1960-1990 yılları arası Yeşilçam film afişlerinde değişen kadın imgesi

dc.authorid0000-0003-1092-6547en_US
dc.contributor.advisorBuçukoğlu, Seyit Mehmet
dc.contributor.authorÇamlıca, Sena
dc.date.accessioned2024-07-12T22:34:54Z
dc.date.available2024-07-12T22:34:54Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu çalışmada, 1960-1990 yılları arası Yeşilçam film afişlerinde değişen kadın imgesi üzerinde durulmuştur. Dünya genelinde yaşanan pek çok gelişmeye paralel olarak, Türkiye’de de 1961 Anayasası ile birlikte özgürleşme, göç, sendika, gecekondulaşma ve kadın hakları konulu filmlerin çekilmiş olmasına rağmen ataerkil sistemin kadına yüklediği iffetli (iyi kadın) ve tehlikeli (kötü kadın) algısı her zaman ön planda tutulmuştur. Özellikle Yeşilçam sineması, aile unsurunu, kadın-erkek ilişkilerini, kadınlık rolleri üzerine kurulu değer yargılarını, kısacası toplumsal cinsiyet rolünü etkili bir şekilde yansıtmıştır. Bu çalışmanın amaçlarından ilki, toplumsal cinsiyet eşitliği veya eşitsizliğinin görüldüğü alanlar hakkında bir takım bilgiler vermek, toplumsal cinsiyet bağlamında bireylere yüklenen görevleri ele almak ve toplumsal cinsiyet algısının sinemaya ne şekilde yansıdığını ortaya koymaktır. Diğer bir amacı ise, Yeşilçam filmlerinin bu rolleri nasıl kategorileştirerek yansıttığını araştırarak 1960-1990 yılları arasında çekilmiş Yeşilçam filmlerinin afişlerini kadın olgusu üzerinden incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak, yirmi adet Yeşilçam dönemi Türk film afişi ele alınmıştır. Film afişlerinde, kadınların bir kısmının suskun, boyun eğen, içe kapanık, bir kısmının iyi eş, ev kadını, anne, sadık, diğer bir kısmının ise kötü yola düşen ya da pavyon kadını olma gibi özelliklerinin yansıtılması, dönemin ideolojisinin gerekleri doğrultusunda şekillenmiştir. Bu özelliklerin; sadece filmlerin senaryolarına değil, grafik açıdan bakıldığında ilgili filmlerin afişlerine de ustalıkla yansıtıldığı sonucuna ulaşılmış olup, dönemin afişleri vasıtasıyla da toplumsal cinsiyet algısının eril tahakküm tarafından yeniden inşa edildiği ortaya konmaya çalışılmıştır.en_US
dc.description.abstractIn this study, the changing image of women in Yeşilçam film posters between 1960-1990 was emphasized. In parallel with many developments in the world, films on emancipation, migration, trade unions, slums and women's rights were made in Turkey with the 1961 Constitution. Despite this, the perception of chaste (good woman) and dangerous (bad woman) that the patriarchal system imposes on women has always been kept in the foreground. In particular, Yeşilçam cinema has effectively reflected the family element, male-female relations, value judgements based on the roles of femininity, in short, gender role. The first aim of this study is to provide some information about gender equality or the areas where inequality is seen, as well as taking the duties assigned to individuals in the context of gender in consideration, and to reveal how gender perception is reflected in cinema. Another aim is to investigate how Yeşilçam films categorize and reflect these roles and to analyze the posters of Yeşilçam films shot between 1960 and 1990 through the concept of women. In the study, twenty Turkish film posters of the Yeşilçam period were discussed by using qualitative research method. In the movie posters, it is stated that some of the women are speechless, submissive, introverted; others are good wives, housewives, mothers, loyal; and another group reflecting characteristics such as being on the streets or a working in a pavilion. This was mainly shaped in line with the requirements of the ideology of the period. It was concluded that impact of these themes are not only observed in the scripts of the films but also skillfully reflected the relevant posters with from a graphic point of view. It was revealed that the perception of gender has been rebuilt by male dominance through the posters of the period.en_US
dc.identifier.citationÇamlıca, S. (2022). 1960-1990 yılları arası Yeşilçam film afişlerinde değişen kadın imgesi / The changing image of woman in Yeşilçam film posters between 1960-1990. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12299
dc.language.isotren_US
dc.publisherT.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2356en_US
dc.subjectYeşilçam sinemasıen_US
dc.subjectFilm afişlerien_US
dc.subjectKadınen_US
dc.subjectGrafik tasarımen_US
dc.subjectToplumsal cinsiyeten_US
dc.subjectKadın algısıen_US
dc.subjectTürk Sinemasıen_US
dc.subjectEril zihniyeten_US
dc.subjectYeşilçam cinemaen_US
dc.subjectFilm postersen_US
dc.subjectWomenen_US
dc.subjectGraphic designen_US
dc.subjectGenderen_US
dc.subjectFemale perceptionen_US
dc.subjectTurkish Cinemaen_US
dc.subjectMasculine mentalityen_US
dc.title1960-1990 yılları arası Yeşilçam film afişlerinde değişen kadın imgesien_US
dc.title.alternativeThe changing image of woman in Yeşilçam film posters between 1960-1990en_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Sena_Çamlıca_201105102.pdf
Boyut:
1.94 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format