Beliren yetişkinlik ve yetişkinlik döneminde kıskançlık düzeyi ile bağlanma davranışı, benlik saygısı, duygusal zekâ arasındaki ilişkinin incelenmesi

Küçük Resim Yok

Tarih

2017

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Kıskançlık, insan hayatında genel itibariyle ikili ilişkilere atfedilen bir duygusal dışavurum olarak algılansa da bunun dışında nesneye karşı farklı sebeplerden doğan kıskançlığın varlığı da söz konusu olmaktadır. Çocuğun annesini babasını kardeşini diğerlerinden kıskanabilmesi mümkün olduğu gibi nesneye karşı kıskançlığın oluşması da gayet mümkün olabilmektedir. Bu anlamda, ikili ilişkilerde çeşitli nedenlere bağlı olarak tetiklenen kıskançlığın düzeyini belirleyici olan da yine farklı kişilik özellikleridir. Bu tez çalışmasının amacı, yetişkinlerde belirlenen yaş gruplarında, bağlanma düzeyinin kıskançlık davranışını ne şekilde etkilediğinin ve duygusal zekânın bu ilişkideki aracı etkisinin araştırılması şeklinde belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemi, kartopu örnekleme yöntemi ile oluşturulmuş; 132 kadın 100 erkek katılımcı olmak üzere toplam 232 kişi ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Gruplar arasında kıskançlık, bağlanma ve benlik saygısı puanlarının anlamlı farklılaşmanın varlığını belirlemede t-testi ve ANOVA'ya başvurulmuş, değişkenler arası ilişkinin belirlenmesinde ise korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmada, kıskançlık boyutlarının yaş, cinsiyet, eğitim durumu değişkenlerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Ayrıca, duygusal kıskançlığın en belirgin kıskançlık biçimi olduğu ve kaçınarak bağlanma, kaygılı bağlanma şeklindeki bağlanma türleriyle ilişkili olduğu saptanmıştır. Bağlanma biçimleri, kıskançlığı %6 - %8 aralığındaki oranlarda yordamakta ve duygusal zeka boyutlarının bu ilişkide etkisi söz konusu olmaktadır. Benlik saygısının kıskançlık bağlanma ilişkisinde rolü ise oldukça düşük düzeydedir.
While jealousy is perceived as an emotional expression attributed to a dual relationship in human life in general, there is also the presence of jealousy arising from different causes against the object. It is quite possible that the mother's jealousy toward the object as well as the mother's jealousy of her father's brother from others. In this sense, it is also different personality traits that determine the level of jealousy triggered by various causes in bilateral relations. The aim of this thesis study was to determine how the level of attachment affects jealous behavior in adult age groups and to investigate the effect of emotional intelligence on this relationship. The sample of the research was formed by snowball sampling method; A total of 232 people, 132 female and 100 male participants were studied. The t-test and ANOVA were used to determine the presence of significant differences in jealousy, attachment, and self-esteem scores among the groups. Correlation and regression analyzes were used when the relationship between variables was determined. In the study, it was seen that the dimensions of jealousy did not differ according to the variables of age, sex, education level. It has also been found that emotional jealousy is the most prominent form of jealousy and avoidance is related to attachment styles in the form of anxious attachment. Attachment styles, intelligence and emotional intelligence dimensions are related to jealousy at rates ranging from 6% to 8%. The role of self esteem in jealousy attachment relation is rather low.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Bağlanma, Benlik saygısı, Duygusal zeka, Kıskançlık, Attachment, Emotional intelligence, Jealousy, Self respect

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Metiner, S. (2017) Beliren yetişkinlik ve yetişkinlik döneminde kıskançlık düzeyi ile bağlanma davranışı, benlik saygısı, duygusal zekâ arasındaki ilişkinin incelenmesi / Analysing the relation between the jealousy level and emotional intelligence, self respect, attachment behaviors in emerging adulthood and adulthood periods (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.