysis results, all of the predictive variables together explained in problematic mobile phone use.
The present study aims to analyze the relationship between the attachment styles, hopelessness levels, and academic motivations of university students in emerging adulthood with problematic mobile phone use. Also, this study aims to analyze the predictive power of perceived hopelessness, academic motivation, and attachment styles on problematic mobile phone use of individuals in the emerging adulthood period. The sample of this research consists of 356 public and foundation university students in Istanbul. The ages of the participants are in the range of 18-25. The data were created by utilizing the Personal Information Form, Problematic Mobile Phone Use Scale (PMPUS), Experiences in Close Relationships- Revised (ECR-R), Beck Hopelessness Scale, and Academic Motivation Scale (AMS). Data obtained was analyzed using the SPSS statistical software. Independent samples T-test, MANOVA, Pearson Moment Product Correlation, Tukey post hoc Test, and multiple regression analysis were performed for statistical analysis. According to the analysis results, there was a positive relationship between problematic mobile phone use with attachment styles and hopelessness levels. There was a negative relationship between problematic mobile phone use with academic motivation levels. According to the regression analysis results, all of the predictive variables together explained in problematic mobile phone use.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Problemli cep telefon kullanımı, Bağlanma stilleri, Umutsuzluk, Akademik motivasyon, Beliren yetişkinlik, Problematic mobile phone use, Attachment styles, Hopelessness, Academic motivation, Emerging adulthood
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Şahin, F. İ. (2023). Beliren yetişkinlik döneminde problemli cep telefonu kullanımının bağlanma stilleri, umutsuzluk ve akademik motivasyon ile ilişkisinin incelenmesi / Research of the relationship problematic mobile phone use with the attachment styles hopelessness academic motivation in emerging adulthood. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.