AVMlerde bulunan yeme-içme mekanlarında kullanılan malzemelerin kullanıcı tercihleri üzerindeki etkisi
Yükleniyor...
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Günümüzde değişen tüketim kültürü ile birçok yerlerde alışveriş merkezleri görmekte ve sayılarının arttığını bilmekteyiz. Gün geçtikçe sayıları artan bu alışveriş merkezleri insanların en çok ziyaret ettiği yerler arasına girmekte ve insanlar bu mekanlarda vakit geçirmektedir. Sadece alışveriş için değil, sosyalleşme ve yemek yemek için gidilen bu mekanlar yeni bir araştırma ihtiyacı doğurmaktadır. İnsanların AVM'lerde sadece yemek yemeğe gitmesi ve ya alışveriş sonrası yedikleri yemek mekanın önemini arttırmaktadır. Mimarlığın temel kavramı olan mekan; mekanın algılanması ve algılanmasında ki sınırlayıcı ve tasarım öğeleri konusunu da beraberinde getirmektedir. Mekanı algılamamız bütün duyu organlarımızla algılamaya başlar, geçmiş deneyimlerimizle birleştirerek gerçekleştiririz. Mekanın nasıl algılandığı, önemi ve mekan algısının insanlar üzerinde nasıl bir etki bıraktığı ve bu algılama süreci sonrasında mekanı tercih etmelerine sebep olup olmadığı araştırılmıştır. Bu çalışmadaki amaç; alışveriş merkezlerinde bulunan yeme-içme alanlarında mekanın algılanması ve insanların mekan ile arasındaki tercih etme etkileşimi olduğunu ortaya koymaktadır.
Nowadays, with the changing consumption culture, we see shopping centers in many locations and we know that their number has increased day by day. The shopping centers are among the most visited places. Also people spend most of their time in these places not only for shopping, but for socializing and dining. Therefore it became an important preference for people to dine in these shopping centers. These new preferences create a new area for researches. The place which is the basic concept of architecture; it brings about the perception and design elements which could limit perception of space. Our perception of the space begins with the perception with all our sense organs, and we combine it with our past experiences.It has been investigated how the space is perceived, the importance of this perception and how the perception of space has an impact on people and why they prefer to choose the place after this perception process. The aim of this study is to observe the perception of the place in the eating and drinking areas of the shopping centers and the interaction between people and the preferred place.
Nowadays, with the changing consumption culture, we see shopping centers in many locations and we know that their number has increased day by day. The shopping centers are among the most visited places. Also people spend most of their time in these places not only for shopping, but for socializing and dining. Therefore it became an important preference for people to dine in these shopping centers. These new preferences create a new area for researches. The place which is the basic concept of architecture; it brings about the perception and design elements which could limit perception of space. Our perception of the space begins with the perception with all our sense organs, and we combine it with our past experiences.It has been investigated how the space is perceived, the importance of this perception and how the perception of space has an impact on people and why they prefer to choose the place after this perception process. The aim of this study is to observe the perception of the place in the eating and drinking areas of the shopping centers and the interaction between people and the preferred place.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Mekan, mekan algısı, alışveriş merkezi, yeme içme alanları, perception of space, the mall, food and beverage area, Place
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Talih, S. (2019). AVMlerde bulunan yeme-içme mekanlarında kullanılan malzemelerin kullanıcı tercihleri üzerindeki etkisi. Maltepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.