Biyoloji Öğretmen Adaylarının Genel Biyoloji Kavram Anlayışlarını Ölçmek İçin İki Aşamalı Tanı Testi Geliştirilmesi ve Uygulanması
dc.contributor.author | Avcı, Süleyman | |
dc.contributor.author | Uzunhasanoğlu, Özge | |
dc.contributor.author | Çakır, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T22:04:08Z | |
dc.date.available | 2024-07-12T22:04:08Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.description.abstract | Fen bilimlerindeki kavram yanılgıları öğrenme ve öğretme sürecini olumsuz etkileyen ve değişime karşıdirençli olan bilimsel olmayan anlayışlardır. Öğretmenler öğrencilerin kavram yanılgıları geliştirmelerinesebep olan en yaygın ve önemli faktörlerden biridir. Bu çalışmada, biyoloji öğretmen adaylarının genel biyolojikonularındaki kavram yanılgılarını teşhis etmek için iki aşamalı tanı testi geliştirilmiş ve katılımcıların genelbiyoloji bilgi düzeyleri ve kavram yanılgıları belirlenmiştir. Nicel araştırma modeli kapsamında yer alan taramamodeli kullanılan çalışmanın örneklemi (N= 296, (235 (%79,4) kadın, 62 (%20,6) erkek) beş devletüniversitesinde öğrenim gören biyoloji öğretmenliği bölümü son sınıf öğrencileri ve pedagojik formasyonprogramlarına kayıtlı biyoloji bölümü mezunları oluşturmaktadır. Geliştirilen iki aşamalı kavram tanı testindeon dokuz genel biyoloji konusunda çeşitli anlayışları ölçen toplam yirmi madde bulunmaktadır. Maddelerin birinci aşaması olan içerik bilgisinin ortalama madde güçlük indeksi 0,39, ortalama madde ayırt edicilik indeksiise 0,34’tür. İkinci aşama olan gerekçe ifadelerinin ortalama madde güçlüğü 0,28, ortalama madde ayırtediciliği ise 0,33’tür. Testin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ise r=0,68’dir. Katılımcıların kavram anlayışlarıtest maddelerine verdikleri cevaplara göre kavramsal anlayış, kavram yanılgısı, ezber bilgi ve tutarsız bilgiolarak sınıflandırılmıştır. Bulgular katılımcıların lise programında yer alan birçok genel biyoloji konusundaoldukça yaygın kavram yanılgılarına sahip olduklarını göstermiştir. Katılımcıların en az %80’ninde dolaşımsistemi, protein sentezi ve hücre bölünmesi konularında kavram yanılgısı olduğu belirlenmiştir. En sıkkarşılaşılan kavram yanılgıları alan yazın ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur. | en_US |
dc.identifier.doi | 10.47423/TurkishStudies.44131 | |
dc.identifier.endpage | 2423 | en_US |
dc.identifier.issn | 2667-5609 | |
dc.identifier.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.startpage | 2407 | en_US |
dc.identifier.trdizinid | 419513 | en_US |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.44131 | |
dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/419513 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12415/9556 | |
dc.identifier.volume | 15 | en_US |
dc.indekslendigikaynak | TR-Dizin | |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.relation.ispartof | Turkish Studies - Educational Sciences | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.snmz | KY04845 | |
dc.title | Biyoloji Öğretmen Adaylarının Genel Biyoloji Kavram Anlayışlarını Ölçmek İçin İki Aşamalı Tanı Testi Geliştirilmesi ve Uygulanması | en_US |
dc.type | Article | |
dspace.entity.type | Publication |