0-1 yaş döneminde çocuğuna uyku eğitimi veren annelerin bağlanma biçimlerinin, kapsayıcı işlevlerinin ve mizaç özelliklerinin değerlendirilmesi

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2021

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Mevcut araştırma, 0-1 yaş döneminde bebeğine desteksiz uyku eğitimi veren annelerin ruhsal süreçlerini; bağlanma biçimleri, kapsayıcı işlevler ve mizaç özellikleri üzerinden değerlendirmiştir. Bu amaç doğrultusunda bebeğine desteksiz uyku eğitimi veren 37 ve hiçbir uyku eğitimi vermeyen 52 anne karşılaştırılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov Simirnov testi ile incelenmiş ve verilerin normal dağılım varsayımını karşılamadığı görülmüştür. Bu sebeple veri analizinde non-parametrik testlerden yararlanılmıştır. Veri toplama araçları olarak Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri II (YIYE-II), Ebeveyn-Çocuk Kapsayıcı İşlev Ölçeği (KİO) ve Memphis, Pisa, Paris ve San Diego Mizaç Değerlendirme Anketi (TEMPS- A) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda bebeğine desteksiz uyku eğitimi veren annelerin vermeyen annelere göre YIYİE-II ölçeğinin alt boyutu olan kaygılı bağlanmadan aldıkları puanların daha yüksek olduğu, KİO ölçeğinin toplam puanından aldıkları puanın daha yüksek olduğu ve TEMPS-A ölçeğinin irritabl ve hipertimik alt boyutlarından aldıkları puanların daha yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular psikanalitik literatür ışığında tartışılmış, ileride yapılabilecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
The current research examined the mental process of mothers who provide sleep training to their children at the age of 0-1 in terms of attachment styles, inclusive functions, and temperament traits. For this purpose, 37 mothers who provided unsupported sleep training to their babies and 52 mothers who did not provide any sleep training were compared. Obtained data was examined with the Kologorov Simirnov test and it was found that the data did not meet the normal distribution assumption. Therefore non-parametric tests were used in data analysis. As the data collection tool, the Close Relationship Experience Scale, Parent-Child Containing Foundation Scale, and Memphis, Pisa, Paris, and San Diego Temperament Evaluation Scale were used. As a result of the study, it was found that mothers who provided unsupported sleep training to their babies had higher scores from the anxious attachment sub-dimension of the YIYIE II scale, higher scores from the total score of the KIO scale, and higher scores from irritable, hyperthymic, and cyclothymic sub-dimensions of the TEMPS-A scale found to be high. Moreover, the findings obtained from the study were discussed in the light of the psychoanalytic literature, and suggestions for future research were presented.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Uyku eğitimi, Desteksiz uyku eğitimi, Bağlanma, Kapsayıcı işlev, Mizaç, Annenin ruhsal özellikleri, Sleep training, Unsupported sleep training, Attachment, Containing function, Temperament, Mother's mental characteristics

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Arslan, İ. G. (2021). 0-1 yaş döneminde çocuğuna uyku eğitimi veren annelerin bağlanma biçimlerinin, kapsayıcı işlevlerinin ve mizaç özelliklerinin değerlendirilmesi / Investigation of attachment styles, containing function and temperements of mothers who provide sleep training to their children at the age of 0-1 (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Üniversitesi, İstanbul.