Öğretmen adaylarının akademik motivasyonları ile akademik yılmazlıkları arasındaki ilişkide başarı yönelimlerinin aracılık rolünün incelenmesi

dc.authorid0000-0003-3765-6380en_US
dc.contributor.advisorCan, Gürhan
dc.contributor.authorTezel, Zeynep Ece
dc.date.accessioned2024-07-12T22:33:25Z
dc.date.available2024-07-12T22:33:25Z
dc.date.issued2021en_US
dc.date.submitted2021-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rehberlik Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu çalışmada okul psikolojik danışmanı ve öğretmen adaylarının akademik yılmazlıklarının akademik motivasyon ile ilişkisinde başarı yönelimlerinin aracılık rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 279 katılımcı ile çalışma yürütülmüştür. Katılımcılardan kişisel bilgi formu, Akademik Yılmazlık Ölçeği, Akademik Motivasyon Ölçeği ve 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği kullanılarak veriler toplanmıştır. Toplanmış olan veriler SPSS 25 ve SPSS Process makrosu ile analiz edilmiştir. Analizlerde Pearson Korelasyon Analizi ve SPSS Process makrosuna ait Model 4 ile aracı değişken analizi kullanılmıştır. Araştırmanın korelasyon analizi sonuçlarına göre; akademik yılmazlık ölçeği alt boyutları “azim” ile “adaptif yardım arama”, akademik motivasyon ölçeği toplam puanı, başarı yönelimleri ölçeğinin tüm boyutları arasında pozitif yönlü ve negatif etki duygusal tepki arasında negatif yönlü ilişki olduğu saptanmıştır. Akademik motivasyon ile azim ilişkisinde başarı yönelimlerinin orta değere yakın aracılık etkisi olduğu bulgulanmıştır. Akademik motivasyon ile adaptif yardım arama ilişkisinde başarı yönelimlerinin yöneliminin orta değere yakın aracılık etkisi olduğu söylenebilmektedir. Akademik motivasyonun başarı yönelimlerinin aracılığı ile negatif etki duygusal tepki üzerindeki endirekt etkisi anlamsız olarak bulgulanmıştır. Elde edilen bu bulgular literatür çerçevesinde yorumlanmıştır. Bulgular neticesinde gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.en_US
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to examine the mediating role of achievement goal orientations in the relationship between academic resilience and academic motivation of school counselors and teacher candidates. For this purpose, the study was conducted with 279 participants. Data were collected from the participants using a personal information form, Academic Resilience Scale, Academic Motivation Scale and 2x2 Achievement Goal Framework Scale. The collected data were analyzed with SPSS 25 and SPSS Process macro. Pearson Correlation Analysis and Model 4 of SPSS Process macro for mediator variable analysis were used in the analysis. According to the results of the correlation analysis; it has been determined that there is a positive relationship between the sub-dimensions of the academic resilience scale "perseverance" and "adaptive help seeking", the total score of the academic motivation scale, and all the dimensions of the achievement goal framwork scale, and there is a negative relationship between negative affect and emotional response. In the relationship between academic motivation and perseverance, it has been found that achievment goal orientations have a mediating effect close to the medium value. It can be said that in the relationship between academic motivation and adaptive help seeking, achievement goal orientations have a mediating effect close to the medium value . Finally, indirect effect of academic motivation on achievement goal orientations on negative affect emotional response were found to be insignificant. These findings were interpreted within the framework of the literature. As a result of the findings, suggestions for future research are presented.en_US
dc.identifier.citationTezel, Z. E. (2021). Öğretmen adaylarının akademik motivasyonları ile akademik yılmazlıkları arasındaki ilişkide başarı yönelimlerinin aracılık rolünün incelenmesi / Investigation of the mediation role of goal orientations in the relationship between the academic motivation and the academic resilience of teacher candidates (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12088
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.snmzKT2127en_US
dc.subjectAkademik yılmazlıken_US
dc.subjectAkademik motivasyonen_US
dc.subjectBaşarı yönelimlerien_US
dc.subjectÖğretmen adaylarıen_US
dc.subjectAcademic resilienceen_US
dc.subjectAcademic motivationen_US
dc.subjectGoal orientationsen_US
dc.subjectTeacher candidatesen_US
dc.titleÖğretmen adaylarının akademik motivasyonları ile akademik yılmazlıkları arasındaki ilişkide başarı yönelimlerinin aracılık rolünün incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the mediation role of goal orientations in the relationship between the academic motivation and the academic resilience of teacher candidatesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar