Tedarik zinciri tasarımı ve yönetiminde simülasyon uygulamaları ve jenerik simülasyon modeli önerisi
Yükleniyor...
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Günümüz koşulları, rekabetin artması nedeniyle işletmelerin maliyetlerini, verimliliklerini dolayısıyla kar kaldıracı sağlayan tedarik zincirlerini daha iyi kontrol etmesini zorunlu kılmaktadır. Etkin ve verimli şekilde tasarlanmış tedarik zincirleri işletmelere rekabet avantajı yaratmaktadır. Ancak, çalışmaların büyük bir kısmı tedarik zincirinin operasyonel faaliyetlerine odaklanmakta ve tedarik zinciri tasarımının operasyonel faaliyetlerine ilişkin etkisi göz ardı edilmektedir. Bu çalışmada tedarik zinciri tasarımının önemi vurgulanarak 3 tedarikçi, 1 üretici, 2 distribütör ve 4 perakendeciden oluşan tedarik zinciri tasarlanmış, stok seviyesine göre taşıma moduna (karayolu ya da demiryolu) karar verecek bir sistem oluşturulmuştur. Tedarik zinciri tasarımı Arena’da modellenerek bir jenerik simülasyon modeli önerisinde bulunulmuştur. Zamanında teslimat oranını artırmayı amaçlayan bu tasarımda karayolu ve demiryolu taşıma modları birlikte kullanılmış; ancak, sadece karayolu ve sadece demiryolu taşıma modu tercihinin tedarik zincirine etkisi de incelenmiştir.
Today's conditions necessitate businesses to better control their costs, productivity and supply chains that provide profit leverage due to increased competition. Effectively and efficiently designed supply chains create competitive advantage for businesses. However, most of the studies focus on the operational activities of the supply chain and the impact of the supply chain design on the operational activities is ignored. In this study, by emphasizing the importance of supply chain design, a supply chain consisting of 3 suppliers, 1 manufacturer, 2 distributors and 4 retailers was designed, and a system was created to decide the mode of transport (road or rail) according to the stock level. Supply chain design was modeled in Arena and a generic simulation model was proposed. In this design, which aims to increase the on-time delivery rate, road and rail transportation modes are used together; however, the effect of only road and only rail transport mode preference on the supply chain has also been examined.
Today's conditions necessitate businesses to better control their costs, productivity and supply chains that provide profit leverage due to increased competition. Effectively and efficiently designed supply chains create competitive advantage for businesses. However, most of the studies focus on the operational activities of the supply chain and the impact of the supply chain design on the operational activities is ignored. In this study, by emphasizing the importance of supply chain design, a supply chain consisting of 3 suppliers, 1 manufacturer, 2 distributors and 4 retailers was designed, and a system was created to decide the mode of transport (road or rail) according to the stock level. Supply chain design was modeled in Arena and a generic simulation model was proposed. In this design, which aims to increase the on-time delivery rate, road and rail transportation modes are used together; however, the effect of only road and only rail transport mode preference on the supply chain has also been examined.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Tedarik zinciri, Tedarik zinciri tasarımı, Simülasyon, Arena, Supply chain, Supply chain design, Simulation, Arena
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Akan Özkök, G. (2022). Tedarik zinciri tasarımı ve yönetiminde simülasyon uygulamaları ve jenerik simülasyon modeli önerisi / Simulation applications in supply chain design and management and generic simulation model suggestion. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.