Okul öncesi dönem çocuklarının çalışma belleği ve örüntü becerilerinin incelenmesi
Yükleniyor...
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının çalışma belleği ve örüntü becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu bağlamda, araştırmada çalışma belleği ve örüntü becerileri arasındaki ilişkinin, çocukların cinsiyeti, okul öncesi eğitim alma süresi, çocukların yaşları ve ailenin öğrenim durumu değişkenlerine göre değişip değişmediği de araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bağımsız anaokulu ve anasınıflarına devam eden 60-80 ay aralığında 121 çocuk oluşturmaktadır. Çocukların çalışma belleği ve çalışma belleği alt boyutlarını ölçmek için Ergül, Özgür Yılmaz ve Demir (2018) tarafından geliştirilen “Çalışma Belleği Ölçeği” ve çocukların örüntü becerilerini ölçmek amacıyla Güven, Dibek, Bayındır ve Saçkes (2019) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Örüntü Becerileri Testi” kullanılmıştır. Çocukların demogrofik bilgilerini ölçmek amacı ile de araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizi için istatistiksel paket programı kullanılmıştır. Çalışma belleği ve örüntü becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesinde “Spearmen Korelasyon Kat Sayısı testi, değişkenler arasındaki farkların belirlenmesinde “Mann Whitney U” ve “Kruskal Wallis” testi uygulanmıştır. Gruplar arası karşılaştırmalarda ise Bonferrroni düzeltmeli Mann Whitney U Testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda çalışma belleği ve çalışma belleği alt boyutları ile örüntü becerileri arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmuştur. Çocukların çalışma belleği ve örüntü becerilerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların çalışma belleği ve örüntü becerileri, anne ve baba öğrenim durumu değişkenine göre önlisans ve üzeri mezun olanların lehine anlamlı bir şekilde farklılık göstermektedir. Çocukların çalışma belleği okul öncesi eğitim süresine değişkenine göre farklılık göstermezken örüntü becerileri okul öncesi eğitim süresi değişkenine göre 1 yıl üzeri okul öncesi eğitim almış çocuklar lehine anlamlı bir farklılık göstermektedir. Çocukların çalışma belleği toplam puanı yaş değişkenine göre 72-80 yaş grubundakilerin lehine anlamlı farklılık gösterirken örüntü becerileri ile yaş değişkeni arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Elde edilen bulgular ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır.
The aim of this study is to examine the relationship between working memory and pattern skills of preschool children. In this context, it was also investigated whether the relationship between working memory and pattern skills changed according to the variables of children's gender, duration of pre-school education, children's ages, and family's educational status. The study group of the research consists of 121 children between 60-80 months who attend independent kindergartens and kindergartens. "Working Memory Scale" developed by Ergül, Özgür Yılmaz, and Demir (2018) to measure children's working memory and working memory sub-dimensions, and "Preschool Pattern Skills Test" developed by Güven, Dibek, Bayındır, and Saçkes (2019) to measure children's pattern skills " used. In order to measure the demographic information of the children, the "Personal Information Form" developed by the researcher was used. Statistical package program was used for data analysis. The Spearmen Correlation Coefficient test was used to determine the relationship between working memory and pattern skills, and the "Mann Whitney U" and "Kruskal Wallis" tests were used to determine the differences between the variables. For comparisons between groups, Mann Whitney U Test with Bonferrroni correction was used. As a result of the analysis, a moderately positive relationship was found between working memory and sub-dimensions of working memory and pattern skills. It was concluded that the working memory and pattern skills of the children did not differ according to the gender variable. Children's working memory and pattern skills differ significantly in favor of those who have an associate degree or higher, according to the variable of mother and father education status. While children's working memory does not differ according to the variable of duration of pre-school education, their pattern skills show a significant difference in favor of children who have received pre-school education for more than 1 year according to the variable of duration of preschool education. While the total working memory score of the children showed a significant difference in favor of the 72-80 age group according to the age variable, there was no significant difference between the pattern skills and the age variable. The findings were discussed within the framework of the relevant literature.
The aim of this study is to examine the relationship between working memory and pattern skills of preschool children. In this context, it was also investigated whether the relationship between working memory and pattern skills changed according to the variables of children's gender, duration of pre-school education, children's ages, and family's educational status. The study group of the research consists of 121 children between 60-80 months who attend independent kindergartens and kindergartens. "Working Memory Scale" developed by Ergül, Özgür Yılmaz, and Demir (2018) to measure children's working memory and working memory sub-dimensions, and "Preschool Pattern Skills Test" developed by Güven, Dibek, Bayındır, and Saçkes (2019) to measure children's pattern skills " used. In order to measure the demographic information of the children, the "Personal Information Form" developed by the researcher was used. Statistical package program was used for data analysis. The Spearmen Correlation Coefficient test was used to determine the relationship between working memory and pattern skills, and the "Mann Whitney U" and "Kruskal Wallis" tests were used to determine the differences between the variables. For comparisons between groups, Mann Whitney U Test with Bonferrroni correction was used. As a result of the analysis, a moderately positive relationship was found between working memory and sub-dimensions of working memory and pattern skills. It was concluded that the working memory and pattern skills of the children did not differ according to the gender variable. Children's working memory and pattern skills differ significantly in favor of those who have an associate degree or higher, according to the variable of mother and father education status. While children's working memory does not differ according to the variable of duration of pre-school education, their pattern skills show a significant difference in favor of children who have received pre-school education for more than 1 year according to the variable of duration of preschool education. While the total working memory score of the children showed a significant difference in favor of the 72-80 age group according to the age variable, there was no significant difference between the pattern skills and the age variable. The findings were discussed within the framework of the relevant literature.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Okul öncesi, Çalışma belleği, Örüntü, Preschool, Working memory, Pattern
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Demir, C. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarının çalışma belleği ve örüntü becerilerinin incelenmesi / Investigation of working memory and patterning skills of preschool children (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.