Comparative study of the change of lifestyles: Headway intermediate (1987), Headway pre-intermediate (1991), Language hub intermediate (2019), and Language hub pre-intermediate (2020)

Küçük Resim Yok

Tarih

2023

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

This study is conducted to analyze and compare the lifestyle reflections and changes in four ELT coursebooks which were published between the years of 1987 and 2020. The coursebooks are created by foreign authors and used in different institutions and in the ELT field. The focus of this study is investigating the lifestyles reflected in the ELT coursebooks quantitatively and qualitatively by categorization of lifestyle elements. Furthermore, this study aims to detect what are the reflections of the lifestyles in the coursebooks and how the lifestyles changed over the years compared to each other. To deduce these, this study is carried out under seven categories: a) food related visuals b) products, devices, tools, and equipment c) race, ethnicity, and, nationality, d) leisure time activities, e) clothes, f) female roles, professions, and activities, g) male roles, professions, and activities. The visual data is formed in the tables according to the categories and analyzed both quantitatively and qualitatively. The result of the investigation shows that in comparison of the coursebooks, reflection of the lifestyles is different on a large scale in Headway Intermediate (1987), Headway Pre-Intermediate (1991), Language Hub Intermediate (2019), and Language Hub Pre-Intermediate (2020). Variety of food related visuals, race, ethnicity and nationality, and leisure time activities are visible in Language Hub Intermediate (2019) and Language Hub Pre-Intermediate (2020). In all, clothes and gender roles are almost in line in terms of variety, but the scope of them is different. The coursebooks change both in scope of gender roles and clothes, and in variety of the items because of the technological developments and globalization.
Bu çalışma 1987 ve 2020 yılları arasında yayımlanan dört İngilizce ders kitabındaki yaşam tarzı yansımalarını ve değişikliklerini araştırmak ve karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Kitaplar yabancı yazarlar tarafından oluşturulmuş olup farklı kuruluşlarda ve İngiliz Dili Eğitimi alanında kullanılmıştır. Bu çalışmanın amacı İngiliz Dili Eğitimi ders kitaplarındaki yaşam tarzı yansımalarını, yaşam tarzı ögelerinin kategorilendirilmesiyle nicel ve nitel olarak araştırmaktır. Buna ek olarak, bu çalışma yıllar içinde İngiliz Dili Eğitimi ders kitaplarındaki yaşam tarzı yansımalarının neler olduğunu ve hayat tarzının nasıl değiştiğini birbirleriyle karşılaştırarak tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu sonuçlara ulaşabilmek için, bu çalışma yedi farklı kategoride incelemeye alınmıştır: a) yiyeceklerle ilgili görseller b) teknolojik ürünler, cihazlar, araçlar ve ekipmanlar c) ırk, etnik köken ve uyruk, d) boş zaman faaliyetleri, e) kıyafetler, f) kadın rolleri, meslekleri ve aktiviteleri, g) erkek rolleri, meslekleri, ve aktiviteleri. Görsel veriler bu kategorilere göre tablolara dönüştürülerek nicel ve nitel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucu ders kitaplarının karşılaştırılmasıyla yaşam tarzı yansımalarının Headway Intermediate (1987), Headway Pre-Intermediate (1991), Language Hub Intermediate (2019) ve Language Hub Pre-Intermediate (2020) kitaplarında büyük ölçüde farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Yiyecek içecek, ırk, etnik köken ve uyruk, ve boş zaman aktivitelerindeki çeşitlilik Language Hub Intermediate (2019) ve Language Hub Pre-Intermediate (2020) kitaplarında belirgindir. Tümünde, kıyafetlerin ve cinsiyet rolleri çeşitliliği neredeyse paraleldir, ancak kapsamları farklıdır. Hem cinsiyet rollerinin hem kıyafetlerin kapsamı ve öğelerin çeşitliliği konusunda ders kitapları gelişen teknoloji ve globalleşme sebebiyle değişikliğe uğramıştır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Lifestyle, ELT Coursebook, Headway Intermediate (1987), Headway Pre-Intermediate (1991), Language Hub Intermediate (2019), Language Hub Pre-Intermediate (2020), Hayat tarzı, İngiliz Dili Eğitimi ders kitabı, Headway Intermediate (1987), Headway Pre-Intermediate (1991), Language Hub Intermediate (2019), Language Hub Pre-Intermediate (2020)

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Gök, E. M. (2023). Comparative study of the change of lifestyles: Headway intermediate (1987), Headway pre-intermediate (1991), Language hub intermediate (2019), and Language hub pre-intermediate (2020) / Headway ıntermedıate (1987), Headway pre-ıntermedıate (1991), Language hub ıntermedıate (2019), ve Language hub pre-ıntermedıate (2020) ders kitaplarında görülen yaşam tarzı değişikliği karşılaştırmalı çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.