Satınalmada karar modelleri

dc.contributor.advisorGürsoy, Güner
dc.contributor.authorYıldırım, Şermin
dc.date.accessioned2024-07-12T22:20:31Z
dc.date.available2024-07-12T22:20:31Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-01en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractGünümüzde globalleşmenin etkisiyle artan örgütsel pazarlar hızla gelişmektedir. Bu gelişim sırasında da örgütsel satınalma süreci ortaya çıkmıştır. Bu tez çalışmasında, örgütsel satınalma ele alınmıştır. Günümüzde satınalma, şirketlerin kurumsal performanslarını ve stratejik yapılandırmalarını şekillendirecek bir yapı kazanmıştır ve yapısı itibariyle satınalma bölümü gelir artışı kadar maliyet etkisi yaklaşımları ön plana çıkarabilecek çözümlerle dikkat çekmektedir. Satınalma faaliyetinin özü, kesintisiz ve sürekli reel bilgi toplama ve toplanan bu bilgileri süratle analiz ederek değerlendirme ve uygun çözümler için stratejiler geliştirerek bu çözümlerin işletme içinde koordineli olarak uygulanmasının gerçekleştirilmesine yardımcı olmaktır. Satınalma, bu bilgi toplama sürecinde öncelikle faaliyet alanına konu olan işletme içi verileri ve bilgileri toplama sorumluluğunu taşır. Yazının, birinci bölümü olan giriş bölümünü takip eden ikinci bölümünde konunun daha iyi anlaşılabilmesi için konu kapsamındaki literatürle ilgili tanımlara ve kavramların özet olarak açıklanmasına yer verilmiştir. Satınalma, satınalma yönetimi, satınalmanın amaçları, şirket içerisinde bütünü oluşturan diğer bölüm ve birimler ile ilişkisi (genel müdürlük, üretim, finans, lojistik vb.) satınalma pazarları ve farkları (tüketici, örgütsel gibi) bu konuda ayrıca özel olarak örgütsel satınalma modelleri ile ilgili mukayeseli bilgiler de verilerek anlatımın teori ve pratik kaynaşması ile aydınlatıcı boyutunun geliştirilmesine özen gösterilmiştir.Yazının üçüncü bölümünde satınalma ile ilgili amaç ve hedeflerine göre “karar verme” mekanizma ve modelleri açıklanarak farklılıkları ve ortak yönleri hakkında bilgi verilmiştir.Yazının dördüncü bölümünde satınalmanın hukuki boyutu incelenmeye çalışılarak bu konuyla ilgili olarak satınalmaya hukukun yüklediği anlam, satın alımın aktörleri ve alım satımın bağlayıcılığı, oluşması ile karşılıklı sorumluluklar, haklar, garanti, yükümlülükler, ödevler ve yasal koruma gibi kavramlar işlenmiştir.Yazının beşinci bölümünde satınalma ve karar süreçleri, satın almanın dünyada uygulandığı yollar anlatılarak bilgi verilmiştir. Yazının altıncı bölümünde satın almada finans kaynakları bu bağlamda banka kredileri ve leasing gibi uygulanan yöntemler açıklanmıştır. Yazının yedinci bölümünde ise satınalmada dış ticaret ödeme şekilleri ayrıntılı karşılaştırılmalı anlaşılacak şekilde açıklanmıştır.en_US
dc.description.abstractNowadays, organizational markets have been developing by the influence of globalization. During this development, the process of organizational purchasing emerges. In this study, organizational purchase is discussed. Today, purchasing gains a structure which shapes corporate performance and strategic configuration of the companies and due to this structure, purchasing department draws attention with solutions which features cost impact approaches, as well as income growth. The essence of the purchase activity is to collect uninterrupted and continuous real information, to evaluate this information by analyzing rapidly, to help for applying these solutions in co-ordination within the company by developing strategies for appropriate solutions. Purchasing is responsible for collecting first of all internal data and information which are subject of field of activity during the process of collecting information. In the second section of the writing, following the first section which is the introduction, definitions regarding to the literature and summary explanation of concepts within subject are given for the purpose of better understanding of the topic. It is made a point of uniting of theoretical and practical expression and improving the enlightening extent by giving information about purchasing, purchasing model, purposes of purchasing, relationship with other departments and units which constitute the whole (general management, manufacture, finance, logistics, etc.), purchasing markets and differences (consumer, organizational, etc.) and specially comparative information about organizational purchasing models for this topic. In the third section of the writing, information about differences and common aspects are given by explaining “decision-making” mechanism and models according to the purpose and objectives related to purchasing. In the fourth section of the writing, the concepts such as the meaning given to purchasing by law, actors of purchasing and binding of purchase and sale, mutual responsibilities, rights, warranties, obligations, duties and legal protection by analyzing the legal aspects of the purchasing are explained. In the fifth section of the writing, information is given by explaining the purchasing and decision-making processes, purchasing ways applied in the world. In the sixth section of the writing, financial resources in purchasing, in this context applied methods such as bank loans and leasing are explained. In the seventh section of the writing, the foreign trade payment methods in purchasing are explained by comparison in detail.en_US
dc.identifier.citationYıldırım, Ş. (2013). Satınalmada karar modelleri / Decision making models in purchase (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10783
dc.institutionauthorYıldırım, Şerminen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0810en_US
dc.subjectSatın almaen_US
dc.subjectTedarik zincirien_US
dc.subjectKarar vermeen_US
dc.subjectPurchasingen_US
dc.subjectSupply chainen_US
dc.subjectDecision makingen_US
dc.titleSatınalmada karar modellerien_US
dc.title.alternativeDecision making models in purchaseen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Şermin_Yıldırım_101119104.pdf
Boyut:
1014.26 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text