Tüketici yaşam tarzının elektrikli araçları satın alma niyeti üzerine etkisi: Tüketici yenilikçiliği, tüketici benzersizliği ve keşifsel davranışların aracılık etkisi

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Elektrikli ve hibrit otomobillere yönelik ilgi ülkemizde her geçen gün artmakla birlikte bu artış henüz istenilen düzeye erişememiştir. Buna paralel olarak elektrikli araç satın alma niyetini etkileyen faktörler üzerine yürütülen çalışmalar ve akademik bilgi birikimimiz de bugüne dek oldukça sınırlı olmuştur. Bu çalışmada, tüketicilerin elektrikli araba satın alma niyetini etkileyen faktörleri incelemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, bu çalışmada önerilen araştırma modelinde; tüketici yenilikçiliği, tüketici benzersizliği ve tüketicinin keşifsel satın alma davranışlarının, tüketicinin elektrikli otomobil satın alma niyeti ile yaşam tarzı arasındaki ilişki incelenmektedir. Önerilen kavramsal modeli test etmek için literatüre dayanan 3 temel hipotez geliştirilmiş ve ampirik bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma modeli 179 cevaplayıcıdan elde edilen anket verisi aracılığıyla test edilmiş, tüm analizler SPSS 25 paket programı kullanılarak tamamlanmıştır. Analiz sonuçları; tüketici yenilikçiliği, tüketici benzersizliği ve tüketicinin keşifsel satın alma davranışının, tüketici yaşam tarzının elektrikli otomobil satın alma niyeti üzerindeki etkisine kısmi olarak aracılık ettiğini doğrulamıştır. Araştırma sonuçları çalışmanın sonunda tartışılmıştır.
Although the interest in electric cars has constantly increase, this increase has not reached the desired level yet. Accordingly, little is known about the factors affecting intention to purchase electric car and only few studies have focused on this promising topic. In this study, we propose that consumer innovativeness, consumer uniqueness and exploratory consumer buying behavior mediate the relationship between consumer lifestyle and electric car purchase intention. An empirical study was conducted to test our conceptual framework and three hypotheses were developed based on literature. The research model was tested with survey data collected from 179 Turkish respondents. All analyses were carried out using SPSS for Windows 25.0. Analyses support that consumer innovativeness, consumer uniqueness and exploratory behaviors act as partially mediating variables between the effect of consumer lifestyle on intention to purchase electric cars. Practical and managerial implications are discussed.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Elektrikli Otomobil, Tüketici Yaşam Tarzı, Tüketici Yenilikçiliği, Tüketici Benzersizliği, Tüketicilerin Keşifsel Satın Alma Davranış Eğilimleri, Electric Car, Consumer Lifestyle, Consumer Innovativeness, Consumer Uniqueness, Exploratory Consumer Buying Behaviors

Kaynak

International Congress on Business and Marketing

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Paşalıoğlu, H. ve Cengiz, H. (2019). Tüketici yaşam tarzının elektrikli araçları satın alma niyeti üzerine etkisi: Tüketici yenilikçiliği, tüketici benzersizliği ve keşifsel davranışların aracılık etkisi / The impact of consumer lifestyle on electric car purchase intention: The mediating effect of consumer innovativeness, consumer uniqueness and exploratory consumer buying behaviors. International Congress on Business and Marketing. s. 35-45.