Ortaokul öğrencilerinin aile ilişkileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.authorid | 0000-0002-3759-8152 | en_US |
dc.contributor.advisor | Bedel, Ahmet | |
dc.contributor.author | Kantarcıoğlu, Halime Birsel | |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T22:35:34Z | |
dc.date.available | 2024-07-12T22:35:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.date.submitted | 2022-09 | en_US |
dc.department | Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rehberlik Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin aile ilişkisi alt boyutları ile sosyal becerileri alt boyutlarının cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, sosyoekonomik durum, anne-baba birliktelik durumu ve aile yapısınagöre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını, aile İlişkileri ve sosyal becerileri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını incelemekve aile ilişkilerinin sosyal beceri puanı üzerindeki yordama düzeyini belirlemektir. Bu amaçla 840 ortaokul öğrencisine Çocuklar İçin Aile İlişkileri Ölçeği (ÇAİÖ), Matson (MESSY) Sosyal Beceri Derecelendirme Ölçeği, Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Analiz için Bağımsız Ortalamalar için T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Post Hoc Testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon Analizi, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre yapılmıştır. Araştırma sonucunda; aile ilişkileri alt boyutlarında cinsiyet, sınıf düzeyi, baba eğitim durumu ve sosyoekonomik düzey değişkenlerinde anlamlı farklılık gözlenirken; okul türü, anne eğitim durumu, anne-baba birliktelik durumu ve aile yapısı değişkenlerinde anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Sosyal beceri alt boyutlarında; sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, sosyo ekonomik durumda anlamlı bir farklılık gözlenirken;cinsiyet,okul türü, baba eğitim durumu anne-baba birliktelik durumu ve aile yapısı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Aile ilişkileri alt boyutları ile sosyal beceri alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Aile ilişkileri alt boyutlarının sosyal beceri değişkenini yordadığı görülmüştür. Sonucun bağımsız değişkenin sosyal beceriler ölçeğine ilişkin toplam varyansın yaklaşık olarak %30’unu açıkladığını göstermektedir.. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of the study was to determine whether the family relationship sub-dimensions and social skills sub-dimensions of secondary school students differ significantly according to gender, school type, grade level, mother's education level, father's education level, socioeconomic status, mother-father relationship status and family structure. To examine whether there is a significant relationship between social skills and social skills and to determine the predictive level of family relationships on social skills score. For this purpose, 840 secondary school students were administered the Family Relationship Scale for Children (CAİÖ), Matson (MESSY) Social Skill Rating Scale and Personal Information Form. T-Test for Independent Means, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Post Hoc Test, Pearson Product-Moment Correlation Analysis, Multiple Linear Regression Analysis were used for analysis. The research was carried out according to the relational screening model. As a result of the research; In the sub-dimensions of family relations, significant differences were observed in the variables of gender, class level, father's education level and socioeconomic level; no significant difference was observed in the variables of school type, mother's education level, mother-father relationship status and family structure. In the sub-dimensions of social skills; While a significant difference was observed in class level, mother's education level, socio-economic status; No significant difference was observed in terms of gender, school type, father's education status, mother-father relationship status and family structure variables. A significant relationship was found between family relations sub-dimensions and social skills sub-dimensions. It was observed that the sub-dimensions of family relations predicted the social skill variable. The result shows that the independent variable explains approximately 30% of the total variance regarding the social skills scale. | en_US |
dc.identifier.citation | Kantarcıoğlu, H. B. (2022). Ortaokul öğrencilerinin aile ilişkileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi / The relationship between family relationships and social skills of middle school students. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12415/12387 | |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.snmz | KT2444 | en_US |
dc.subject | Ortaokul öğrencileri | en_US |
dc.subject | Aile İlişkileri | en_US |
dc.subject | Aile | en_US |
dc.subject | Sosyal beceri | en_US |
dc.subject | Beceri | en_US |
dc.subject | Destekleyici aile | en_US |
dc.subject | Engelleyici aile | en_US |
dc.subject | Olumlu sosyal davranış | en_US |
dc.subject | Olumsuz sosyal davranış | en_US |
dc.subject | Secondary school students | en_US |
dc.subject | Family relations | en_US |
dc.subject | Family | en_US |
dc.subject | Social skills | en_US |
dc.subject | Skills | en_US |
dc.subject | Supportive family | en_US |
dc.subject | Disruptive family | en_US |
dc.subject | Positive social behavior | en_US |
dc.subject | Negative social behavior | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin aile ilişkileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | The relationship between family relationships and social skills of middle school students | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication |