“Şefkatle soruşturma” terapötik yaklaşımının karma yöntemle araştırılması

dc.authorid0009-0003-0579-7709en_US
dc.contributor.advisorBademci, Havva Özden
dc.contributor.authorDilişen, İzgi Selen
dc.date.accessioned2024-07-12T22:37:04Z
dc.date.available2024-07-12T22:37:04Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractŞefkatle Soruşturma (ŞS) terapötik yaklaşımı Dr. Gabor Mate tarafından geliştirilmiş ve Sat Dharam Kaur’un katkılarıyla mesleki eğitim programına dönüştürülmüştür. Araştırmanın amacı, ŞS kısa dönem eğitimini almış katılımcıların öz-şefkat ve beden farkındalığı düzeyleri ve yapılan görüşmeler doğrultusunda ŞS terapötik yaklaşımını derinlemesine keşfetmektir. Toplam otuz bir kişiden oluşan ŞS kısa dönem mesleki eğitimini almış Maltepe Üniversitesi SOYAÇ gönüllüsü klinik psikolog ve klinik psikoloji öğrencisi, sekiz modülü ve on sekiz haftalık ŞS kısa dönem eğitimini almıştır. Araştırmanın nicel aşamasında katılımcılara öntest-sontest tek gruplu yarı deneysel desenle, demografik bilgiler toplanmış; veriler Öz-Duyarlılık Ölçeği ve MAIA-II aracılığıyla toplanmıştır. Ön ölçüm ve son ölçüm puanlarının kıyaslanması için Bağımlı Gruplar t-testi ve Wilcoxon Sıra Farkları testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, öz-şefkat ve tüm alt boyutlarında anlamlı bir artış; bedensel farkındalık ve alt boyutlarında artış vardır. MAIA-II ölçeğinin Fark Etmek, Dikkati Dağıtmamak, Duygusal Farkındalık, Öz düzenleme alt boyutlarında anlamlılık bulunmuştur. Nitel aşamada, on katılımcının ŞS deneyim ve izlenimlerinin nasıl olduğu yarı yapılandırılmış sorularla ve derinlemesine görüşmelerle keşfedilmiştir. Yorumlayıcı fenomenolojik analizlerden üç ana temaya ulaşılmıştır: 1)Kendine Şefkatle Eşlik Etme ve Bağ Kurma: ŞS 2) Mesleki Eğitim olarak Gerekli: ŞS, 3) Şefkatli Topluluğa Doğru Ben’den Biz’e Ortak İnsanlık Hissi, ŞS’nin katılımcıların öz-şefkat ve bedensel farkındalıklarını geliştirdiği, kişisel ve mesleki yaşamlarını olumlu yönde değişikler olduğunu, mesleki eğitiminde ŞS yaklaşımı gibi yaklaşımlara ihtiyaç duyulduğu anlaşılmıştır. Bu araştırma, ŞS araştırmalarının literatürdeki eksikliğinin doldurulmasına katkı sağlayabilir. İleriki araştırmalar öneriler sunulmuş; ŞS’nin Türkiye’de toplum temelli klinik psikoloji ve mesleki eğitimlerine dahil edilmesi önerilmiştir.en_US
dc.description.abstractCompassionate Inquiry (CI) is a therapeutic approach developed by Dr. Gabor Mate and transformed into a professional training program with the contributions of Sat Dharam Kaur. The aim of the research is to deeply explore the CI therapeutic approach in terms of self-compassion and body awareness levels of the participants who received shortterm CI training and the interviews conducted. A total of thirty-one clinical psychologists and clinical psychology students, volunteers of Maltepe University SOYAC, who received short-term professional training of CI, which consists of eight modules and lasts eighteen weeks, participated in the research. In the quantitative phase of the research, demographic information was collected from the participants with a single-group pretest-posttest semi-experimental design; data were collected through the Self-Compassion Scale and MAIA-II. Dependent Groups t-test and Wilcoxon Signed Ranks test were used to compare the pretest and posttest scores. As a result, a significant increase was found in self-compassion and all its sub-dimensions; there is an increase in body awareness and its sub-dimensions. Significance was found in the Noticing, Not Distracting, Emotional Awareness, Self-Regulation sub-dimensions of the MAIA-II scale. In the subsequent qualitative phase, semi-structured questions and in-depth interviews were used to explore the experiences and impressions of ten participants. Interpretative phenomenological analysis identified three main themes: 1)Accompanying Self with Compassion and Building Connection: CI, 2) “CI must be a part of clinical psychology education” 3) Towards a Compassionate Community: From 'Me' to 'Us' Shared Humanity. it was understood that CI improved the self-compassion and body awareness of the participants, positively changed their personal and professional lives, and approaches like CI are needed in professional training. This research can contribute to filling the gap in the literature of CI research. Suggestions for future research have been made; it has been suggested to include CI in community-based clinical psychology and professional trainings in Turkey.en_US
dc.identifier.citationDilişen, İ. S. (2023). “Şefkatle soruşturma” terapötik yaklaşımının karma yöntemle araştırılması / “Compassionate inquiry” a therapeutic approach: mixed method study. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12533
dc.language.isotren_US
dc.publisherT.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2597en_US
dc.subjectŞefkatle soruşturmaen_US
dc.subjectBeden farkındalığıen_US
dc.subjectÖzşefkaten_US
dc.subjectKlinik psikoloji eğitimien_US
dc.subjectCompassionate inquiryen_US
dc.subjectBody awarenessen_US
dc.subjectSelf-compassionen_US
dc.subjectTherapist trainingen_US
dc.title“Şefkatle soruşturma” terapötik yaklaşımının karma yöntemle araştırılmasıen_US
dc.title.alternative“Compassionate inquiry” a therapeutic approach: mixed method studyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar