Spor ve mantık ilişkisi

dc.authorid0000-0003-2115-5207en_US
dc.contributor.authorAltunya, Hülya
dc.date.accessioned2024-07-12T20:53:36Z
dc.date.available2024-07-12T20:53:36Z
dc.date.issued2018en_US
dc.departmentFakülteler,İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümüen_US
dc.description.abstractSpor ve mantık, bedeni ve zihni disipline eden ve düzenli olarak tatbik edildiğinde her ikisinin de sağlıklı çalışmasına imkan veren kurallardan ibarettir. Adeta bedeni olumlayan bir düşünme biçimiyle spor eğitimi, insanın bilgeliğini kazanmasını sağlayan bilgiler bütününden oluşur. Buna karşılık mantık ise zihnin doğru düşünmesinin garantisini veren kurallardan teşekkül eder. Antik Yunan’da Platon ve Aristoteles, spor ve mantığın insan bedeni ve zihni üzerindeki önemi ve değeriyle ilgili olarak görüş açıklayan ilk filozoflardır. Platon, çocuklara ve gençlere fiziksel hareketlerin öğretilerek bedenlerin güçlü, sağlıklı ve estetik bakımdan güzel olmalarını önermektedir. Buna karşılık Aristoteles, mantık biliminin kurucusu olarak zihinlerin doğru ve ölçülü düşünebilmesinin yolunu inşa eder. Buna göre kurallarına uyularak tatbik edildiğinde mantık, zihnin hataya düşmesini engelleyen alet ilmidir. Öte yandan spor, insan bedeni için faydalı olan fiziksel hareketlerin nasıl yapılması gerektiğini açıklayan ve böylece bedenin ölçülü ve dengeli bir yapıya sahip olmasını sağlayan bilimdir. Yani zihnin sağlıklı işleyişinin ölçütü mantık ise sağlıklı bedenin ölçütü de spordur. Farklı kategorilerde olmakla birlikte birer değer olmaları bakımından beden ve zihin, düşünen/konuşan canlı (hayavanü’n-natık) şeklinde tanımladığımız insanı oluşturan temel yapıdırlar. Spor ve mantık ise bu temel yapının formudurlar. Bu araştırmada öncelikle sporun ne’liğini sorunsallaştırarak mantıksal tahlillerle onun mahiyetini açığa çıkartmayı deneyeceğiz. Daha sonra mantığın ne’liği üzerinde duracağız. Mantıksal düşünme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, sezgisel düşünme vb. düşünme çeşitleriyle bağlantılı olarak spor ve mantık arasındaki ilişkiyi tartışmaya çalışacağız.en_US
dc.description.abstractSport and logic consist of the rules that discipline the body and mind and allow for both to work properly when applied regularly. In fact, with a way of thinking that accepts the body, sport education is a set of information that enables man to gain his wisdom. On the other hand, logic consists of rules that guarantee the right thinking of the mind. In Ancient Greece, Plato and Aristotle were the first philosophers to express their views on the importance and value of sport and logic on the human body and mind. Plato focuses on teaching physical training to children and young people, to make them strong, healthy and aesthetically beautiful. At the same time Aristotle, the founder of the science of logic, builds the way for minds for restrained and correct thinking. When applied according to these rules, logic is the tool that prevents the mind from falling into error. On the other hand, sport is a movement which consists of movements which are beneficial for human body and provides a measured and balanced structure of the body. That is, if the criterion for functioning of the mind is logic, then sport is the measure for functioning of the body. In terms of being values, the body and the mind are the basic structures that make up the human being defined as the thinking / speaking animal. Sports and logic are the form of this basic structure. In this research, firstly we will try to reveal the nature of the sport and investigate it with logical analyzes. Then we will focus on the essence of logic. Finally, we will discuss the relationship between sport and logic relative to the kinds of thinking such as logical thinking, critical thinking, creative thinking, intuitive thinking etc.en_US
dc.identifier.citationAltunya, H. (2018). Spor ve mantık ilişkisi / Relationship between sport and logic. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 1(3), s. 110-115.en_US
dc.identifier.endpage115en_US
dc.identifier.issn2636-7459
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage110en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uad/issue/40777/488266
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/2655
dc.identifier.volume1en_US
dc.institutionauthorAltunya, Hülya
dc.language.isotren_US
dc.publisherDurmuş Günayen_US
dc.relation.ispartofÜniversite Araştırmaları Dergisien_US
dc.relation.isversionof10.32329/uad.488266en_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Hakemli Dergide Makale - Başka Kurum Yazarıen_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY03995
dc.subjectSporen_US
dc.subjectMantıken_US
dc.subjectÖlçüen_US
dc.subjectZihinen_US
dc.subjectBedenen_US
dc.subjectSporten_US
dc.subjectLogicen_US
dc.subjectMeasureen_US
dc.subjectMinden_US
dc.subjectBodyen_US
dc.titleSpor ve mantık ilişkisien_US
dc.title.alternativeRelationship between sport and logicen_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar