Psikosomatik yakınmaları olan ergenlerde zihinsel tasarımlar: Süreç analizi

dc.contributor.advisorBademci, Özden
dc.contributor.authorAydoğan, Ebrar
dc.date.accessioned2024-07-12T22:14:41Z
dc.date.available2024-07-12T22:14:41Z
dc.date.issued2018-09en_US
dc.date.submitted2018-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu çalışma psikosomatik yakınmaları olan ergenlerin zihinsel tasarımları hakkında derinlemesine bilgi edinmeyi amaçlamaktadır. Psikosomatizasyon, ruhsal sorunların bedensel yakınmalar ile ortaya çıkması durumudur (Marty, 2012). Yaşları 12(kız) ve 16(erkek) olan, egzama, alerjik astım ve migren yakınmaları ile psikolojik yardım arayan iki ergen ile yapılan psikodinamik yönelimli klinik görüşmeler ile ergenlerin psikosomatik sorunlarını nasıl dile getirdikleri, duygu durumları ve ebeveyn ilişkileri derinlemesine anlamaya çalışılmış ve psikosomatizasyonun işleyişine dair bilgi üretmek amaçlanmıştır. Psikosomatizasyon, zihinsel tasarım ve ergenlik dönemi konuları, psikoanalitik yönelim ve Paris Psikosomatik Okulu(IPSO)’nun kavramları ile tanımlanmıştır. Birinci ergen ile 35, ikinci ergen ile 27 hafta süren psikodinamik yönelimli klinik görüşmeler süreç analizi araştırma deseni ile incelenmiştir. Yapılan klinik görüşmeler ile elde edilen kalitatif datanın tematik analizi sonucunda ergenlerin ve ebeveynlerinin ruhsallıklarına dair temalar ortaya çıkmıştır. Ergenlerin duygu durumlarında yalnızlık, öfke, çaresizlik, suçluluk; savunma mekanizmalarında içe atma tümgüçlülük, ebeveynlerin duygu durumlarında öfke, travmatik geçmiş yaşantılar; savunma mekanizmalarında yansıtma, kadercilik, sözel ve fiziksel şiddet temaları öne çıkmaktadır. Ergen ve ebeveyn ilişkisinde ikircikli duygular teması ruhsal tasarımın anlaşılması açısından önemli olmuştur. Sonuç olarak psikosomatizasyonun ergenlik döneminde iyi yapılamayan zihinselleştirme ve erken dönem travmatik yaşantılar sonucu ortaya çıktığı, zihinselleştirme zorluğu yaşayan ergenin ebeveyninde de, ergene benzer olarak zihinsel tasarım eksikliği, erken dönem travmatik yaşantılar ve psikosomatik sorunlar yaşandığı ortaya çıkmıştır. Bu durum psikosomatizasyonun işleyişinde ebeveynin ruhsallığına ve çocuk ebeveyn ilişkisine dikkat çekmektedir. Bulgular, süreç içinde yaşanan değişimler ve araştırmacının gözlemleri, literatür ile ilişkilendirilerek tartışılmıştır. Psikosomatizasyonun Türkiye’de ele alınışı konusunda öneriler sunulmuştur.en_US
dc.description.abstractAim of this study is to get in depth knowledge about the mental design of adolescents who have psychosomatic complaints. Psychosomatization is the emergence of mental problems with somatic complaints (Marty, 2012). Psychodynamic oriented clinical interviews were conducted with two adolescents, a girl (12 years old) and a boy (16 yeras old), who seeking psychological help with complaints of eczema, allergic asthma and migraine. Aimed to produce information about functioning of psychosomatization, how adolescents voiced their psychosomatic problems and deeply understanding of their emotional states and parental relationships. Psychosomatization, mental design and adolescence are defined by the psychoanalytic orientation and concepts of the Paris Psychosomatic School (IPSO). Psychodynamic-oriented clinical interviews with first adolescents 35 weeks and second adolescents 27 weeks, were examined with a process analysis research design. Thematic analysis of the qualitative data obtained with the clinical interviews has revealed the psychological implications of adolescents and their parents. Loneliness, anger, helplessness, guilt; intolerance in defense mechanisms, anger in the mood of the parents, traumatic past experiences; reflection mechanisms, fatalism, verbal and physical violence come to the forefront. It has been important in understanding the spiritual design related to ambivalent emotions in relation to the relationship between adolescent and parent. As a result, psychosomatization appeared to be a result of inadequate mentalization and early traumatic experiences in adolescence, and in the parent of adolescent experiencing difficulty in cognition, lack of mental design similar to adolescents, early traumatic experiences and psychosomatic problems. This situation draws attention to the psychology of the parent and the relation of the child to the parent in the functioning of psychosomatization. Findings, changes in the process and observations of the researcher have been discussed in relation to the literature. Proposals have been made regarding the handling of psychosomatization in Turkey.en_US
dc.identifier.citationAydoğan, E. (2018). Psikosomatik yakınmaları olan ergenlerde zihinsel tasarımlar: Süreç analizi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10056
dc.institutionauthorAydoğan, Ebraren_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0167en_US
dc.subjectPsikosomatizasyonen_US
dc.subjectZihinsel tasarımen_US
dc.subjectErgenliken_US
dc.subjectNitel araştırmaen_US
dc.subjectPsychosomatizationen_US
dc.subjectMental designen_US
dc.subjectAdolescenceen_US
dc.subjectQualitative researchen_US
dc.titlePsikosomatik yakınmaları olan ergenlerde zihinsel tasarımlar: Süreç analizien_US
dc.title.alternativeMental design of adolescents with psychosomatic complaints: Process analysisen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Ebrar_Aydoğan_161180124.pdf
Boyut:
1.09 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam metin / Full text