Ortaokul öğrencilerinin aile ilişkileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.authorid0000-0002-3759-8152en_US
dc.contributor.advisorBedel, Ahmet
dc.contributor.authorKantarcıoğlu, Halime Birsel
dc.date.accessioned2024-07-12T22:35:34Z
dc.date.available2024-07-12T22:35:34Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022-09en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rehberlik Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin aile ilişkisi alt boyutları ile sosyal becerileri alt boyutlarının cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, sosyoekonomik durum, anne-baba birliktelik durumu ve aile yapısınagöre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını, aile İlişkileri ve sosyal becerileri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını incelemekve aile ilişkilerinin sosyal beceri puanı üzerindeki yordama düzeyini belirlemektir. Bu amaçla 840 ortaokul öğrencisine Çocuklar İçin Aile İlişkileri Ölçeği (ÇAİÖ), Matson (MESSY) Sosyal Beceri Derecelendirme Ölçeği, Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Analiz için Bağımsız Ortalamalar için T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Post Hoc Testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon Analizi, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre yapılmıştır. Araştırma sonucunda; aile ilişkileri alt boyutlarında cinsiyet, sınıf düzeyi, baba eğitim durumu ve sosyoekonomik düzey değişkenlerinde anlamlı farklılık gözlenirken; okul türü, anne eğitim durumu, anne-baba birliktelik durumu ve aile yapısı değişkenlerinde anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Sosyal beceri alt boyutlarında; sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, sosyo ekonomik durumda anlamlı bir farklılık gözlenirken;cinsiyet,okul türü, baba eğitim durumu anne-baba birliktelik durumu ve aile yapısı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Aile ilişkileri alt boyutları ile sosyal beceri alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Aile ilişkileri alt boyutlarının sosyal beceri değişkenini yordadığı görülmüştür. Sonucun bağımsız değişkenin sosyal beceriler ölçeğine ilişkin toplam varyansın yaklaşık olarak %30’unu açıkladığını göstermektedir..en_US
dc.description.abstractThe aim of the study was to determine whether the family relationship sub-dimensions and social skills sub-dimensions of secondary school students differ significantly according to gender, school type, grade level, mother's education level, father's education level, socioeconomic status, mother-father relationship status and family structure. To examine whether there is a significant relationship between social skills and social skills and to determine the predictive level of family relationships on social skills score. For this purpose, 840 secondary school students were administered the Family Relationship Scale for Children (CAİÖ), Matson (MESSY) Social Skill Rating Scale and Personal Information Form. T-Test for Independent Means, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Post Hoc Test, Pearson Product-Moment Correlation Analysis, Multiple Linear Regression Analysis were used for analysis. The research was carried out according to the relational screening model. As a result of the research; In the sub-dimensions of family relations, significant differences were observed in the variables of gender, class level, father's education level and socioeconomic level; no significant difference was observed in the variables of school type, mother's education level, mother-father relationship status and family structure. In the sub-dimensions of social skills; While a significant difference was observed in class level, mother's education level, socio-economic status; No significant difference was observed in terms of gender, school type, father's education status, mother-father relationship status and family structure variables. A significant relationship was found between family relations sub-dimensions and social skills sub-dimensions. It was observed that the sub-dimensions of family relations predicted the social skill variable. The result shows that the independent variable explains approximately 30% of the total variance regarding the social skills scale.en_US
dc.identifier.citationKantarcıoğlu, H. B. (2022). Ortaokul öğrencilerinin aile ilişkileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi / The relationship between family relationships and social skills of middle school students. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/12387
dc.language.isotren_US
dc.publisherT.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT2444en_US
dc.subjectOrtaokul öğrencilerien_US
dc.subjectAile İlişkilerien_US
dc.subjectAileen_US
dc.subjectSosyal becerien_US
dc.subjectBecerien_US
dc.subjectDestekleyici aileen_US
dc.subjectEngelleyici aileen_US
dc.subjectOlumlu sosyal davranışen_US
dc.subjectOlumsuz sosyal davranışen_US
dc.subjectSecondary school studentsen_US
dc.subjectFamily relationsen_US
dc.subjectFamilyen_US
dc.subjectSocial skillsen_US
dc.subjectSkillsen_US
dc.subjectSupportive familyen_US
dc.subjectDisruptive familyen_US
dc.subjectPositive social behavioren_US
dc.subjectNegative social behavioren_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin aile ilişkileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe relationship between family relationships and social skills of middle school studentsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar